۲۷ دی ۱۳۹۶، ۲۰:۴۸
کد خبر: 82799551
T T
۰ نفر
واكنش ها به حمايت آمريكا از تروريسم/رويدادها و تحولات سوريه در يك نگاه/27دي

تهران - ايرنا - كشته شدن خبرنگار ارتش سوريه در استان ريف دمشق؛ كنفرانس گفت وگوهاي ملي سوريه در سوچي؛ تكذيب حمله اسرائيل به فرودگاه المزه دمشق؛ محاصره تركيه هدف آمريكا براي حمايت از تروريست ها؛ تلاش دمشق براي شكست آمريكا در شمال شرق سوريه؛ كشته شدن 30 عضو پ.ك.ك در پي گلوله باران عفرين توسط ارتش تركيه؛ درخواست سركرده تحريرالشام براي اتحاد گروه هاي تروريستي در ادلب؛ وجود 10هزار جنازه در گورهاي دسته‌جمعي رقه؛ و گمانه زني ها براي اعلام شمال سوريه به عنوان منطقه فدرال از سوي ائتلاف آمريكا؛ از مهم ترين اخبار روز چهارشنبه كشور سوريه است

** 'وليد خليل' خبرنگار ارتش سوريه ديروز در حين پوشش عمليات ارتش اين كشور عليه گروه هاي تروريستي در منطقه حرستا در حومه استان ريف دمشق كشته شد.

** خبرگزاري اسپوتنيك روسيه به نقل از يك منبع مطلع از مخالفان سوري شركت كننده در نشست سوچي، از برگزاري اين كنفرانس در روز 30 ژانويه (10 بهمن) خبر داد.
الكساندر لاورنتيف نماينده رئيس جمهوري روسيه در امور سوريه نيز پيشتر گفته بود كه نشست سوچي فعاليت خود را با بررسي قانون اساسي جديد سوريه آغاز خواهد كرد. در اين نشست همه طرف هاي سوري از جمله هيات نمايندگان نظام سوريه و نمايندگان داخلي و خارجي مخالفان سوري حضور خواهند داشت.

** شبكه خبري روسيااليوم به نقل از منابع خود در سوريه تاكيد كرد كه ادعاي رژيم صهيونيستي درخصوص حمله موشكي اين رژيم به فرودگاه المزه واقع در جنوب غربي دمشق صحت ندارد.
برخي رسانه ها از حمله بامداد رژيم صهيونيستي به فرودگاه المزه در جنوب غربي دمشق پايتخت سوريه خبر داده بودند.

** دولت باغچه لي رهبر حزب حركت ملي تركيه در نشست گروهي نمايندگان حزب حركت ملي در مجلس، آمريكا را به نقض قوانين بين المللي در سوريه و حمايت تروريست ها با هدف محاصره تركيه متهم كرد.
باغچه لي با اشاره به ايجاد 12 پايگاه نظامي در شمال سوريه توسط آمريكا، تاكيد كرد كه آمريكايي ها به بهانه مبارزه با داعش وارد سوريه شدند و امروز با حمايت از نيروهاي حزب كارگران كردستان تركيه (پ.ك.ك) و حزب اتحاد دمكراتيك سوريه (پ.ي.د)، شمال سوريه را به جولانگاه خود و منطقه اي تحت اشغال گروه هاي تروريستي تبديل كرده اند.

** دولت تركيه مدعي است كه منطقه عفرين به پرورشگاه عناصر گروه هاي تروريستي از جمله پ.ك.ك، پ.ي.د و داعش تبديل شده است كه تحت رهبري آمريكا تهديدي عليه تركيه محسوب مي شوند.
دولت تركيه بارها اعتراض خود را به حمايت مالي ـ تسليحاتي آمريكا از معارضان كرد سوريه اعلام و در چند روز گذشته حملات توپخانه اي خود را عليه مواضع پ.ك.ك در عفرين آغاز كرده است.

