۲۸ دی ۱۳۹۶، ۱۷:۰۸
کد خبر: 82800271
T T
۰ نفر
همايش ملي ' به شهادت سكوت' در دشتستان بوشهر برگزار شد

بوشهر-ايرنا- همايش ملي' به شهادت سكوت' روز پنجشنبه با حضور شماري از پژوهشگران و محققان در شهر برازجان مركز شهرستان دشتستان برگزار شد.

به گزارش ايرنا،نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه بوشهر در اين همايش گفت: شهيد رئيسعلي دلواري همراه با مجاهدان خطه جنوب از جمله غصنفر السلطنه و همچنين عالمان برجسته دشتستاني مانع از تحقق نقشه شوم انگليس براي سيطره بر استان بوشهر شد.
آيت الله غلامعلي صفايي بوشهري افزود: رشادت‌هاي مبارزان دشتستاني و زنان لرده بخوبي مانع از ضربه زني انگليسي ها به ايران و بويژه استان بوشهر شد.
وي با اشاره به تحولات منطقه‌اي اظهارداشت: هنوز برخي كشورهاي منطقه زير چكمه پيدا ولي به ظاهر پنهان انگلستان هستند اما استعمار پير در استان بوشهر و دشتستان با مجاهدت‌ها و رشادت‌هاي مجاهدان موفقيتي حاصل نكرد.
صفايي بوشهري بيان كرد: سابقه استان بوشهر در مبارزه با استعمار و استكبار جهاني بسيار درخشان است و حماسه‌هاي جاويدي از رشادت‌هاي مردمان اين ديار در تاريخ به ثبت رسيده است.
وي با اشاره به حماسه زنان لرده اظهار داشت: حماسه زنان لرده از بزرگترين وقايع تاريخ مبارزات مردم استان بوشهر است كه بايد به ابعاد آن پرداخته شود كه در اين راستا پيشنهاد شده روز 15 آبان كه به نوعي مقارن با حماسه زنان لرده است به عنوان روز ملي مبارزه زنان با استعمار ناميده شود.
لرده منطقه‌اي از كوه‌هاي گيسكان دشتستان استان بوشهر است كه زنان اين منطقه در كنار مردان و مبارزان مقابله با استعمار توانستند به خوبي در سركوب انگليسي‌ها نقش‌آفريني كنند.
امام جمعه بوشهر اظهار داشت: دشتستان مايه افتخار ايران و داراي تاريخي باشكوه است و مردم اين كهن ديار افتخارات زيادي در مبارزه با استعمار و استكبار به نام خود رقم زده‌اند.
فرماندار دشتستان نيز گفت:اين شهرستان در تحولات سياسي و اجتماعي دو قرن اخير همواره نقش آفريني داشته است.
ارسلان زارع افزود:سابقه سكونتگاهي و آباداني دشتستان به بلنداي تاريخ تمدن ايران باستان در دوره ايلامي ها مي رسد.
وي بيان كرد: نشانه هاي متعددي از تاريخ كهن و باستاني اين منطقه به ويژه متعلق به دوران هخامنشي و ساساني به دست آمده كه گواه زندگي و هويت تاريخي مردم اين ديار است.
زارع ادامه افزود: دشتستان در تحولات سياسي و اجتماعي دو قرن اخير به ويژه همه مرحله ها و دوره هايي كه جنوب ايران مورد هجوم بريتانيا قرار گرفته، نقش آفرين بوده است.
فرماندار دشتستان اظهارداشت: حضور مداخله جويانه استعمار انگليس از مسائل مهم و موثر سياسي و اجتماعي ايران در قرن بيستم بوده كه اين موضوع يكي از شاخصه هاي تاريخ معاصر ايران است.
زارع افزود: برگزاري چنين كنگره ها و همايش هايي علاوه بر تبيين بيشتر نقش موثر تاريخي مردم و مبارزان بزرگي چون غضنفرالسلطنه برازجاني و آيت الله مجاهد به نسل جديد، زمينه ساز انجام پژوهش ها و تحقيقات بيشتر تاريخي مي شود.
وي گفت: چنين همايش هاي مي تواند بخوبي زواياي پنهان نقش آفريني مردم دشتستان در تاريخ ايران سربلند را روشن و تبيين كند.
7212/ 7213/ 6045**خبرنگاران :سيده حليمه حسيني و عبدالصمد شهرياري**انتشار دهنده:اكبر اقبال مجرد