۲۶ آذر ۱۳۹۶، ۲۲:۵۹
کد خبر: 82766982
T T
۰ نفر
شوراي امنيت دوشنبه پيش‌نويس قطعنامه پيشنهادي درخصوص قدس را به راي مي‌گذارد

تهران – ايرنا – خبرگزاري رويترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد؛ شوراي امنيت سازمان ملل متحد فردا (دوشنبه) قطعنامه پيشنهادي مصر براي ابطال هر تصميمي مرتبط با تغيير در وضعيت كنوني قدس را به راي مي‌گذارد.

به گزارش ايرنا، گرچه در متن پيش‌نويس قطعنامه اشاره‌اي به تصميم «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريكا براي انتقال سفارت اين كشور به قدس (جروزالم) نشده است؛ اين قطعنامه در صورت تصويب، هرگونه تغيير در وضعيت كنوني قدس را ملغي خواهد كرد.
پيش نويس قطعنامه ارائه شده از سوي مصر همچنين از كشورها مي‌خواهد كه مطابق با قطعنامه 478 شوراي امنيت، از ايجاد نمايندگي‌هاي ديپلماتيك در قدس خودداري كنند.
قدس كه مسجد الاقصي نخستين قبله مسلمانان را در خود جاي داده، بخش لاينفك فلسطين است و يكي از مهمترين اماكن سه گانه مقدس اسلامي به شمار مي آيد.
«دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريكا اما به تازگي اين شهر را به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي تلقي و شروع روند انتقال سفارت اين كشور به آن را اعلام كرده بود.
تحليلگران سياسي، اين اقدام را خط بطلاني بر طرح احتمالي سازش و نقض اساسي حقوق مردم فلسطين مي دانند.
انتقال سفارت آمريكا به قدس را كنگره اين كشور در سال 1995 تصويب كرده بود؛ اما تمامي رئيسان جمهوري آمريكا مطابق با قطعنامه‌هاي بين‌المللي، اجراي آن را هر 6 ماه يكبار تعليق كرده بودند.
قطعنامه پيشنهادي مصر در شوراي امنيت به احتمال زياد توسط آمريكا وتو خواهد شد.
چين، فرانسه، روسيه، انگليس و آمريكا اعضاي دائمي و بوليوي، مصر، اتيوپي، ايتاليا، ژاپن، قزاقستان، سنگال، سوئد، اوكراين و اروگوئه اعضاي غيردائمي كنوني شوراي امنيت سازمان ملل متحد هستند.
شبس ** 9386 *1488* مترجم: مهران معيني جم*انتشار دهنده: بهمن بامداد**
۰ نفر