** سفير سوريه در لبنان امروز در حاشيه كنفرانس بين المللي 'اعراب و ايران' در بيروت با اشاره به اقدام آمريكا براي ايجاد گروه هاي مسلح جديد تاكيد كرد كه ارتش و ملت سوريه در كنار همپيمانان اين اقدامات را ناكام خواهند گذاشت.
علي عبدالكريم علي اقدامات آمريكا در منطقه را مخالفت با قوانين بين المللي و مغاير با حاكميت و يكپارچگي سوريه دانست.
وي همچنين حملات تركيه به مناطق شمالي سوريه را نيز در تضاد با حاكميت ملي سوريه و برخلاف قوانين بين المللي عنوان كرد.
دومين كنفرانس بين المللي اعراب و ايران صبح امروز با حضور متفكران و انديشمندان از كشورهاي عربي و اسلامي در بيروت گشايش يافت و تا فردا ادامه خواهد يافت.

** بنا بر اعلام روزنامه استار، در پي حمله توپخانه اي چند روز پيش ارتش تركيه به نقاط استراتژيك و محل استقرار گروه هاي تروريستي در عفرين، 30 تن از نيروهاي حزب كارگران كردستان تركيه (پ.ك.ك) و حزب اتحاد دمكراتيك سوريه (پ.ي.د) كشته شده اند.
اين منبع خبري تركيه از آمادگي نيروي زميني ارتش تركيه و همچنين هماهنگي با ارتش آزاد سوريه به منظور آغاز عمليات در عفرين ، همچنين استقرار حداقل 20 هزار سرباز منتظر فرمان حمله به عفرين، خبر داد.
بنا به اعلام رسانه ها، دولت تركيه قصد دارد در عفرين و منبچ سوريه عمليات نظامي عليه گروه هاي مورد حمايت آمريكا شامل حزب كارگران كردستان تركيه (پ.ك.ك)، حزب اتحاد دمكراتيك سوريه (پ.ي.د) و يگان هاي مدافع خلق سوريه(ي.پ.گ) را آغاز كند.
ارتش تركيه از روز شنبه هفته جاري حملات توپخانه اي خود را عليه مواضع پ.ك.ك در عفرين آغاز كرده است.

** ** به اعتقاد مشاور ارشد اردوغان، آمريكايي ها به منظور مهار گسترش نفوذ ايران، روسيه و تركيه در سوريه، به هر روش ممكن، حتي حيله و دروغ و يا همكاري و تقويت گروه هاي تروريستي، قصد ماندن در اين كشور را دارند.
ايلنور چويك مشاور ارشد اردوغان با انتشار مقاله اي با عنوان 'تلاش آمريكا براي ماندن در سوريه' در روزنامه يني بيرليك، ضمن بررسي موضع آمريكا در قبال سوريه از اين زاويه، مي نويسد: طراحي فتنه آمريكايي ها در شمال عراق ناكام ماند و آن ها امروز به هيچ عنوان نمي خواهند جبهه سوريه را نيز به محور ايران، تركيه و روسيه واگذار كنند.
نيروهاي آمريكايي مدت هاست كه با ارسال سلاح به معارضان كُرد سوري موجب تنش ميان روابط خود با تركيه شده اند.

** سيبان حمو فرمانده يگان هاي مدافع خلق سوريه وابسته به نيروهاي دمكراتيك كرد (پ ي د)، در پاسخ به سخنان اردوغان مبني بر اين كه نيروهاي اين كشور به زودي مناطق تحت سيطره شبه نظاميان كرد در شمال سوريه را تحت كنترل خواهند گرفت، گفت: نيروهاي اين گروه آماده دفاع از مناطق كردي (روژآوا) و به خصوص عفرين هستند و با شكست طرح هاي شوم تركيه، اين طرح ها را به دستاوردهاي بزرگي براي ملت هاي منطقه تبديل خواهيم كرد.

** محمد الجولاني سركرده گروه تروريستي تحرير الشام (النصره سابق) در يك فايل صوتي از ديگر گروه هاي تروريستي حاضر در استان ادلب خواست با هم متحد شوند تا با حمله گسترده نيروهاي ارتش سوريه به استان ادلب در شمال غرب سوريه مقابله كنند.
الجولاني در ابتدا رئيس گروه تروريستي فتح الشام (النصره سابق) بود و سپس با گروه هاي تروريستي ديگر در يك ائتلاف موسوم به هيات تحرير الشام ادغام شد و از سوي آل سعود و رژيم صهيونيستي تجهيز، حمايت و هدايت مي شود.

