۲ دی ۱۳۹۶، ۱۴:۳۱
کد خبر: 82772842
T T
۰ نفر
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی خبر داد: صدور پلاك ویژه برای خودروهای تاریخی

تهران - ایرنا - رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از آغاز ارائه پلاك تاریخی به وسایل نقلیه تاریخی و عضویت نمایندگان كانون جهانگردی و اتومبیلرانی در كمیسیون‌های FIA خبر داد.

به‌ گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، علی‌اصغر مونسان اظهار كرد: صدور پلاك تاریخی برای وسیله‌های نقلیه تاریخی از سوی ”دبیرخانه كارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی“ آغاز شده و هم اكنون 700 دستگاه خودرو در انتظار كارشناسی پلیس راهور ناجا هستند.
وی اضافه كرد: با معرفی كانون جهانگردی و اتومبیلرانی به‌عنوان دبیرخانه كارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی، طی یك ماه گذشته برای 41 دستگاه وسیله نقلیه كه دارای ارزش تاریخی هستند، پلاك صادر و به مالكان آن‌ها تحویل داده شده است. همچنین 47 خودرو برای دریافت پلاك به پلیس راهور معرفی شده‌‌اند.
مونسان ادامه داد: از میان حدود 2 هزار خودرویی كه تاكنون درسایت دبیرخانه به آدرس www.icvc.taci.ir ثبت‌نام كرده‌اند، بیش از 300 دستگاه خودرو، مورد كارشناسی اولیه قرار گرفته‌اند.
وی در‌ خصوص فرآیند تصویب و پلاك‌گذاری خوردوهای تاریخی تصریح كرد: در این زمینه چند گروه كارشناس با دبیرخانه همكاری می‌كنند، یك گروه كارشناسانی كه خودروهای تاریخی را بررسی می‌كنند، كارشناسانی از ناجا و گروه دیگر كارشناسانی كه در كارگروه وسیله‌های نقلیه تاریخی، اسناد را مورد بررسی قرار می‌دهند.
مونسان گفت: بعد از اتمام كار، این اسناد در قالب صورتجلسه و تأییدیه همراه با شناسه میراث‌فرهنگی، از طریق سازمان متبوع، به پلیس راهور ارائه می‌شود. در پایان فرآیند، پلیس راهنمایی و رانندگی نسبت به صدور پلاك برای این خودروها اقدام می‌كند.
رئیس مجمع كانون جهانگردی و اتومبیلرانی با اشاره به تسریع روند واگذاری پلاك‌های تاریخی، گفت: روند صدور پلاك تاریخی با كمیت و كیفیت در حال انجام بوده و از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مشكلی وجود ندارد.
وی درباره مزایای اجرای طرح صدور پلاك تاریخی برای خودروهای بالای 25 سال افزود: قرار بر این است كه با صدور این پلاك‌ها، از خودروهای تاریخی به‌عنوان اشیایی ارزشمند صیانت و حفاظت شود و افزون بر حفاظت اصولی، از طریق برگزاری نمایشگاه‌ها و رالی‌های گردشگری، این خودروها به یكی از جاذبه‌های بصری و میراثی تبدیل شوند.
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: كارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال 1389، تشكیل شد تا خودروهای ارزشمند و تاریخی پس از بررسی از‌سوی كارشناسان دبیرخانه متشكل از اعضای سازمان میراث‌فرهنگی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان محیط‌زیست، وزارت ورزش و جوانان، نیروی انتظامی و كانون جهانگردی و اتومبیلرانی حفظ شوند.
وی گفت: با توجه به اینكه مسئولیت دبیرخانه این كارگروه بر عهده كانون جهانگردی و اتومبیلرانی واگذار است، مرجع رسمی انتشار اخبار این حوزه بر عهده سایت دبیرخانه، مستقر در كانون خواهد بود.
مونسان از عضویت نمایندگان كانون جهانگردی و اتومبیلرانی در كمیسیون‌های بین‌المللی تاریخی FIA، معلولیت و قابلیت دسترسی FIA و شورای گمركی اتحادیه بین‌المللی جهانگردی و فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (FIA) خبر داد و افزود: در كمیسیون بین‌المللی تاریخی (CHI)، نمایندگان كلوپ‌های اتومبیلرانی و جهانگردی از 24 كشور عضو FIA به همراه نماینده فدراسیون بین‌المللی خودروهای تاریخی (FIVA) حضور دارند.
وی افزود: این كمیسیون مسئولیت بررسی وضعیت خودروهای تاریخی در كشورها و ارائه پیشنهاد به منظور شناسایی، نگهداری و استفاده از این خودروها را برعهده دارد و نتایج كار آن مستقیماً به سنای FIA گزارش می‌شود.
معاون رئیس‌جمهور، در خصوص عضویت نماینده كانون در كمیسیون معلولیت و قابلیت دسترسی گفت: هدف این كمیسیون ارائه رهنمودها به رئیس و شوراهای جهانی FIA درباره استراتژی‌هایی برای ترغیب و تسهیل مشاركت در ورزش‌های خودرویی برای معلولان و همچنین نظارت بر پیشرفت و اجرای استراتژی برای حركت قابل دسترس از جمله تأثیر افزایش سن بر جامعه است.
وی ادامه داد: رویكرد شورای گمركی اتحادیه بین‌المللی جهانگردی و فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (FIA) نیز شامل هدایت شبكه گمركی FIA-AIT برای دستیابی به اهداف مورد نظر، ارایه پیشنهادات به كمیته برنامه‌ها (Programmes Committee) یا شورای جهانی اتومبیلرانی و جهانگردی (WCAMT) در خصوص تمام مسائل گمركی مرتبط و حمایت از مدیریت FIA در موارد حضور آن‌ها در نهادهای بین‌المللی مربوطه از‌جمله سازمان ملل متحد است.
به گزارش ایرنا، تعداد دقیق خودروهای تاریخی در ایران مشخص نیست اما تا كنون چند نمایشگاه از این خودروها در اماكنی مثل مجموعه های نیاوران و سعدآباد برگزار شده و تنها موزه خودروهای تاریخی ایران موزه‌ای است در كرج كه در سال (1380 هـ . ش) با ارائه مجموعه خودروهای لوكس، آنتیك و قدیمی قبل از انقلاب اسلامی شروع به كار كرد.
فراهنگ**3079** 1823 دریافت: علی اسدی** انتشار: طاهره نبی اللهی