روحانی: همه مسئولان قابل نقد هستند/مردم به حق می گویند ما را ببینید

تهران - ایرنا - رییس جمهوری گفت: دولت از انتقاد استقبال می‌كند و معتقد است كه همه باید نقد شوند، هیچ استثنایی در كشور برای انتقاد كردن وجود ندارد و در كشور معصوم نداریم، ضمن این كه پیامبر اسلام (ص) هم به مردم اجازه انتقاد می‌دادند و بالاتر از مقام پیامبر در تاریخ وجود ندارد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار وزیر و معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی اظهارداشت: اگر با جان بپذیریم مردم همه كاره كشور هستنند، مسائل حل می شود،
وی تصریح كرد: همه جای دنیا برخی از خواسته ها و تجمع مردم سوء استفاده می كنند اما مردم به حق می گویند ما را ببینید، به حرفمان گوش كنید و به خواست ما عمل كنید.
رییس جمهوری در ادامه این دیدار با بیان این كه مدیران وزارت اقتصاد سختكوش و در مسیر درست حركت می كنند،از زحمات علی طیب نیا وزیر پیشین امور اقتصادی و دارایی و همكاران وی تشكر كرد و گفت: دكتر كرباسیان دانش و تجربه را توام با هم دارد.
روحانی خاطر نشان كرد: امروز وظیفه همه ما این است كه به كشور، فرهنگ، دین، آیین، انقلاب، تاریخ و نسل‌های آینده خدمت كنیم و می‌توان گفت كه پایه‌گذار كشور برای نسل‌های آینده هستیم.
وی در ادامه به حوادث روزهای اخیر در كشور اشاره كرد و اظهارداشت: در این حوادث یك موضوع اساسی وجود داشت كه با كمال تأسف در رسانه ملی و سایر رسانه‌ها آن موضوع دیده نشده و بیشتر به دنبال مسایل جزیی و فرعی بودند و معتقدم توجه به آن موضوع اساسی می‌تواند، آرامش و امنیت بلندمدت باثبات و تأثیرگذاری در كشورمان بوجود آورد.
رییس جمهوری خاطرنشان كرد: مشكلی كه امروز با آن مواجه هستیم، فاصله ما مسئولان با نسل جوان است. امروز آنطوری كه ما فكر می‌كنیم، با آنچه كه جوانان فكر می‌كنند، متفاوت است. امروز نگاه جوانان به دنیا و زندگی با نگاه ما فرق می‌كند و این اشكال اساسی است كه بایستی آن را حل و فصل كنیم.
روحانی با بیان این كه نمی توان سبك زندگی خود را به نسل های آینده تحمیل كرد، افزود: اشكال این است كه ما می‌خواهیم دو نسل بعد از ما، آنطور كه ما می‌پسندیم زندگی كنند، در حالی كه نمی‌توان برای آنها تعیین تكلیف كرده و یك نوع سبك زندگی برایشان مشخص كرده و گفت كه مسیر همین است كه ما می‌گوییم.
وی همچنین گفت: نسل جوان ما یك حرف بیشتر ندارد و آن كه می‌گوید من هم می‌فهمم و حرف دارم و باید به حرف من گوش كنید. مردم هم صراحتاً اعلام می‌كنند كه حرف دارند و باید به حرف مردم گوش داده و بالاتر از آن به آن عمل كنیم و اگر اكثریت كشور با نسل جوان است به معنای آن است كه باید به نظر اكثریت عمل كنیم. البته در اینكه در یك اجتماع و تظاهراتی عده‌ای سوء استفاده كنند یك موضوع طبیعی است و در همه جای دنیا وجود دارد كه برخی از خواسته ها و تجمع مردم سوء استفاده‌ها می كنند.
رییس جمهوری به شرایط ویژه كشور در منطقه و جهان و اهداف دشمنان برای ایجاد ناامنی در ایران اشاره كرد و یادآور شد: كشورمان از جایگاه تأثیرگذاری در منطقه و جهان برخوردار بوده و با دشمنان سرسختی نیز مواجه هستیم. امروز عده‌ای در منطقه در كنار رژیم صهیونیستی و آمریكا با كشورمان دشمنی می‌كنند. البته آمریكا از قبل انقلاب با ملت ایران دشمنی داشته است و از رژیم دیكتاتور در آن دوران حمایت می‌كرد و همه بخش‌های ایران حتی صدا و سیما در اختیار آمریكایی‌ها قرار داشت لذا طبیعی است كه وقتی ملت ایران آنها را از مهم‌ترین و حساس‌ترین كشور دنیا بیرون راندند، ناراحت و عصبانی باشند و بخواهند كه كشورمان آرامش نداشته باشد.
