۲۰ دی ۱۳۹۶، ۱۹:۱۷
کد خبر: 82792008
T T
۰ نفر
حذف ديالوگ بحث برانگيز فيلم 'لاتاري' از نسخه اصلي/توضيح كارگردان به مردم سوسنگرد

اهواز - ايرنا - در پي پخش تيزري از فيلم 'لاتاري' ساخته محمد حسن مهدويان،و واكنش برخي شهروندان سوسنگردي، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان و نيز كارگردان اين فيلم توضيحاتي را ارايه دادند.

به گزارش ايرنا فيلم 'لاتاري' از جمله فيلم هاي شركت كننده در سي و ششمين جشنواره بين المللي فيلم فجر است كه در اين فيلم قاچاق زنان ايراني را روايت مي كند كه در آن گريزي نيز به تجاوز نظاميان بعثي در حمله به شهر سوسنگرد و مردم آن مي زند.

** ديالوگ مزبور از فيلم حذف شد
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: در نسخه مقدماتي فيلم موضوعي آورده شده كه از نظر ما مردود است كه با پيگيري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، نماينده ولي فقيه در خوزستان، استاندار خوزستان و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان اين موضوع حذف شد.
محمد جوروند افزود: چند ثانيه از اين فيلم به موضوعي اختصاص دارد كه نه از لحاظ تاريخي و نه از لحاظ وقايع‌نگاري هشت سال دفاع مقدس مورد تاييد نيست و در نسخه اصلي فيلم ديالوگ مزبور ديگر وجود نخواهد داشت.
وي گفت: اين فيلم براي جشنواره فجر پذيرفته شد و كارگردان موظف است يك دقيقه و نيم از فيلم را در اختيار دبيرخانه و سايت جشنواره قرار دهد كه اين يك دقيقه و نيم همان قسمت ويرايش نشده فيلم بوده است.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان ادامه داد: با تاكيد مي‌گويم كه مطلقا چنين واقعه‌اي در دفاع مقدس اتفاق نيفتاده و بعثي‌هاي عراقي امكان ندارد كه توانسته باشند دامن پاك و نجيبانه و الهي دختران ما را مورد تعدي قرار دهند.
وي بيان كرد: مردم عرب ما جانانه در برابر دشمن بعثي ايستادگي كردند و ده ها شهيد حتي از سرداران دفاع مقدس در اين راه جان دادند كه در راس آنها شهيد علي هاشمي قرار دارد.
جوروند با بيان اينكه اگر مقاومت مردم عرب خوزستان در برابر دشمن نبود چه بسا خوزستان به تسخير بعثي‌ها در مي‌آمد ادامه داد: مردم عرب خوزستان شيعي، عاشقان اهل بيت(ع) و ولايت و عاشقان ايران بزرگ اسلامي هستند كه خوشبختانه ديالوگ اين فيلم با پيگيري‌، از نسخه اصلي فيلم حذف شد و جاي هيچ گونه نگراني نيست.

** توضيح كارگردان لاتاري درباره اين فيلم
محمدحسين مهدويان كارگردان جوان سينما و سازنده فيلم 'لاتاري' در توضيحي كه در صفحه شخصي خود در اينستاگرام خطاب به مردم سوسنگرد خوزستان نوشته است: پخش نسخه‌ ناقص و غيرآماده سكانسي از فيلم سينمايي 'لاتاري' باعث سوءتفاهم در جمعي از شهروندان شهر مقاوم و قهرمان سوسنگرد شد و اين تلقي پيش آمد كه خداي ناكرده گروه سازنده قصد بي‌احترامي داشته‌اند.
وي ادامه داد: فيلم لاتاري درباره غيرت ايراني است؛ غيرت همه‌ ايراني‌ها، غيرت و ناموس‌پرستي مردان عرب چنان آشكار و پيدا است كه كسي نمي‌تواند منكر آن باشد؛ شما برادران عرب همواره مثال مردانگي و غيرت بوده و هستيد.
اين كارگردان در ادامه آورده است:در مقاومت هشت ساله ملت ايران مردان شجاع عرب در پيشاني مبارزه با دشمن بوده‌اند؛ مادران صبور و پاك ‌سرشت شما و همه ايرانيان مايه افتخار اين سرزمين هستند؛ اگر غيرت، شجاعت و مقاومت دليرانه شما نبود، امروز ما در پناه كدام امنيت به فيلم سازي و فعاليت هنري مي‌پرداختيم.
وي افزوده است: ما خوزستان را هميشه خانه خود دانسته‌ايم و به خاك و مردمش عشق ورزيده‌ايم؛ در گروه سازنده فيلم چندين خوزستاني از عوامل اصلي بوده‌اند از جمله ابراهيم اميني نويسنده، حميد فرخ‌نژاد و نادر سليماني بازيگران فيلم؛ پس چطور ممكن است چنين گروهي حتي فكر توهين به برادران و خواهران عرب را در سر بپرورانند؟ يقين بدانيد حساسيت و نگراني شما از نگاه گروه سازنده‌ 'لاتاري' پنهان نبوده است و به حتم تماشاي نسخه‌ نهايي فيلم نگراني شما را برطرف خواهد كرد.
فيلم سينمايي 'لاتاري' به تهيه‌كنندگي سيدمحمود رضوي و با بازي حميدفرخ‌نژاد، هادي حجازي‌فر، جواد عزتي، ساعد سهيلي و زيبا كرمعلي محصول موسسه سينمايي سيماي مهر است.
محمد حسين مهدويان 2 فيلم بلند 'ايستاده در غبار' و 'ماجراي نيم روز' رادر كارنامه هنري خود دارد كه اين دو فيلم موفقيت هاي بسياري از جشنواره فيلم فجر براي اين كارگردان به ارمغان آورده است.
جشنوارهٔ بين‌المللي فيلم فجر از جشنواره هاي سينمايي مهم ايران است كه از سال 1361 تاكنون معمولا در ميانه بهمن هر سال در تهران برگزار مي‌شود و تاكنون 35 دوره از اين جشنواره برگزار شده است.
7164 / 6037
خبرنگار: عاطفه جوادي ** انتشار دهنده: عبدالحميد راجي