۲۵ آذر ۱۳۹۶، ۱۹:۴۶
کد خبر: 82765682
T T
۰ نفر
نخستین اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی كشور در بوشهر رونمایی شد

بوشهر-ایرنا- نخستین اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی كشور با حضور شماری از مسئولان و دوستداران كتاب در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه كتاب بوشهر رونمایی شد.

محمد مهدی بنچاری شنبه شب در گفت و گو با ایرنا افزود: این اطلس اواخر سال گذشته به همت مركز بررسی‌ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی و با همكاری دانشگاه تهران در یكهزار نسخه منتشر شد.
وی بیان كرد: اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی ایران در ۱۲ فصل و در سه جلد تنظیم شده كه حاصل پژوهش های محمدباقر وثوقی و منصور گل‌صفت از استادان دانشگاه تهران است.
بنچاری ادامه داد: ۵ فصل نخست اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی كشور در جلد اول، فصل ۶ تا فصل ۹ در جلد دوم و فصل ۱۰ تا ۱۲ آن در جلد سوم گرد آوری شده است.
وی یادآورشد: خلیج فارس از سپیده دم تاریخ تا دوره هخامنشیان، دریانوردی ایرانیان و بنادر خلیج فارس در دوره هخامنشیان، بنادر و جزایر خلیج فارس در دوره اشكانیان، دریانوردی ایرانیان و بنادر خلیج فارس در دوره ساسانیان، دریای خزر پیش از اسلام و خلیج فارس و دریای عمان در سده‌های نخستین اسلامی و تحول فنون دریانوردی از جمله فصل های اطلس یاد شده است.
بنچاری ادامه داد: بنادر خلیج فارس و دریای عمان از قرن هفتم تا قرن دهم هجری، بنادر خزری در قرون نخستین اسلامی تا صفویان، بنادر و دریانوردی خزری در عهد صفویان تا معاصر، بنادر و جزایر و خلیج فارس در نقشه های تاریخی پس از صفویه، مروری بر تحولات اجتماعی بنادر و جزایر خلیج فارس در قرن چهاردهم شمسی (بررسی اجمالی) و توسعه بنادر و جزایر خلیج فارس در دوره انقلاب اسلامی از دیگر فصل های این كتاب است.
استاد دانشگاه خلیج فارس در حوزه تاریخ كشور نیز گفت: این كتاب یك اثر ارزشمند و تاریخی است كه می توان آن را به عنوان یك كتاب مرجع در كشور مورد استفاده قرار داد.
حمید اسدپور افزود: بیش از ٥٠٠ عكس نایاب و تاریخی در این كتاب چاپ شده كه عكس های موجود از مناطق مختلف دریانوردی و بنادر سراسر كشور است.
وی یادآورشد: همانطور كه شهر بوشهر در عرصه فرهنگی توانسته پایتخت كتاب ایران معرفی شود، در گذشته نیز بندر بوشهر كانون اصلی تجارت محسوب می شده كه بخش قابل توجهی از فعالیت های این حوزه از طریق دریا صورت گرفته است.
7212/ 6045**خبرنگار: عبدالصمد شهریاری**انتشار دهنده:اكبر اقبال مجرد