۲ بهمن ۱۳۹۶، ۲۳:۱۶
کد خبر: 82804812
T T
۰ نفر
بیش از 17 هزار خانوار در مناطق زلزله زده كرمانشاه اسكان موقت داده شده اند

كرمانشاه- ایرنا- معاون بازسازی و مسكن روستایی بنیاد مسكن انقلاب اسلامی كشور گفت: پس از عبور از مرحله اسكان اضطراری، تاكنون كار اسكان موقت 17 هزار و 423 خانوار زلزله زده در استان كرمانشاه انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عزیزالله مهدیان شامگاه دوشنبه در جلسه شورای اداری استان كرمانشاه اظهار كرد: از مجموع اسكان موقت انجام شده، بیش از 14 هزار و 400 خانوار در كانكس استقرار یافته اند و بالغ بر سه هزار خانوار نیز وجه كرایه منزل دریافت كرده اند.
وی گفت: از مجموع كانكس های توزیع شده، بیش از 11 هزار مورد توسط بنیاد مسكن و بالغ بر سه هزار و 500 كانكس نیز توسط خیرین به مردم زلزله زده اهدا شده است.
مهدیان با بیان اینكه یك هزار و 500 كانكس آماده تحویل نیز وجود دارد، گفت: تا امروز به آن دسته از افرادی كه واحد مسكونی آن ها از نوع تخریبی و یا احداثی نوع یك بود كانكس دریافت می كردند اما از فردا به آن هایی كه در دسته نوع 2 هم قرار دارند كانكس تحویل خواهد شد.
معاون بنیاد مسكن كشور گفت: تا پایان هفته آینده كار اسكان موقت در نقاط شهری و روستایی مناطق زلزله زده استان كرمانشاه به پایان خواهد رسید و آن هایی كه نیاز داشته باشند حتما صاحب كانكس می شوند.
وی همچنین با بیان اینكه كار بازسازی واحدهای مسكونی آسیب دیده در نقاط شهری و روستایی برای اسكان دائم آغاز شده گفت: در روستاها كار بازسازی تا پایان شهریور و در شهرها نیز تا پایان اسفند سال آینده به اتمام خواهد رسید.
مهدیان در پایان از بانك ها خواست تا با كمك گرفتن از استان های همجوار در عقد قرارداد با واحدهای آسیب دیده و پرداخت تسهیلات به آن ها زمینه ساخت هرچه سریعتر واحدهای مسكونی ان ها را فراهم كند.

** 47 هزارمیلیارد ریال برای جبران خسارات وارده به واحدهای مسكونی زلزله زده استان نیاز است
استاندار كرمانشاه نیز با اشاره به وارد آمدن آسیب به بیش از 78 هزار واحد مسكونی در اثر زلزله 7.3 ریشتری شامگاه 21 آبان، گفت: برای جبران خسارات وارد آمده به این حجم وسیع از واحدها حدود 47 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
هوشنگ بازوند اظهار كرد: زلزله كرمانشاه در نوع خود یك حادثه كم نظیر بود كه در حدود 20 ثانیه خسارات بسیار زیادی از خود به جا گذاشت.
وی ادامه داد: زلزله قدرتمند 7.3 ریشتری كه یك هزار و 920 روستا و 9 شهرستان را تحت تاثیر قرار داد موجب وارد آمدن آسیب به بسیاری از شهرها و یك هزار و 582 روستا شد به گونه ای كه این روستاها از 20 تا 100 درصد تخریب شدند.
بازوند یادآور شد: در این زلزله مهیب به حدود 79 هزار واحد مسكونی خسارت وارد آمد كه نزدیك به 21 هزار واحد از این تعداد به صورت كامل و صد درصدی تخریب شدند و حدود 58 هزار نیز نیاز به تعمیرات اساسی دارند.
استاندار كرمانشاه همچنین مجموع خسارت های وارد آمده به استان كرمانشاه در اثر زلزله مهیب 7.3 ریشتری را بالغ بر 50 هزار میلیارد ریال ذكر كرد و افزود: 12 هزار و 410 میلیارد ریال از این خسارات به زیرساخت های استان وارد شده است.
وی در ادامه با قدردانی از اهتمام رئیس و نمایندگان مجلس برای كاهش مشكلات مردم در مناطق زلزله زده كرمانشاه، سهم استان از بودجه سال 97 را 6 هزار و 520 میلیارد ریال ذكر كرد و گفت: با توجه به وسعت تخریب زلزله و خسارت های به بار آمده این اعتبار كفاف بازسازی كرمانشاه را نمی دهد.
بازوند گفت: با توجه به برآورد خسارت وارد آمده كه به صورت كاملا كارشناسی انجام شده، تامین اعتبار برای جبران آسیب ها نیاز به یك ردیف بودجه مستقل دارد كه البته دولت آن را به مجلس پیشنهاد داده بود و از نمایندگان ملت می خواهیم كه این موضوع در صحن علنی مطرح و به تصویب برسد.
مدیر ارشد استان كرمانشاه همچنین با اشاره به برخی مشكلات كه هنوز در مناطق زلزله زده پابرجاست، گفت: یكی از آن ها بحث اسكان موقت افراد حادثه دیده است كه امیدوارم با درایت بنیاد مسكن تا پایان هفته آینده كانكس در اختیار افراد زلزله زده كه واحدهای مسكونی آن ها كاملا تخریب و یا نیازمند تعمیرات اساسی است، قرار گیرد.
وی همچنین خواستار نیمه رایگان شدن برق مصرفی خانوارهای مناطق زلزله زده استان كرمانشاه تا پایان عملیات بازسازی مجدد واحدهای مسكونی آن ها شد.
بازوند در بخش دیگری از سخنانش به موضوع بیكاری استان كرمانشاه نیز اشاره و اظهار كرد: در این استان و در هر خانه ای یك یا 2 جوان بیكار وجود دارد كه می طلبد برای حل این مشكل نیز اقدامی اساسی و تدبیری منطقی اندیشیده شود.
استاندار كرمانشاه همچنین با بیان اینكه بخش خصوصی بیشتر تمایل دارد در جاهایی كه از دوره بازگشت سرمایه اش مطمئن باشد، سرمایه گذاری كند، گفت: مجلس باید این اجازه را به دولت بدهد تا خلأ سرمایه گذاری بخش خصوصی را در استان پوشش دهد.
وی در ادامه به پالایشگاه آناهیتا كرمانشاه اشاره و اظهار كرد: 11 سال از كلنگ زنی این پروژه می‌گذرد اما هیچ اقدام مفیدی برای راه اندازی آن صورت نگرفته است در حالی كه بهره برداری از آن می تواند تاثیر بسزایی در رونق استان ایفا كند.
بازوند در پایان موضوع مرزهای استان را نیز یادآور شد و گفت: فراهم كردن امكان تردد و تجارت در این مرزها می تواند بیش از هشت هزار شغل ایجاد كند كه البته با دكتر ظریف وزیر امور خارجه در خصوص لزوم استفاده از ابزار دیپلماسی برای بازگشایی مرز خسروی نیز صحبت كرده ام.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 كیلومتری بخش ازگله، 32 كیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب كرمانشاه 620 كشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یك هزار و 930 روستای استان كرمانشاه خسارت وارد كرد و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 90 هزار واحد مسكونی شهری و روستایی نیز آسیب كلی و جزئی دیده است
8066/7458 خبرنگار:مسعود اسماعیلی ** انتشاردهنده:علی مولوی
۰ نفر