۲۷ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۱۸
کد خبر: 82798647
T T
۰ نفر
سراب را جای آب القا می كنند/در این دوران جاهلیت مدرن، الگو باشیم

‎ تهران - ایرنا - معاون اول قوه قضاییه با اعلام اینكه در این دوران جاهلیت مدرن سراب را گاهی آب به ما القا می كنند، گفت: درصورت تراز بودن جمهوری اسلامی، می توانیم برای جهان الگو و اسوه باشیم.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای روز چهارشنبه در نخستین همایش ملی ناجا و تمدن نوین اسلامی در مجتمع فرهنگی غدیر ناجا، افزود: نظام اسلامی وقتی می تواند مفید و موثر باشد كه كارگزارانی با بینش همین نظام اسلامی عهده دار آن باشند و اگر بینش كارگزار نظام با اسلام متفاوت و التقاطی بود و كسری داشت ، نمی تواند این نظام اسلامی را محقق كند.
‎‎محسنی اژه ای اضافه كرد: اگر بخواهیم، ببینیم نیروی انتظامی در به ثمر رسیدن تمدن اسلامی چه نقشی إیفا می كند، نخست باید دید نظم و انضباط در این دین جامع و كامل چه نقشی دارد ؛ اسلام برای برقراركنندگان نظم و امنیت ارزش قائل است و برای افراد سد راه امنیت مجازاتی تعیین كرده است.
وی ادامه داد: اگر كسی راه ها، شهر، روستا، محیط كسب و كار را ناامن كرد و همراه با استفاده از سلاح گرم و قدرت نمایی و سلاح سرد موجب ناامنی شد، مجازات سنگینی در اسلام برای او تعیین شده كه یكی از مجازات ها برای ناامن كنندگان جامعه، قطع دست و پا و اعدام و نفی بلد از دیگر مجازات هاست و این اهمیت امنیت و نظم را در اسلام نشان می دهد.
‎معاون اول قوه قضاییه جهت دوم را ماموریت های تعریف شده در قانون اساسی و قوانین موضوعه برای نیروی انتظامی عنوان كرد و گفت: كدام بخش یا دستگاه را سراغ دارید كه با همه سطوح كشور و همه اقشار جامعه سر و كار داشته باشد؛ از زمان تولد بچه تا بعد از مرگ با او كار دارید شما حافظ منافع و امنیت او هستید در دورترین جای كشور در مرزهای آبی و خاكی كشور حضور دارید؛ آیا كسی كه اینقدر حضور فعال از جهات گوناگونی دارد، نمی تواند به تمدن نوین اسلامی كمكی داشته باشد؟
محسنی اژه ای با بیان اینكه نیروی انتظامی ما امروز پویا و مورد اعتماد است اما اگر بخواهیم به آن مقصد عالی برسیم كه تمدن نوینی در دنیای جاهلیت مدرن است ، راه داریم، گفت: جاهلیت و زنده به گور كردن مختص دوران جاهلیت نیست ؛ اكنون اطفال بزرگ شده را در رحم آمپول می زنند و سقط می كنند، با سلاح های پیشرفته و بمب و شیمیایی كودكان را می كشند و این از جهالت اولیه بیشتر است .
وی اضافه كرد: اگر می خواهیم در این جاهلیت مدرن و روشن نمایی دشمنان به نقطه مطلوب و تمدن و به تعبیر قران به وسط برسیم، نمونه و الگو باشیم ، نباید از چیزی كه هستیم خوشحال باشیم و به آن بسنده كنیم .
سخنگوی قوه قضاییه گفت:نیروی انتظامی قوه قضاییه و دولت باید در تراز جمهوری اسلامی باشد از خود و كارهایمان راضی نباشیم حتی اگر مردم و مسئولان راضی باشند.
وی خطاب به ماموران نیروی انتظامی ادامه داد: باید برسیم به جایی اگر در بیابانی فردی در خطر است و خودروی پلیس را دید احساس آرامش كند اگر پلیس رفت خانه متهمی و خواست او را با خود ببرد پدر خیالش راحت باشد كه پلیس او را با خود می برد و اگر این آرامش و اطمینان پیدا شد آن موقع می توانیم الگو باشیم.
‎ محسنی اژه ای با بیان اینكه اگر بخواهیم ببینیم نیروی انتظامی در به ثمر رسیدن تمدن اسلامی چه نقشی ایفا می كند، نخست باید دید نظم و انضباط در این دین جامع و كامل چه نقشی دارد ؛ اسلام برای برقراركنندگان نظم و امنیت ارزش قائل است و برای افراد سد راه امنیت مجازاتی تعیین كرده است.
