به گزارش روز دوشنبه ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، مهرزاد حمیدی در راستای سلسله برنامه های پاسخگویی با حضور در استودیو الفبا اظهار داشت: بر اساس پژوهش انجام شده در خراسان رضوی، شهر تهران، كردستان، بوشهر و گلستان این نسبت در مدارس خاص 11 درصد، غیرانتفاعی 10 درصد، دولتی 8 درصد و مدارس روستایی 7 درصد است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه در كل كشور وزن كوله پشتی 25 درصد دانش آموزان بیشتر از حد استاندارد است، افزود: این درصد در شهر تهران 50 درصد بوده و نصف دانش آموزان تهرانی بیشتر از وزن مجاز كوله پشتی را حمل میكنند، البته توانایی عضلانی دانش آموزان در نقاط مختلف كشور نیز متفاوت است بنابراین میزان آسیب ناشی از حمل كوله های سنگین نیز با هم متفاوت خواهد بود.
حمیدی با بیان اینكه 50 درصد دانش آموزان در مدارس خاص وزن كوله پشتی بیشتر از استاندارد دارند، گفت: 75 درصد دانش آموزان در مدارس خاص كتاب های كمك آموزشی حمل میكنند و این آمار در مدارس غیرانتفاعی70 درصد، در مدارس دولتی 40 درصد و در مدارس روستایی 30 درصد است.
وی تعیین استانداردهای كوله پشتی دانش آموزان را با هدف جلوگیری از پیامدهای منفی آن ضروری خواند و تصریح كرد: وزن نامناسب كوله پشتی باعث اختلال در ستون فقرات و تغییرات در اندام دانش آموزان میشود، البته كوله پشتی از كیف بهتر است زیرا كیف یك طرفه به بدن فشار میآورد اما كوله پشتی سنگینی خود را به طور متوازن تر به بدن وارد می كند.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، كمردرد و انحنای ستون فقرات را از عوارض حمل كوله پشتی با وزن نامناسب در دانش آموزان برشمرد و خاطرنشان كرد: در مدارس دانش آموزانی را مشاهده می كنیم كه با فلج كولهای مواجه هستند، وقتی دانش آموز كوله را حمل میكند با بی حسی كمربند شانهای مواجه میشود كه به آن فلج كولهای میگویند هر چند این فلج موقتی است اما با استانداردسازی كوله پشتی می توان از این آسیب جلوگیری كرد.
حمیدی طولانی بودن زمان حمل كوله و در نتیجه، انحنای ستون فقرات را خطری برای دائمی شدن این عارضه عنوان و تصریح كرد: مطالعات نشان میدهد وسوسه دانش آموز برای حمل لوازم اضافی، حجیم بودن كتابها و مواد كمك آموزشی از جمله عوامل در سنگینی كوله پشتی بچه ها هستند.
وی با اشاره به تحقیقات و پژوهشهای انجام شده در خصوص كوله پشتی دانش آموزان توسط معاونت تربیت بدنی و سلامت اظهار كرد: با توجه به اینكه 85 درصد از دانش آموزان در مدارس از كوله پشتی استفاده میكنند، استانداردسازی كولهها امری ضروری است كه باید علاوه بر دانش آموزان، اولیا و مدیران مدرسه نیز در تحقق آن اهتمام ورزند.
معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سئوالی در مورد چگونگی رفع مشكلات كوله های غیر استاندارد اذعان كرد: تحقیقاتی روی 19 هزار دانش آموز انجام شده است و بر اساس نتایج آن، دستورالعملهای مرتبط را تهیه و به مدارس ارسال می كنیم البته همراه سازی والدین با این طرح بسیار مهم است زیرا برخی والدین به دلیل محبت زیاد، وسایل اضافی در كوله بچهها قرار میدهند و ناخواسته به آنها آسیب میرسانند بنابراین اگر والدین آگاهی لازم را در این زمینه داشته باشند قطعا از آثار حمل كولههای سنگین كاسته خواهد شد.
حمیدی تصریح كرد: از آنجا كه طبق پژوهش انجام شده، از مجموع وزن كوله، 48 درصد مربوط به كتابهای درسی، 12 درصد وسایل كمك آموزشی و 40 درصد وسایل شخصی و وزن خود كوله است، معلمان از دانش آموزان بخواهند به جای دفترهای سنگین و پرحجم از دفاتر كم حجم و سبك استفاده كنند، البته در این زمینه اطلاع رسانی به معلمان نیز ضروری به نظر میرسد.
اكنون حدود 13 میلیون و 500 هزار دانش آموزان در 105 هزار مدرسه كشور مشغول به تحصیل هستند.
فراهنگ**1883**1055
دریافت: مریم جلوداران**انتشار: زینب كارگر
معاون وزیر آموزش و پرورش :
نسبت وزن كوله پشتی به دانش آموز باید 10 درصد باشد
۱۱ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۱۲
کد خبر:
82782142
تهران- ایرنا- معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه طبق تحقیقات و استانداردها، نسبت وزن كوله پشتی به دانش آموز باید 10 درصد باشد، گفت: میانگین این نسبت در بین دانش آموزان شهر تهران 12 درصد است.