** ** مولود چاووش اوغلو در حاشيه نشست 'ثبات و امنيت شبه جزيره كره' در ونكوور كانادا به خبرنگاران گفت: اقدامات نظامي كشورش در مناطق شمالي سوريه به عفرين محدود نخواهد بود و در منبج و شرق فرات نيز ادامه خواهد يافت.
وزير امور خارجه تركيه با اشاره به ديدار خود با ركس تيلرسون همتاي آمريكايي خود و مذاكره با وي در خصوص برنامه تشكيل ارتش 30 هزار نفري مرزي در خاك سوريه از سوي ايالات متحده آمريكا تاكيد كرد كه اين ارتش شامل عناصر تروريستي است و با تشكيل آن، روابط تركيه با آمريكا آسيب جبران ناپذيري خواهد ديد.

** سخنگوي موسوم به 'ائتلاف ضد داعش' به سركردگي آمريكا سه ‌شنبه شب، عمليات نيروهاي نظامي تركيه به شهر عفرين در شمال سوريه را خارج از مسئوليت ائتلاف ضد داعش دانست.
رايان ديلون طي اظهاراتي در نشست كميته نظامي پيمان ناتو در بروكسل بلژيك، بررسي وضعيت نظامي در مرزهاي تركيه و سوريه را از جمله موضوعات اين نشست مطرح كرد.

** براساس اعلام زاهر حجو مديركل پزشكي قانوني سوريه، اطلاعات جمع آوري شده از وجود 10 هزار جنازه در گورهاي دسته جمعي استان رقه حكايت دارد.
وزير بهداشت سوريه با تشكيل كميته اي براي شناسايي جنازه ها از طريق دندان، سپس استخوان و در آخرين مرحله آزمايش DNA موافقت كرده است.

** معاون وزير امورخارجه سوريه، نقشه هاي جديد آمريكا براي سوريه را مانند همه توطئه هاي پيشين اين كشور شكست خورده خواند.
فيصل مقداد ديروز در گفت و گو با شبكه الميادين با تاكيد بر اراده سوريه بر آزاد سازي همه سرزمين خود از دست تروريسم و مزدوران، گفت كه دمشق از توطئه آمريكا غافلگير نشده، چرا كه آمريكا هميشه با ديگر اقدامات رژيم صهيونيستي در منطقه هماهنگ است.
آمريكا در نظر دارد با همكاري گروه هاي معارض سوري نيروي جديدي متشكل از 30 هزار نفر در شمال شرق اين كشور تشكيل دهد.
اين نيروها قرار است كه در مرزهاي سوريه با تركيه، عراق و در كنار رودخانه فرات مستقر شوند.

** 24 شهروند ربوده شده سوري با تلاش هلال احمر سوريه از دست تروريست ها در منطقه عربين دز غوطه شرقي ريف دمشق آزاد شدند.
اين افراد كه درميان آن ها شماري زن و كودك نيز ديده مي شوند در پارك عباسيين در شرق دمشق ربوده شده بودند و مدت اسارتشان از سه تا هشت ماه متفاوت است.

** شبكه سعودي العربيه امروز به نقل از منابع نظامي نيروهاي دمكراتيك كرد سوريه، اعلام كرد كه ائتلاف بين المللي به رهبري آمريكا در صدد است تا شمال سوريه را منطقه فدرال اعلام كند.
به نوشته العربيه، آمريكا با هدف تشكيل يك ارتش30 هزار نفري با همكاري نيروهاي دمكراتيك كرد سوريه در شمال اين كشور و اعزام ديپلمات هاي خود به اين منطقه براي بستر سازي به رسميت شناختن شرق فرات به عنوان منطقه فدرال است.
خاورم**7074**3404**خبرنگار: مينا غفراني آذر**انتشار: محسن اسماعيلي
۰ نفر