جهانگیری: باروری ابرها و استفاده از منابع آب ژرف در دستور كار شورای عالی آب قرار گیرد/ مردم در مدیریت مصرف آب با دولت مشاركت كنند

تهران - ایرنا – معاون اول رییس جمهوری تاكید كرد: دبیرخانه شورای عالی آب موضوع باروری ابرها و استفاده از منابع آب ژرف را در دستور كار جلسات كمیته تخصصی شورا قرار دهد تا امكان تامین آب از اینگونه روش ها مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهوری، اسحاق جهانگیری روز دوشنبه در جلسه شورای عالی آب، مسئله كمبود آب را از چالش های مهم و بزرگ پیش روی كشور برشمرد و گفت: مدیریت مصرف آب باید به دستور كار جدی و دائمی همه دستگاه های اجرایی كشور تبدیل شود تا با همت و مشاركت همگانی، از مشكلات ناشی از كمبود منابع آب عبور كنیم.
معاون اول رییس جمهوری همچنین با تاكید بر اینكه كمیته تخصصی شورای عالی آب نیز باید فعال تر از گذشته وارد میدان شود، تصریح كرد: دبیرخانه شورای عالی آب مباحث اصلی را در جلسات كمیته تخصصی شورا با حضور نمایندگان دستگاه های مرتبط مورد بررسی قرار دهند و توافقات لازم را برای مصوبات پیشنهادی حاصل كنند تا زمینه سرعت بخشیدن به روند سیاست گذاری و تصمیم گیری ها درجلسات شورای عالی آب فراهم شود.
وی با اشاره به گزارش رییس سازمان هواشناسی كشور در جلسه مبنی بر كاهش 58 درصدی بارش كل كشور در بلند مدت و كاهش 35 درصدی این شاخص نسبت به سال گذشته، اظهار داشت: با توجه به كاهش میزان بارش ها، باید برای مدیریت عرضه و تقاضای آب تصمیمات جدی اتخاذ كنیم و تدابیر ویژه ای برای مدیریت مصرف آب در بخش های مختلف شرب، كشاورزی و صنعت بیندیشیم.
جهانگیری از وزارت نیرو و سازمان هواشناسی كشور خواست با توجه به اینكه خشكسالی تقریباً به وضعیت ثابت كشور در چند سال اخیر تبدیل شده است، با اطلاع رسانی دقیق به مردم در خصوص كاهش بارش ها، آحاد جامعه را به مشاركت جدی در مدیریت مصرف آب و همكاری با دولت دعوت كنند.
معاون اول رییس جمهوری افزود: البته دولت نیز از تمام ابزارها و راهكارهای موجود برای تامین آب استفاده خواهد كرد و دانش و تجربیات جهانی در این زمینه را نیز بكار خواهد گرفت تا آب شرب مناسب همواره در اختیار مردم قرار گیرد.
وی از دبیرخانه شورای عالی آب خواست موضوع باروری ابرها و نیز استفاده از منابع آب ژرف را نیز در دستور كار جلسات كمیته تخصصی شورا قرار دهد تا امكان تامین آب از اینگونه روش ها نیز مورد بررسی قرار گیرد.
جهانگیری در ادامه جلسه با اشاره به گزارش مدیرعامل شركت مهندسی آب و فاضلاب كشور مبنی بر وجود تنش آب در برخی شهرها، خاطر نشان كرد: لازم است وزارت نیرو تمام پیش بینی های لازم را برای تامین آب شرب شهرهایی كه با تنش آبی مواجه هستند انجام دهد و سازمان برنامه و بودجه نیز مكلف است اعتبارات مورد نیاز در این زمینه را فراهم كند.
رضا اردكانیان وزیر نیرو نیز در این جلسه با اشاره به پر رنگ شدن چالش آب در سطح جهان از آغاز قرن 21،‌گفت: مدیریت منابع و كیفیت آب از موضوعات پراهمیت جهانی است و عملكرد دولت ها در این زمینه معرف سطح توسعه یافتگی كشورها قلمداد می شود.
وی افزود: برای مدیریت مصرف و كیفیت آب لازم است ساز و كاری ایجاد شود تا پیوستگی و همبستگی دستگاه های اجرایی افزایش پیدا كند و همه دستگاه های مرتبط، مشاركت و همراهی خود را با وزارت نیرو بالا ببرند.
در این جلسه كه رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز حضور داشت، رییس سازمان هواشناسی كشور گزارشی از الگوهای تحلیل بارش و دمای كشور و پیش بینی آنها برای زمستان سال جاری ارائه كرد و به تشریح آخرین وضعیت خشكسالی و كم بارشی در كشور پرداخت.
بر اساس این گزارش مجموع بارش كل كشور از ابتدای مهر ماه سال جاری تا 17 دی ماه به میزان 32 میلیمتر بوده كه این مقدار در مقایسه با همین بازه زمانی در بلند مدت حدود 58 درصد و در مقایسه با سال گذشته حدود 35 درصد كاهش داشته است.
نماینده وزارت نیرو نیز در این جلسه به تشریح آخرین وضعیت بارندگی و مقایسه درصد اختلاف بارش مهر ماه تا 15 دی ماه استان های كشور پرداخت و توضیحاتی در خصوص وضعیت سدهای مهم كشور و نیز وضعیت بهره برداری مخازن این سد ها از ابتدای مهر ماه تا 17 دی ماه سال جاری ارائه كرد.
در ادامه این نشست مدیرعامل شركت مهندسی آب و فاضلاب كشور نیز تحلیلی از وضعیت تنش آب شرب در كشور ارائه كرد و ضمن تشریح تصویری از وضعیت شهر های در معرض تنش آبی، وضعیت تولید آب در شهر های مختلف و اقدامات انجام شده در زمینه مدیریت مصرف آب را بیان كرد.
سیام**9314**
تنظیم: داود توسلی**انتشار:كاردان
۰ نفر