روحانی: ایران پیوسته از عراق متحد و یكپارچه، حمایت و پشتیبانی می كند/ قدرت های خارج از منطقه، دلسوز مردم منطقه نخواهند بود

تهران - ایرنا - رئیس جمهوری با بیان اینكه ایران پیوسته از عراق متحد و یكپارچه ، حمایت و پشتیبانی می كند، تصریح كرد: دفاع از حاكمیت واحد و تثبیت مرزهای منطقه وظیفه همه كشورها و اقوام ساكن در منطقه است و بی تردید قدرتها و نیروهای خارج از منطقه ، دلسوز مردم این منطقه نبوده و نخواهند بود.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یكشنبه در دیدار نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم كردستان عراق، با اشاره به روابط تاریخی و ریشه دار جمهوری اسلامی ایران با كردهای عراق اظهارداشت: باید همه تلاش ها برای تقویت بیش از پیش روابط صمیمی دو ملت ایران و عراق بكار گرفته شود.
رئیس جمهوری با بیان اینكه اقلیم كردستان عراق به عنوان بخش مهمی از این كشور، نقش و مسئولیت مهمی در تقویت ثبات و امنیت عراق دارد، تاكید كرد: ثبات و امنیت ، لازمه رسیدن به توسعه و رفاه است و نباید اجازه داد این ثبات و امنیت در كشورهای منطقه ، به هر بهانه ای تضعیف شود.
روحانی با اشاره به نقش برخی قدرتها برای خدشه دار كردن امنیت و ثبات منطقه، تقویت همكاری های منطقه ای را مورد تاكید قرار داد و گفت: بی تردید قدرت ها و نیروهای خارج از منطقه، دلسوز مردم منطقه نبوده و نخواهند بود و تنها به فكر دستیابی به منافع بلندمدت خود هستند .
روحانی در عین حال تاكید كرد كه همه اقوام در كشورهای منطقه و از جمله كردهای عراق ، باید در چارچوب قانون اساسی و تمامیت ارضی این كشورها به حقوق مشروع و قانونی خود دست یابند .
رئیس جمهوری همچنین با اشاره به آمادگی سرمایه گذاران ایرانی برای مشاركت در طرحهای توسعه ای اقلیم كردستان عراق و استقبال از تجار كرد عراقی برای حضور فعال تر در بازار ایران گفت: ما خواهان ایران و عراقی آبادتر و توسعه یافته تر هستیم و این به نفع همه ملتهای منطقه است.
نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم كردستان عراق نیز در این دیدار كه قباد جلال طالبانی معاون نخست وزیر و جمعی دیگر از مقامهای اقلیم حضور داشتند، اظهار كرد: ما همواره خواهان عراقی واحد و یكپارچه هستیم و معتقدیم كه همه طرفها باید به قانون اساسی عراق پایبند بوده و در جست وجوی حل مشكلات در چارچوب قانون اساسی باشند.
نخست وزیر اقلیم كردستان عراق با قدردانی از حمایت های بی دریغ ایران از ملت و دولت عراق بویژه اقلیم كردستان عراق در مقابل یورش تروریست های گروهك داعش، تصریح كرد: ما پیوسته قدردان كمكهای جمهوری اسلامی ایران به عراق در این مبارزه بوده و هستیم.
وی با دعوت از سرمایه گذاران ایرانی برای مشاركت در طرحهای توسعه ای اقلیم كردستان عراق، از استمرار فعالیت پایانه های مرزی میان ایران و اقلیم كردستان عراق قدردانی كرد و خواهان تقویت همكاری های مشترك اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران شد.
بارزانی با بیان اینكه مرزهای ایران و عراق باید مرزهای دوستی و توسعه باشد، اطمینان داد كه اقلیم كردستان عراق به هیچكس اجازه نخواهد داد از خاك اقلیم برای هر گونه تهدید احتمالی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده كند و این از خطوط قرمز اربیل است .
به گزارش ایرنا، نیچروان بارزانی نخست وزیر كردستان عراق برای دیدار و گفت و گو با مقامات جمهوری اسلامی ایران شب گذشته وارد تهران شد.
وی در نخستین برنامه كاری خود در تهران امروز با علی شمخانی دیدار و گفت و گو كرد.
در سفر دو روزه نیچروان بارزانی به تهران وی قرار است با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو كند.
در این دیدارها بازگشایی مرزهای جمهوری اسلامی ایران در غرب ایران و روابط سیاسی به منظور توسعه روابط دولت اقلیم با ایران در همه سطوح مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
وی پیش از سفر به ایران با حیدر العبادی نخست وزیر عراق در بغداد دیدار كرد.
سیام**9314**
تنظیم: داود توسلی**انتشار:كاردان
۰ نفر