پيشرفت 80 درصدي طرح هاي كشاورزي تهران/ درگيري مرغداري ها با بيماري آنفلوانزا

تهران - ايرنا - رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان تهران با اشاره به اجراي 14 طرح اقتصاد مقاومتي در بخش كشاورزي اين استان گفت: اين طرح ها بيش از 80 درصد پيشرفت داشته و تا پايان سال به بهره برداري ميرسند.

به گزارش ايرنا نعمت الله تركي روز دوشنبه در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتي به رياست محمد حسين مقيمي استانداري تهران با اشاره به برگزاري 35 جلسه اين ستاد تا كنون، اظهار كرد: بر اساس مصوبه سال هاي 95و 96 در حوزه جهاد كشاورزي استان تهران 14 پروژه اقتصاد مقاومتي تعريف شده كه با توجه به پايان سال ارزيابي و ميزان پيشرفت اين طرح ها انجام شده است.
وي با بيان اينكه در برنامه هاي اقتصاد مقاومتي در بخش كشاورزي چند طرح خاص و اثرگذار آغاز شده است، افزود: تعهد جهاد كشاورزي اشتغالزايي براي 6 هزار نفر در سال جاري است كه با اتمام اين طرح ها محقق مي شود.
تركي از احداث پايانه صادراتي گل و گياه در استان تهران خبر داد و اضافه كرد: سالانه يك ميليون شاخه گل در تهران توليد مي شود اما مكاني براي صادرات اين محصولات وجود نداشت.
به گفته وي، با راه اندازي اين پايانه صادراتي، توليد، توزيع و بسته بندي محصولات در اين پايانه انجام مي شود كه در اين جلسه مشكلات پيش روي اين طرح بررسي شد.
وي همچنين يكي ديگر طرح هاي اين بخش را كشت گياهان دارويي به صورت گلخانه اي براي نخستين بار در تهران عنوان كرد و گفت: در اين طرح توليد حدود 180 هزار گل رز نيز پيش بيني شده است.
تركي به بررسي پروژه هاي اثرگذار دامي، زراعي و باغي اين استان نيز اشاره كرد و گفت: از 10 هزار واحد دامي در استان تهران 9 هزار واحد بررسي شده كه فعاليت برخي از آنها 100 درصد نبوده است و در صورت فعال شدن آنها ظرفيت توليد گوشت در تهران روزانه به 300 تن مي رسد.
وي ميزان توليد محصولات كشاورزي در استان تهران را 5.5 ميليون تن دانست و اظهار كرد: اين استان در توليد شير مقام اول را دارد و احداث 2 واحد لبني نيز در برنامه است.
اين مقام مسئول، تهران را دارنده مقام نخست توليد قارچ در كشور عنوان كرد و گفت: با بهره برداري واحد اسپام قارچ نياز استان تامين شده و هدفگذاري شده كه تا سال 99 كل نياز كشور در اين زمينه تامين شود.
وي اضافه كرد: تهران در توسعه سامانه هاي نوين آبياري در 2 سال گذشته رتبه نخست را كسب كرده است، در سال 95 ، 10 هزار هكتار اجرا شده و امسال 11 هزار هكتار در حال اجراست كه پيشرفت 80 درصدي دارد.
تركي خاطرنشان كرد: اين استان همچنين رتبه نخست توسعه گلخانه ها با 205 هكتار در سال را نيز به دست آورده است.

*آنفلوانزا به مرغداري هاي تهران رسيد
رئيس جهاد كشاورزي استان تهران نيز در اين نشست گفت: آنفلوانزا اكثر واحدهاي مرغداري استان تهران را درگير كرده است.
كريم ذوالفقاري با اشاره به گران شدن قيمت تخم مرغ در روزهاي اخير افزود: بيماري آنفلوانزا باعث كاهش توليد تخم مرغ شده و با وجودي كه اجازه واردات تخم مرغ را داده شده اما اكثر كشورهاي صادركننده نيز دچار چالش اين بيماري شده اند.
وي با تاكيد بر توسعه صنايع تكميلي در بخش كشاورزي، اظهار كرد: براي كمك به اقتصاد كشاورزي بايد از خام فروشي محصولات جلوگيري كنيم.
ذوالفقاري همچنين گفت: 6 درصد جمعيت استان تهران در روستاها ساكن هستند، اين در حاليست كه در ساير استان ها 25 تا 40 درصد جمعيت روستانشين هستند، بنابراين بايد كشاورزي را اقتصادي كنيم تا همين جمعيت از روستاها مهاجرت نكنند.
وي در ادامه اظهار كرد: دربخش كشاورزي اين استان 345 واحد با ظرفيت توليد 110 هزار تن و اشتغال بيش از هفت هزار نفر نيمه تمام است.
ذوالفقاري ادامه داد: 410 واحد نيمه فعال اين بخش با ظرفيت توليد 106 هزار تن و اشتغال 914 نفر نيز وجود دارد كه براي رسيدن به وضع مطلوب نياز به 3 هزار و 479 ميليارد ريال تسهيلات دارد.
وي اضافه كرد: 840 واحد كشاورزي اين استان با 455 هزار تن ظرفيت توليد و بيش از سه هزار نفر اشتغالزايي نيز غيرفعال است كه براي راه اندازي مجدد نياز به سه هزار و 830 ميليارد ريال تسهيلات دارد.
رئيس جهاد كشاورزي تهران با بيان اينكه 45 درصد طرح هاي اين بخش براي اخذ تسهيلات به بانك معرفي شده اند گفت: طرح ساخت گلخانه مدرن، طرح توليد اسپان قارچ، طرح احداث پايانه صادراتي گل و گياه، طرح كشت افت توليد نهال زينتي، احداث شهرك گلخانه اي، طرح توليد پسته در ورامين، كشت گياهان دارويي و توليد زعفران در رباط كريم از طرح هايي است كه در اين بخش در حال اجرا هستند.
*براي اطلاع از اخبار متنوع انتشار يافته در شبانه روز با كانال ايرنا استان تهران در تلگرام به نشاني IRNATEHRAN@ همراه شويد.
خبرنگار: نادره وائلي زاده انتشاردهنده:موسي فعاليان
تهرام/9754/ 1539
۰ نفر