۱۳ دی ۱۳۹۶، ۱۵:۰۷
کد خبر: 82784780
T T
۰ نفر
مثلث ریاض، واشنگتن و تل آویو در حمایت از ناآرامی ها در ایران

تهران- ایرنا- اعتراضات اخیر مردم به وضعیت معیشتی در شهرهای مختلف كشور كه در روزهای گذشته به خاطر فرصت طلبی معاندان از مسیر اصلی خود خارج و به اغتشاش و آشوب كشیده شد، به مذاق آمریكا و همپیمانان منطقه ای آن خوش آمده است. چنانكه ظرفیت های مختلف خود را در حمایت از ناآرامی ها در ایران بسیج كرده اند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، این روزها مسایل ایران در كانون توجه مقام های كشورهای غربی از جمله آمریكا و همپیمانان منطقه ای آن چون عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی قرار دارد. اعتراضاتی كه از پنجشنبه گذشته (7 دی ) با محوریت «نه به گرانی» از مشهد آغاز و با فراخوان های پیاپی برخی كانال های تلگرامی بی شناسنامه به سرعت به شهرهای دیگر كشیده شد، از همان روزهای ابتدایی با ورود برخی عناصر ضد نظام، رگه هایی از آشوب و اغتشاش را بروز داد.
اگرچه بسیاری از مقام های ارشد كشور از جمله رییس جمهوری در روزهای گذشته «حق اعتراض» را برای مردم به رسمیت شناختند و خواستار فراهم سازی زمینه های انتقاد و اعتراض از مجاری قانونی شدند، ولی با ترسیم مرزهای روشن میان اعتراض و اغتشاش، هرگونه آشوب را محكوم كردند و در مورد پیامدهای منفی آن هشدار دادند.
در این میان مقام های واشنگتن، تل آویو و ریاض از همان ابتدا، حمایت از آشوب و ناآرامی در ایران را در دستور كار خود قرار دادند و با موجی از پیام های حمایتگرانه، معترضان را به تداوم ناآرامی تشویق كردند.

**مداخله گری خارجی در مسایل داخلی
از میان سه ضلع مثلث مداخله جویان خارجی در مسایل اخیر كشور، آمریكا از همه پیشگام تر بود. از همان روز پنجشنبه كه تجمع فاقد مجوز قانونی در مشهد با ورود برخی عناصر مشكوك به اغتشاش و درگیری كشیده شد، مقام های آمریكایی مداخله جویی های خود را آغاز كردند. «تام كاتن» سناتور جمهوری‌خواه نخستین مقام آمریكایی بود كه خواستار حمایت از اعتراض‌های مردم ایران شد.
تداوم دامنه اعتراضات به شهرهای متعدد ، دیگر مقام های آمریكایی را به واكنش ترغیب كرد. «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریكا در توییت های متعدی كه در روزهای گذشته منتشر كرده، بارها نظام جمهوری اسلامی ایران را به «فساد و تامین مالی تروریسم» متهم كرده است. وزارت امور خارجه این كشور هم در دو بیانیه ای رسمی ایران را به صدور «خشونت، خونریزی و هرج و مرج» متهم كرده ، خواهان رفع فیلتر شبكه های اجتماعی در ایران شده و مانند «پل رایان» رییس مجلس نمایندگان این كشور، خواستار حمایت همه كشورها از مطالبات مردم ایران شده است.
دیروز سه شنبه 12 دی ماه هم «نیكی هیلی» سفیر آمریكا در سازمان ملل متحد، با تاكید بر اینكه جامعه بین الملل باید درباره اتفاق های ایران واكنش نشان دهد، خواستار تشكیل جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل برای «واكنش» به این تحولات شد.
توییت دیروز «مایك پنس» معاون رییس‌جمهور آمریكا را شاید بتوان صریح ترین موضع آمریكایی ها در حمایت از اغتشاش ها در ایران دانست. پنس در پیامی توییتری گفت: تا زمانی كه ترامپ، رییس‌جمهور و من معاون او هستم، آمریكا اشتباه خجالت‌آور گذشته خود یعنی زمانی كه همه ایستادند و مقاومت قهرمانانه مردم ایران را در برابر رژیم ستمگر این كشور تماشا كردند را تكرار نخواهد كرد.
این در حالی است كه مقام های كشورمان مداخله جویی آمریكایی ها را محكوم كرده اند. روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه كشورمان از ترامپ خواست كه «به جای هدر دادن وقت خود در ارسال توئیت‌های بیهوده و توهین‌آمیز نسبت به سایر ملت‌ها و كشورها» به مسایل داخلی آمریكا و میلیون‌ها بی خانمان و گرسنه در كشور خود بپردازد.
دكتر «حسن روحانی» رییس جمهوری هم چند روز پیش با انتقاد از سیاست های مداخله جویانه آمریكا و با اشاره به اینكه ترامپ همان كسی است كه ملت ایران را تروریست می نامید، گفته بود: آدمی كه سر تا پایش علیه ملت ایران است حق ندارد برای مردم ایران دلسوزی كند.