روحانی با یادآوری اشتباهات دولت جدید آمریكا در مواجهه با ملت ایران، اظهار داشت: دولت جدید آمریكا در راه‌های اشتباهی كه برای مقابله با ملت ایران انتخاب كرده مدام سرش به سنگ می‌خورد و در روزهای اخیر حیثیت سیاسی آمریكا در شورای امنیت سازمان ملل از بین رفت. این كشور از عضویت دائم خود در شورای امنیت سوء استفاده كرده و تقاضای تشكیل جلسه می‌دهد و در آن كشورهای جهان به آمریكا تو دهنی زدند.
وی تصریح كرد: ملت فهیم ایران با هوشیاری از مسیری كه بعضی‌ها می‌خواستند برای كشور پیش بیاورند، عبور كردند.
رییس دولت دوازدهم در بخش دیگری از سخنان خود با تأكید بر این كه دولت از انتقاد استقبال می‌كند و معتقد است كه همه باید نقد شوند، ادامه داد: هیچ استثنایی در كشور برای انتقاد كردن وجود ندارد و در كشور معصوم نداریم، ضمن این كه پیامبر اسلام (ص)هم به مردم اجازه انتقاد می‌دادند و بالاتر از مقام پیامبر در تاریخ وجود ندارد.
روحانی تصریح كرد: اگر نقد توأم با امید، اراده و راه‌حل درست باشد، بسیار مفید و سازنده است.
وی با بیان این كه فرهنگ انتظار به معنی اعتراض به بی عدالتی ها و امید به گشایش امور است ، خاطرنشان كرد: مذهب شیعه همانطور كه مرحوم شریعتی نیز به آن اشاره كرده است، مذهب نقد و اعتراض است. وقتی ما شیعیان می‌گوییم در انتظار نوری هستیم كه عدالت را در سراسر گیتی بگستراند به معنای آن است كه در عدالت و رسیدن به نقطه مطلوب اشكالی وجود دارد لذا در اینكه در روایات آمده افضل اعمال انتظار فرج است بدین معناست كه هم باید به فكر امید به آینده و هم گشایش در امور باشیم ضمن اینكه بدون انتظار به آینده بهتر، كار و تلاش معنا ندارد.
رییس جمهوری با تأكید بر این كه مردم باید بتوانند از تمام مسئولین كشور انتقاد كنند، گفت: انتقاد حق مردم است، چرا كه صاحب كشور هستند و تمام افتخار ما مسئولین این است كه نماینده مردم هستیم و امانتدار امور كشور از سوی مردم می‌باشیم لذا مردم حق دارند كه در كارهای ما نظارت كرده و انتقاد كنند.
دكتر روحانی نقد را بسیار مفید و سازنده و نفی را بسیار بد و مخرب توصیف كرد و یادآور شد: نباید كسی را نفی كرد و باید توجه داشت كه نفی وضع موجود خطرناك اما نقد وضع موجود سازنده است.
روحانی با بیان این كه حوادث چند روز گذشته تجربه‌ای برای مردم و نسل جوان و كسانی بود كه زندگی بهتر می‌خواهند، افزود: برخی تصور می‌كنند كه مردم فقط پول و اقتصاد می‌خواهند، اما آیا كسی حاضر است ماهیانه پول قابل توجهی دریافت كند، اما به طور مثال شبكه مجازی كاملاً مسدود باشد یا در تردد با خودرو و رفت و آمد به بیرون از خانه با محدودیتی مواجه بوده و حتی حق حرف زدن نداشته باشد. مگر می‌شود آزادی و زندگی مردم را با پول خریداری كرد، چرا عده‌ای آدرس غلط می‌دهند و این توهین به مردم است.
وی افزود: مردم مطالباتی دارند كه بخشی از آن اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی است و باید همه این مطالبات مورد توجه قرار بگیرد.
رییس جمهوری تصریح كرد: همه باید در یك جا به این تصمیم برسیم كه مردم همه كاره كشور هستند و بی‌تردید اگر این موضوع را با جان و دل و عمل خود قبول كنیم، تمام مسایل حل و فصل خواهد شد.
روحانی خاطر نشان كرد: در حوادثی كه پیش می‌آید بایستی ضرر و نفع آن محاسبه شود. اینكه حوادث اخیر از نظر اقتصادی، كسب و كار، سرمایه‌گذاری و اشتغال در كشور چه تأثیری داشته ، باید مورد محاسبه قرار بگیرد و لازم است همه اینها به مردم توضیح داده شود.
