شناسایی اموال جدید موسسه مالی كاسپین توسط برخی از سپرده گذاران / صحت اطلاعات دریافتی بررسی می شود

تهران - ایرنا - نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: برخی سپرده گذاران اطلاعاتی درباره اموال كاسپین ارائه داده اند كه این اطلاعات بررسی شده و در صورت صحت بسیاری از مشكلات سپرده گذاران رفع می شود.

به گزارش ایرنا از خانه ملت، مسعود پزشكیان در تشریح نشست صبح چهارشنبه نمایندگان سران قوا به منظور بررسی آخرین وضعیت سپرده گذاران موسسه مالی و اعتباری كاسپین گفت: موسسه مالی و اعتباری كاسپین كه موظف شده بود تا سقف مبلغ 100 تا 200 میلیون تومان به تمامی سپرده گذاران موسسه مالی و اعتباری كاسپین پرداخت كند برای اینكه شاكله خود را حفظ كند، علیرغم ایجاد خط اعتباری به برخی از سپرده گذاران سعی می كرد كه مبلغ سپرده ها را به صورت كامل پرداخت نكند.
وی ادامه داد: ظرف یكی دو روز گذشته با این موسسه مذاكراتی صورت گرفت كه با توجه به اینكه خط اعتباری برای پرداخت سپرده ها فراهم شده است باید پرداخت سپرده ها را انجام دهد و نباید مراجعه كنندگانی كه در این موسسات سپرده گذاری كرده اند مشكلی پیدا كنند.
وی با اشاره به اینكه در حال حاضر بحث اصلی سپرده گذاران بالای سقف 100 و 200 میلیون تومان هستند، اضافه كرد: بخشی از موسساتی كه علاوه بر كاسپین، وحدت، بدر طوس و البرز ایرانیان مشكل دارند باید مشكلات آن ها توسط بانك مركزی پیگیری شود و در چارچوب همین تصمیمات براساس روالی كه طی شده سپرده افرادی كه سپرده های محدود داشته اند، را پرداخت كند.
پزشكیان یادآور شد: برای سپرده گذاران بالای 100 و 200 میلیون تومان در كاسپین گروه تسویه متشكل از قوه قضائیه، دولت و نماینده سپرده گذاران تشكیل می شود كه این گروه باید با هماهنگی بانك مركزی تیمی تشكیل دهد كه در هر یك از موسسات پاسخگوی سوال ها، نیازها و دغدغه های سپرده گذاران در همان منطقه باشند تا سپرده گذاران برای حل مشكل خود به سایر بخش ها مراجعه نكنند.
وی با بیان اینكه تیم تسویه باید با سپرده گذاران جلسه برگزار كرده و از آن ها نظرخواهی كند، افزود: این نظرات به هیات سه نفره اعلام می شود و در گروه تسویه كه نماینده سپرده گذاران نیز عضو آن است، اموال شناسایی و قیمت گذاری می شود و در نهایت براساس آنچه كه شناسایی می شود برنامه ها و تصمیمات بعدی برای تسویه مابقی سپرده، سپرده گذاران انجام می شود.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسكو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه در حال حاضر نخست باید گروه تسویه تشكیل شود و سپس اموال را شناسایی كند، ادامه داد: این گروه باید با سپرده گذاران جلسه تشكیل دهد و سپرده گذاران باید دغدغه ها و نگرانی های خود را به این گروه گزارش دهند.
وی اظهار كرد: مقرر شده دستورالعملی توسط بانك مركزی تهیه شود تا نحوه كمك به سپرده گذارانی كه وضعیت بحرانی داشته و مستاصل هستند مشخص شود تا این سپرده گذاران از وضعیت بحرانی خارج شوند و به همان نسبت تصمیمات بعدی برای آن ها اتخاذ شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینكه براساس شكایت های دریافتی از سپرده گذاران، كاسپین سپرده ها را به صورت 5 میلیون تومانی یا 10 میلیون تومانی و مرحله ای پرداخت می كرد، افزود: براساس بررسی ها مشخص شد كه این اتفاق رخ داده و كاسپین پرداخت را به صورت كامل انجام نمی دهد.
پزشكیان ادامه داد: لذا در جلسه امروز با بانك مركزی در این باره صحبت شد و بانك اظهار داشت كه در این باره با موسسه مذاكره شده و به آن ها تاكید شده كه در صورتی كه سپرده گذاری مراجعه كرد و درخواست برداشت سپرده خود را داشت بانك نباید ممانعتی كند و سپرده آن ها را پرداخت كند.
وی اضافه كرد: پیگیری ها ادامه پیدا می كند تا اگر كاسپین به روند ممانعت خود ادامه دهد با آن ها برخورد شود تا مشكلی برای سپرده گذاران ایجاد نشود.
سیام**9314**
تنظیم: داود توسلی**انتشار:كتایون لامع زاده
۰ نفر