۱۰ دی ۱۳۹۶، ۸:۰۵
کد خبر: 82780902
T T
۰ نفر
تولید نسل جدید اتوبوس های برقی در كشور با همكاری بلاروس

تهران - ایرنا - یك شركت بخش خصوصی در تلاش است تا برای نخستین بار اتوبوس های نسل جدید ابرخازنی برقی را با همكاری فناورانه و سرمایه گذاری كشور بلاروس در ایران راه اندازی كند.

«محمد صمام سخیراوی» رییس هیات مدیره این شركت ایرانی امروز (یكشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: اتوبوس های درونسوز دیزلی و «سی. ان. جی» سوز كه در ناوگان حمل و نقل تهران و سایر شهرها و كلانشهرهای كشور بكار گرفته می شوند، سهمی قابل توجه در آلایندگی دارند.
به گفته این فعال بخش خصوصی، شركت متبوعش با بررسی و مطالعه صنعت تولید اتوبوس های برقی در بلاروس با توجه به بیش از نیم قرن سابقه آنان و حتی تامین نیاز برخی كشورهای اروپایی و آمریكای لاتین از سوی آنها، همكاری با شركت «بل كامون ماش» این كشور را در دستور كار خود قرار داد.
وی خاطرنشان كرد: اتوبوس های برقی ساخته شده در این شركت، نسل جدید اتوبوس های برقی و با سیستم وایرلس (بی سیم) و مجهز به ابرخازن است كه با باتری شارژ می شود.
سخیراوی ادامه داد: باتری های بكار رفته در این اتوبوس ها همانند باتری های موجود لیتیمی نیستند كه به زمان بالایی برای شارژ نیاز داشته باشند (بیش از چهار ساعت شارژ برای هر 100 كیلومتر پیمایش)، همچنین با مشكل دشارژ و افت ذخیره برق، آلایندگی و اشتعال (نظیر باتری های لیتیمی) مواجه نمی شوند.
وی یادآوری كرد: سیستم ابرخازن، با پنج دقیقه شارژ قادر به پیمایش 20 تا 40 كیلومتری است و بدون حضور نیروی انسانی قادر به شارژ كردن در یك فضای سه متر مربعی در حین پیاده كردن مسافران است كه بیش از 90 هزار بار قابل شارژ كردن هستند؛ این در حالی است كه نمونه اتوبوس های برقی وارد شده از چین سه هزار و 500 تا حداكثر چهار هزار بار قابلیت شارژ داشتند.
رییس هیات مدیره شركت سام سبز خودرو ایرانیان با یادآوری اینكه نخستین نمونه این اتوبوس تا 2 ماه دیگر وارد كشور می شود، از برنامه ریزی برای تاسیس یك شركت مشترك با شركت بل كامون ماش بلاروس خبر داد و تصریح كرد: در صورت همراهی دولت، این شركت مشترك می تواند به مركز صادرات اتوبوس به كشورهای همسایه و خاورمیانه تبدیل شود.
وی گفت: طی توافقنامه ای با شركت شهاب خودرو، مقرر شده تا از امكانات و پلتفرم این شركت در ساخت این اتوبوس ها استفاده شود و طبق چشم انداز تعریف شده، بسیاری قطعات مورد نیاز و همچنین باتری در كشور تولید خواهد شد.
به گزارش ایرنا، شركت شهاب خودرو در طی سالهای فعالیت به عنوان دومین تولید كننده تیراژی اتوبوسهای شهری در كشور مطرح بوده است و جایگاه دوم را از لحاظ سهم بازار به خود اختصاص داده است.
سخیراوی با بیان اینكه اكنون مسئولان بلاروسی در حال بازدید از امكانات این شركت خودرو ساز و همچنین امكان سنجی تولید در ایران هستند، خاطرنشان كرد: زیرساخت های مورد نیاز در حال آماده سازی است و با دریافت نخستین درخواست تولید 50 دستگاهی، كار تولید اتوبوس در ایران آغاز خواهد شد.
وی بیان كرد: همه شركت های اتوبوس ساز ایرانی قطعات مورد نیز بجز بدنه، شیشه ها، صندلی و ... را از خارج وارد می كنند و این شركت نیز از این موضوع مستثنی نیست، اما داخلی سازی این اتوبوس های نسل جدید كمتر از الزام های وزارت صنعت، معدن و تجارت نخواهد بود.
این فعال بخش خصوصی یادآوری كرد: بدنه این اتوبوس از نسل پنجم كامپوزیت است كه خوردگی نداشته و برخلاف فلزات، سبك بوده و طول عمر بالاتری خواهد داشت.
وی تصریح كرد: مطابق برآوردهای انجام شده، استفاده از این اتوبوس ها (كه 24 ساعته قادر به فعالیتند) در هر 600 هزار كیلومتر پیمایش صرفه جویی 150 هزار یورویی در مقایسه با نمونه اتوبوس های دیزلی به همراه خواهد داشت.
سخیراوی اظهار داشت: این شركت برای تولید اتوبوس های یاد شده تاكنون با شهرداری های تهران، مشهد و اراك مذاكره های جدی داشته است.

