۲۸ آذر ۱۳۹۶، ۸:۱۶
کد خبر: 82768346
T T
۰ نفر

كودك مشاور؛ صدای یاری رسان كودكان با تلفن

۲۸ آذر ۱۳۹۶، ۸:۱۶
کد خبر: 82768346
كودك مشاور؛ صدای یاری رسان كودكان با تلفن

تهران - ایرنا - برخی مطالعات، نشان دهنده آن است كه كودكان همنوایی بیشتری با همسالان خود دارند و هنگام وقوع مشكلات، بیشتر از همدلی و حتی مشاوره همسالان خود تاثیر می پذیرند و همین مساله موجب شده تا برخی كشورهای پیشرفته از كودكان در ارائه خدمات ویژه به همسالان خود استفاده كنند.

خط تلفن 123 اورژانس اجتماعی نیز سالهاست كه در ایران فعالیت دارد و مردم می توانند موارد كودك آزاری را به آن گزارش دهند اما برخی از صاحبنظران حوزه اجتماعی كشور بر این باورند كه این خدمات كافی نیست و لازم است كه یك خط ویژه تلفنی برای كودكان راه اندازی شود كه حتی پرسنل آن را كودكان تشكیل دهند.
یكی از خدماتی كه از طریق این خطوط تلفنی می تواند به كودكان ارائه شود، شنیده شدن دردهای آنان از طریق همسالان است؛ همسالانی كه از مهارت همدلی بالایی برخوردارند.
مهارت همدلی یعنی اینكه فرد بتواند زندگی دیگران را حتی زمانی كه در آن شرایط قرار ندارد، درك كند و قدرت همدلی كودكان با همسالان می تواند اثربخشی فزاینده ای داشته باشد.
از سوی دیگر ، مشاوره تلفنی ، راهی ایده آل برای بسیاری از افراد به ویژه كودكانی است كه دسترسی آنان در شرایط بحرانی به مشاور ، كم است یا اینكه می خواهند مشكلاتشان به هر دلیل محرمانه باقی بماند چراكه قادر نیستند به صورت چهره به چهره مشكلات خود را بیان كنند یا اینكه نمی دانند مشكلات را باید با چه كسانی در میان بگذارند.

**خط كودكان در ایران نداریم
معاون اجتماعی بهزیستی استان تهران می گوید: ما در ایران 'خط كودكان' نداریم. در بسیاری از كشورهای دنیا، خط كودكان وجود دارد و مشاوره كودكان انجام می شود.
احمد خاكی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می افزاید: خط كودكان به آن معنا است كه همسالان یا مشاوران همتا به كودكان مشاوره دهند چون قدرت آموزشی همسالان نسبت به یكدیگر خیلی بالاتر است و همسالان برای یكدیگر جاذبه ایجاد می كنند.
وی تاكید می كند: امروزه یادگیری همسالان از یكدیگر، خیلی مطرح است. ما باید حتما در این زمینه اقدامی انجام دهیم و بهزیستی استان تهران این آمادگی را دارد كه با همكاری سازمان های مردم نهاد، چنین خط مشاوره ای برای كودكان ، راه اندازی كند.

**غیرحرفه ای ها بهتر كار می كنند!
مشاوره كودكان از سوی همسالان البته با نقدهایی نیز روبرو است بطورمثال این سئوال مطرح می شود كه آیا كودكان كه مشاور حرفه ای نیستند می توانند ، مشاوران خوبی باشند یا اینكه مهم ترین تجربه بین المللی در این زمینه چیست.
كارشناس مسئول امور آسیب دیدگان بهزیستی استان تهران در این باره می گوید: اطلاعات در خط كودكان یا از طریق حرفه ای ها یا غیرحرفه ای ها ارائه می شود كه در دنیا این دو دسته با یكدیگر كار می كنند و بسیاری از خطوط كودكان childline در دنیا توسط افراد غیرمتخصص اداره می شود، البته سوپروایزرها بر كار آنان نظارت دارند.
سعید نوروزی می افزاید: تجربه نشان داده است كه غیرمتخصص ها مداخلات بهتری انجام می دهند چون اسیر تئوری ها نیستند و همدلی بیشتری دارند و دغدغه كار دارند .
وی ادامه می دهد: مداخلات غیرمتخصص ها در مقایسه با حرفه ای ها سودمندتر هم هست. بخش عمده ای از افراد در دنیا كه در این زمینه كار می كنند غیرحرفه ای ها هستند.
به گفته وی، گروه های همتا در زمینه های دیگر مانند خودكشی نیز وجود دارد كه بخشی از بهبودی آنها مستلزم كمك به دیگران است.
كارشناس مسئول امور آسیب دیدگان بهزیستی استان تهران در پاسخ به این شائبه كه آیا كودكانی كه در خط كودكان، كار می كنند، كودكان كار نمی شوند، می گوید:زمانی به كودكی ، 'كودك كار' گفته می شود كه كار آنها ، اولیت های زندگی و تحصیلی آنان را كنار بگذارد.
نوروزی یادآور می شود: در برنامه های ایدز برنامه یونیسف از مشاوره های همسالان استفاده می كنند.

**ضرورت استفاده از افراد داوطلب در موارد كودك آزاری
كارشناس مسئول امور آسیب دیدگان بهزیستی استان تهران در ادامه به ضرورت استفاده از افراد داوطلب در موارد كودك آزاری اشاره می كند و می گوید: كودكان در موضوع كودك آزاری، سه دسته می شوند، یا آزار دیدند یا در حال آزار هستند یا در معرض خطر آزار قرار دارند كه این موارد، جمعیت مخاطب ما را زیاد می كند.
نوروزی می افزاید: این مساله مستلزم این است كه مداخلات ما زیاد شود و زیاد شدن مداخلات ، مستلزم این است كه مداخله گرهای زیادی، وجود داشته باشند.
وی ادامه می دهد: در حال حاضر ، مداخله دركودك آزاری ، هم از نظر بودجه و مسائلی از این دست ، بودجه های زیادی می طلبد و مستلزم این است كه سازمان های متولی به این فكر بیفتند كه از افراد داوطلب برای انواع مداخلات استفاده كنند.
وی اضافه می كند: بایدخط هات لاین hotline طراحی كنیم كه افراد داوطلب پشت این خط ها باشند، چون افراد پشت خط نمی خواهند درمان كنند بلكه كار آنها كاهش تنش، خبرگیری و ارجاع است پس نیازی به مدارك لیسانس و فوق لیسانس روانشناسی ندارند.
كارشناس مسئول امور آسیب دیدگان بهزیستی استان تهران می گوید: به همین دلیل بهترین گزینه برای افراد شاغل در خط های ویژه مانند همه جای دنیا، افراد داوطلب است. اتفاقا این افراد در بسیاری از جاها نیز كارآمدی بیشتری دارند.
نوروزی می افزاید: پیشنهاد می كنم كه این خط هرچه زودتر در كشور راه اندازی شود ، هم احتمال بروز كودك آزاری كمتر می شود و هم وصل شدن كودكان به درمان های متعارف بیشتر می شود و از سوی دیگر باری از لحاظ مالی از دوش دولت برداشته می شود.
اجتمام**9185**گزارش از سادات حسینی خواه
۰ نفر