۱۵ دی ۱۳۹۶، ۲۲:۳۱
کد خبر: 82786607
T T
۰ نفر

خوشروي موسيقي مازندراني 72 ساله شد

۱۵ دی ۱۳۹۶، ۲۲:۳۱
کد خبر: 82786607
خوشروي موسيقي مازندراني 72 ساله شد

ساري - ايرنا - مراسم جشن تولد 72 سالگي ' ابوالحسن خوشرو ' ، پيشكسوت موسيقي مازندراني عصر امروز جمعه با نواي شعر و موسيقي محلي و با حضور جمعي از فعالان اين حوزه در سالن شهرداري قائمشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، در اين مراسم كه با آواز موسقي محلي ، طنز ، شعرخواني و بريدن كيك تولد توسط استاد خوشرو همراه بود ، چهره هاي پيشكسوت و جوان موسيقي و شعر از جمله جهانگير نصر اشرفي ، حيدري ، سيامك اولادي ، رجب رمضاني ، اسكندري ، فرزانه فتحي ، حبيب الله خوشرو ، احمد طيبي صيف كتي ، مهران رجائي و جمعي ديگر نيز حضور داشتند.
استاد حيدري كه دوستي 40 ساله با استاد ابوالحسن خوشرو دارد در اين مراسم گفت : استاد خوشرو هيچ گاه كلمه ' فخر ' را نشناخته است و تفاخر در شخصيت اين هنرمند موسيقي وجود ندارد.
وي با اشاره به تحصيلات آكادميك استاد خوشرو ، افزود : اطلاعات موسيقيائي ايشان برگرفته از تحصيلات موسيقي است و تا جايي من مي دانم و آثارش گواهي مي دهد ، نهايت دقت را در انتخاب شعر براي موسيقي دارد.
حيدري از خوشرو به عنوان اصيل ترين خواننده مازندراني ياد كرد و گفت : تمام آهنگ هائي كه ايشان تاكنون خوانده اند ، اصيل مازندراني بوده است .
وي افزود : كارهاي اين هنرمند موسيقي به وزن و خوش تراشي شعر بيشتر نزديك است .
** سبك موسيقيائي ابوالحسن خوشرو
جهانگير نصر اشرفي پژوهشگر موسيقي مازندراني و از ديگر دوستان استاد خوشرو هم گفت : ابوالحسن خوشرو نه تنها خواننده و موسيقيدان ، بلكه بنيان گذار يك سبك موسيقي مازندراني است كه كه علاقه مندان و شاگردان خودش را دارد.
وي افزود كه اين پيشكسوت موسيقي تاكنون بيش از صدها شاگرد پرورش داده است ، شاگرداني كه هر كدام هم اكنون براي خود استاد موسيقي هستند.
نصر اشرفي با تاكيد بر اين كه هنر موسيقي ، فرهنگ شهر را احياء مي كند ، گفت : اما متاسفانه زبان مازندراني در حوزه شعر و خط فقير است و به همين خاطر جايي براي ژرف انديشي در شعر و ادبيات به وجود نيامده است.
**خوشرو ، پايه گذار موسيقي صلح و حماسه
فردوس حاجيان مبدع شهرك الفباء و معلم برگزيده يونسكو هم در اين مراسم گفت : خوشرو پايه گذار موسيقي صلح و دوستي و همچنين ارتقادهنده صلح در مازندران است.
وي افزود : اين باعث افتخار من است كه ايشان موسيقي شهرك الفبا را ساخته اند.
** موسيقي ، آموزش براي زندگي
استاد ابوالحسن خوشرو نيز در اين مراسم از حضور همگان ابراز خرسندي كرد و گفت : موسيقي آموزشي براي زندگي است و هيچ گاه موسيقي براي تفريح نبوده است .
پيشكسوت موسيقي مازندران با بيان اينكه هيچگاه بدون دانش و ادبيات زيباي مازندراني كه از زبان شعراي مازندران است ، قادر به ادامه كار نبوده ، افزود : از تمامي شعرا كه مرا در اين عرصه كمك كرده اند ، تشكر مي كنم .
وي با تاكيد بر اين كه موسيقي بدون محتوا ارزشي ندارد ، گفت : اين دانش و بينش است كه ما را به كار وا مي دارد تا كارمان برگرفته از زندگي آبا و اجدادمان باشد.
ابوالحسن خوشرو از نخستين دانش آموختگان مازندراني دانشكده موسيقي ، سال 1325 خورشيدي در قائمشهر زاده شد .
وي در سال 1339 يك گروه موسيقي با همكاري برادرانش فرج الله خوشرو نوازنده سنتور ، عبدالله خوشرو نوازنده كمانچه و نيز مرحوم احمد محسن پور نوازنده ويلن تشكيل داد و از سال 1345 با راديو مركز استان مازندران همكاري كرد و با تشكيل گروه موسيقي روجا در سال 1350 فعاليت هنريش را گسترش داد .
استاد خوشرو سرپرستي گروه امير پازواري را نيز بر عهده داشت و به عنوان خواننده و نوازنده لـَله وا در مازندران شهرت يافت .
شركت در جشنواره‌هاي آيينه و آواز ، حماسي و نواحي كرمان و ديگر رويداد هاي بين المللي نظير جشنواره موتزارت آلمان و اجرا در برنامه ترقه از ديگر فعاليت‌هاي هنري او به شمار مي‌رود كه درهمه آنها به عنوان هنرمند برتر جايزه و لوح سپاس دريافت كرد .
اين هنرمند در اجراي ليلي جانها و آوازهاي مازندراني ، تلفيقي از شيوه‌هاي استادان قديم و نيز سبك و لحن شخصي خود ارايه مي‌كند و همين ويژگي ، او را از ديگران متمايز و برجسته مي ‌نمايد.
استاد خوشرو در پايان اين مراسم شمع 72 سالگي خود را فوت كرد و كيك آن را به كودكان بهزيستي قائمشهر تقديم كرد.
خبرنگار : مونا معيني كوچكسرائي ** انتشار دهنده : حسن فلاحتي
7334/1654