وی ادامه داد: اگر كسی راه ها، شهر، روستا، محیط كسب و كار را ناامن كرد و همراه با استفاده از سلاح گرم و قدرت نمایی و سلاح سرد موجب ناامنی شد، مجازات سنگینی در اسلام برای او تعیین شده كه یكی از مجازات ها برای ناامن كنندگان جامعه، قطع دست و پا و اعدام و نفی بلد از دیگر مجازات هاست و این اهمیت امنیت و نظم را در اسلام نشان می دهد.
‎ معاون اول قوه قضاییه جهت دوم را ماموریت های تعریف شده در قانون اساسی و قوانین موضوعه برای نیروی انتظامی عنوان كرد و ادامه داد: كدام بخش یا دستگاه را سراغ دارید كه با همه سطوح كشور و همه اقشار جامعه سر و كار داشته باشد؛ از زمان تولد بچه تا بعد از مرگ با او كار دارید شما حافظ منافع و امنیت او هستید در دورترین جای كشور در مرزهای آبی و خاكی كشور حضور دارید؛ آیا كسی كه اینقدر حضور فعال از جهات گوناگونی دارد نمی تواند به تمدن نوین اسلامی كمكی داشته باشد؟
محسنی اژه ای با بیان اینكه نیروی انتظامی ما امروز پویا و مورد اعتماد است اما اگر بخواهیم به آن مقصد عالی برسیم كه تمدن نوینی در دنیای جاهلیت مدرن است ، راه داریم، گفت: جاهلیت و زنده به گور كردن مختص دوران جاهلیت نیست ؛ اكنون أطفال بزرگ شده را در رحم آمپول می زنند و سقط می كنند، با سلاح های پیشرفته و بمب و شیمیایی كودكان را می كشند و این از جهالت اولیه بیشتر است .
وی اضافه كرد: اگر می خواهیم در لین جاهلیت مدرن و روشنی نمایی دشمنان به نقطه مطلوب و تمدن به تعبیر قرآن به 'وسط' برسیم و نمونه و الگو باشیم نباید از چیزی كه هستیم خوشحال باشیم و به آن بسنده كنیم.
وی خطاب به نیروی انتظامی ادامه داد: باید برسیم به جایی كه اگر در بیابانی كسی در خطر است ماشین پلیس را دید احساس آرامش كند اگر پلیس رفت خانه متهمی و خواست او را با خود ببرد پدر خیالش راحت باشد كه پلیس او را با خود می برد و اگر این آرامش و اطمینان پیدا شد آن موقع می توانیم الگو باشیم.
محسنی اژه ای در بخش دیگری از سخنانش گفت: همه ما باور داریم آفریده‌ای هست و آفریننده‌ای و این جهان با نظم و انضباط و هدف آفریده شده و انسان اشرف مخلوقات دارای تفكر و تعقل است كه می‌تواند سایر اجزای هستی را به استخدام خود درآورد.
وی افزود: همین انسان با استعداد و ظرفیتی كه خدا به او داده می‌تواند به اعلاء دین صعود یا به اسفل‌السافلین هم سقوط كند.
معاون اول قوه قضاییه گفت: حدود 4 دهه از پیروزی جمهوری اسلامی با رهبری یك اسلام‌شناس، فقیه جامع‌الشرایط و انسانی كه مراتب عالی كمال را طی كرده، می گذرد و این انقلاب، نظام اسلامی را در كشور پایه‌گذاری كرد.
به گفته وی، این نظام اسلامی كه مبتنی بر لا‌اله‌الا‌الله است ، هم جذب دارد و هم دفع، هم سلب دارد و هم ایجاب، هم شمشیر دارد و هم كتاب؛ هم در مقابل ظلم می ایستاد و هم دربرابر مظلوم با خضوع و فروتنی رفتار می كند.
محسنی اژه ای افزود: همه باید در مقابل ظلم و ظالم بایستند اگر قابل اصلاح نباشد باید مجازات شود و در مقابل باید در برابر مظلوم خضوع، خشوع، مهربانی و رأفت داشت.
اجتمام**٧٣٢٩ ** 1418
‎خبرنگار: لیلا اسماعیل نژاد ** ناشر: مریم برزآبادی
۰ نفر