رییس جمهوری ضرورت ارایه گزارش از سوی مسئولین به مردم را مورد تأكید قرار داد و گفت: نمایندگان شورای شهر، نمایندگان مجلس و مسئولین دستگاه‌های اجرایی بایستی با مردم سخن گفته و حرف آنها را بشنوند و باید ساعات زیادی برای گوش دادن و حرف زدن با مردم اختصاص یافته و در مقابل حرف و انتقاد آنها را بشنوند، اگر چنین باشد بی‌تردید پیشرفت زیادی در اداره امور ایجاد خواهد شد.
روحانی با بیان این كه مردم باید با شفافیت كامل در جریان امور قرار بگیرند، گفت: باید كارهایی كه در دولت یازدهم تا امروز در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده و این كه امروز كشورهای جهان به ایران اعتماد دارند به مردم گفته شود.
وی ضرورت توجه به فرهنگ و فرهنگ‌سازی را در پیشبرد امور كشور حائز اهمیت توصیف كرد و ادامه داد: اگر به دنبال رفع مشكل بیمه بانك‌ها، بازار سرمایه و مالیات هستید، ابتدا باید فرهنگ لازم در این زمینه شكل گیرد. اگر مردم متوجه باشند كه مالیات جزء ضروریات زندگی است و با پرداخت آن مشكل جامعه و بخشی از مردم حل می‌شود، بدون تردید راحت‌تر مالیات می‌پردازند و در چنین جامعه‌ای شاهد امنیت، رفاه و آرامش بیشتری خواهیم بود.
رییس جمهوری با بیان این كه مهم ترین ركن اقتصاد بازتوزیع درست درآمدهایی مثل مالیات و زكات است، افزود: معتقدم بخشی از مالیات باید در بودجه باشد و بخشی از آن در همان جامعه بازتوزیع شود.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به لایجه بودجه سال 1397اشاره و خاطرنشان كرد: در این بودجه تبصره‌هایی پیش‌بینی كردیم كه فقر مطلق را از بین ببریم و اگر نمایندگان مجلس نخواهند پای آن بایستند و دست دولت را ببندند، یا باید راه‌حل جایگزین بهتری ارایه دهند و یا خودشان پاسخگوی مردم باشند. دولت صدها ساعت جلسه و كار كارشناسی انجام داده و تبصره‌هایی برای رفع مشكلات كشور تنظیم كرده است.
وی تصریح كرد: دولت برای اشتغال جوانان و رفع بیكاری 300 هزار میلیارد تومان برای 5 سال پیش رو طراحی كرده است اما این تصمیم كه حاصل كار كارشناسی است با یك رأی باید از بین برود؟
رییس جمهوری با اشاره به سابقه 20 ساله نمایندگی خود در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: به امور نمایندگی مجلس اشراف كامل دارم و رشته تخصصی‌ام نیز حقوق و قانون اساسی است. طبق قانون اساسی مسئول مستقیم برنامه و بودجه در كشور شخص رییس جمهوری است. البته قبول داریم كه مجلس هم باید نظراتی در این حوزه داشته باشد، اما نه اینكه اصل بودجه را زیر سوال ببرد.
روحانی تصریح كرد: امروز برای آینده و رفع بیكاری، فقر و معضلات جامعه اهمیت دارد كه به صحنه آمده و سخن بگوییم.
وی خاطر نشان كرد: عده‌ای می‌گویند اصلاح قیمت‌ها را انجام ندهید و مبلغ مالیات هم افزایش نیابد و در مقابل خواهان افزایش حقوق و رسیدگی به فقرا هستند، اگر بر روی حرف اولشان تأكید دارند، پس بخش دوم ادعاها، شعار می‌شود . مشكلاتی مانند اشتغال و فقر با شعر و شعار حل نمی شود و ما خواهان راه‌حل هستیم.
وی با یادآوری اهمیت تبصره‌های 14، 18 و 19 به عنوان تبصره های اصلی بودجه سال آتی، گفت: اگر این تبصره ها مورد توجه قرار نگیرد ، اهداف دولت اجرایی نخواهد شد و در واقع دیگر لایحه بودجه دولت نیست.
رییس جمهوری در ادامه لزوم شفافیت و نظارت مردم بر مسئولین را مورد تأكید قرار داد و گفت: همچنان كه دولت باید در اتاق شیشه‌ای باشد مجلس شورای اسلامی و دیگران هم باید در اتاق شیشه‌ای قرار بگیرند و تصمیماتی كه اتخاذ می‌شود بایستی به طور شفاف به مردم، توضیح داده شود و آنها باید قضاوت كنند.
سیام**9314**1336
تنظیم: داود توسلی**انتشار:مهرنوش خانزائی
۰ نفر