** شیب بالای شهر تهران
وی در پاسخ به پرسش ایرنا درخصوص اختلاف ارتفاع بالای شهر و مشكل تردد اتوبوس های برقی، افزود: اتوبوس های تولیدی این شركت بلاروسی برای شیب های 12 درجه طراحی شده اند، در حالی كه شیب شهر تهران 18 درجه است؛ مقرر شده این مشكل طی مذاكره ای با طرف بلاروسی حل و با طراحی خاص تهران برای شیب یاد شده، همچنین بازده دمایی منفی 40 تا مثبت 40 درجه سانتیگراد و حتی برای شهرهایی همچون اهواز تا مثبت 60 درجه طراحی شود.
سخیراوی همچنین با اشاره به پتانسیل های بالای علمی و دانشگاهی كشورمان در عرصه برق و الكتریسیته، تاكید كرد: توانایی لازم برای بومی سازی این فناوری ها در كشورمان وجود دارد.
وی یادآوری كرد: اتوبوس های یاد شده برخلاف اتوبوس های برقی قدیمی تر، فشاری به شبكه برق شهری برای شارژ وارد نمی كنند، اما ساخت جایگاه های سوخت آنها نیازمند هماهنگی چند وزارتخانه است.
این فعال بخش خصوصی با اشاره به برخی مشكلات، یادآوری كرد: برای واردات نمونه اولیه این اتوبوس به كشور، «ال. سی» به ما تعلق نگرفت؛ همچنین امیدواریم وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران از محل بند 12 قانون بودجه مبلغ 6 هزار و 800 دلار بابت واردات هر دستگاه خودرو برقی یا هیبریدی از محل صرفه جویی در مصرف سوخت را به اتوبوس های برقی نیز پرداخت كند.
وی گفت: شركت متبوعش در سال مزین به «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» به دنبال استفاده از ظرفیت های مغفول مانده كشور در جهت اشتغالزایی، انتقال فناوری، صادرات و ورود سرمایه گذاری خارجی است و امید می رود دولت نیز در راستای كاهش آلودگی كلانشهرها از این طرح حمایت كند.
سخیراوی ادامه داد: با رایزنی انجام شده با بانك توسعه صادرات بلاروس، فاینانس پنج ساله ای برای تامین مالی این طرح در نظر گرفته شده كه تامین آن منوط به درخواست كشورمان است.
به گزارش ایرنا، معضل گرمایش كره زمین از یك سو و افزایش آلاینده‌ها در فضای كلان‌شهرها از سوی دیگر، موجب شده است بسیاری از دولت‌ها تولید خودروهای پاك را در دستور كار خود قرار داده و با ارائه مشوق به خودروسازان سعی كنند سهم كشور خود را در رقابت جهانی تولید این خودروها افزایش دهند.
در نتیجه چنین فضایی در صنعت خودرو جهان، روند تولید خودروهای برقی بیش از پیش سرعت گرفته و رقابت جدیدی بین شركت‌های خودروسازی و كشورها در تولید این نوع خودروها در گرفته است. این روند مثبت نه تنها می‌تواند نقش قابل‌توجهی در بهبود كیفیت هوای كلان‌شهرها ایفا كند، بلكه می‌تواند باب جدیدی در اقتصاد كشورها بگشاید.
پیشتر «امیرحسین قناتی» مدیركل خودرو و نیرو محركه وزارت صنعت، معدن و تجارت از برنامه ریزی وزارتخانه برای استفاده از پنج هزار دستگاه تاكسی، 500 تا هزار دستگاه اتوبوس و 10 هزار دستگاه موتورسیكلت برقی در صورت تصویب دولت خبر داده بود.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام : @IRNAeco
اقتصام* 3065*
مصاحبه: محمد ملك دار* ناشر: فرهاد راستی