**تل آویو و ریاض؛ دنباله رو واشنگتن
مقام های رژیم صهیونیستی هم در روزهای گذشته مانند مقام های واشنگتن وقایع ایران را رصد كرده و اظهارات مداخله جویانه ای را مطرح كرده اند.به نوشته روزنامه «تایمز آو اسراییل»، وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی در گزارشی محرمانه در اختیار نخست وزیر و سفارتخانه های این رژیم در سراسر دنیا قرار گرفته است، با ارزیابی اعتراضات روزهای گذشته در ایران مدعی شده كه این اعتراض‌ها نظام ایران را تضعیف كرده است و در صورت ادامه می‌تواند ثبات كشور را برهم بزند.
همچنین بر اساس گزارش برخی منابع خبری، «بنیامین نتانیاهو» در صفحه فیسبوك خود به رغم ادعای عدم دخالت در اعتراضات ایران، برای معترضان آرزوی موفقیت كرده است.وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی در حالی دست به ارزیابی اعتراض‌ها در ایران زده است كه نتانیاهو ادعا می كند دخالتی در مسایل داخلی ایران ندارد.
عربستان سعودی سومین ضلع مثلث مداخله گری در ناآرامی های اخیر ایران است. بر اساس گزارش های برخی منابع خبری، در روزهای گذشته خیل عظیمی از توییت ها در ترغیب مردم به تجمع غیرقانونی از منابعی خارج از ایران و به زبان عربی بوده یا از صفحه شخصی كاربران عرب و به زبان فارسی (با اشكالات نگارشی فراوان) منتشر شده است. در این میان رسانه های وابسته به عربستان سعودی چون «العربیه»، حجم قابل توجهی از خبرها و تحلیل های خود را به تحولات ایران اختصاص داده اند و با ارایه تحلیل هایی تلاش كرده اند اعتراضات اخیر را به آنچه « مداخله جویی در منطقه ، فساد، فرقه گرایی، ظلم و ناكارآمدی نظام» خوانده اند نسبت دهند و ضمن برجسته كردن شعارهای اغتشاشگران با محوریت مخالفت با اصل نظام، وجه تقابل نیروهای امنیتی و پلیس با مردم را برجسته كنند.
در مجموع تحركات آمریكا و همپیمانان آن بویژه عربستانی ها علیه ایران در اینترنت در روزهای گذشته به اندازه ای گسترده بود كه «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفت و گو با شبكه خبری لبنانی «المیادین» از آن به عنوان «جنگ نیابتی اینترنتی علیه ایران» نام برد و تاكید كرد كه ایران به آن واكنش و پاسخ محكمی خواهد داد.
مداخله جویی های واشنگتن، تل آویو و ریاض در مسایل داخلی ایران در حالی ادامه دارد كه «حسن روحانی» رییس‌جمهوری هم روز دوشنبه تشدید اعتراضات را حاصل تحریك رژیم صهیونیستی، آمریكا و عربستان سعودی و تلاش برای بی‌ثبات كردن ایران عنوان كرده بود. همچنین رهبر انقلاب اسلامی، قضایای چند روز اخیر را نتیجه تلاش دشمنان دانستند و گفتند: در قضایای چند روز اخیر، دشمنان ایران با ابزارهای گوناگونِ در اختیارشان از جمله پول، سلاح، سیاست و دستگاه امنیتی هم‌پیمان شدند تا برای نظام اسلامی مشكل ایجاد كنند.
به نظر می رسد مثلث واشنگتن، تل آویو، عربستان، كه در یك سال گذشته بر علیه برجام و سیاست های دفاع موشكی كشورمان بارها فعال شد و طَرفی از تلاش های بی وقفه خود علیه ایران بر نبست، در جریان اعتراضات اخیر یك بار دیگرفعال شده باشد. تجربه های پیشین اما سرانجامِ این حمایت ها را پیش بینی پذیر كرده است. هوشمندی نظام و هوشیاری مردم، هرگونه توطئه معاندان و تلاش فرصت طلبان را در دست یابی به اهدافشان ناكام خواهد گذاشت.

پژوهشم**9275**1601**خبرنگار: اعظم حمیدپور**انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، كانالی برای انعكاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.