۳ بهمن ۱۳۹۶، ۱۷:۴۹
کد خبر: 82805842
T T
۰ نفر
40 نقطه گردشگري دريايي در حوزه رودخانه اروند و كارون شناسايي شد

خرمشهر - ايرنا - مدير كل بندر و دريانوردي خرمشهر گفت: براساس ابلاغ مديركل سازمان بنادر و دريانوردي مبني برسندهاي بالادستي درباره توسعه دريامحور، در بندر خرمشهر موضوع گردشگري در رودخانه هاي اروند و كارون مطرح و 40 نقطه گردشگري دريايي شناسايي شد.

به گزارش ايرنا محمد محسني سه شنبه در نشست خبري در سالن اجتماعات بندر و دريانوردي خرمشهر، گردشگري را به عنوان ركن چهارم اقتصاد كشور عنوان كرد و افزود:طراحي نقشه جامع گردشگري در اروند و كارون به عنوان اطلس گردشگري انجام شده و 40 حوزه گردشگري و تجارت در حاشيه اين رودخانه ها شناسايي شده است.
وي افزود:مركز آموزش گردشگري دريايي اروند و كارون با مشاركت بخش خصوصي و پشتيباني اداره كل بندر و دريانوردي خرمشهر اسفند امسال در اين شهرستان راه اندازي مي شود.
وي تقويت بين گردشگر و جوامع محلي به عنوان ذينفع گردشگري را از اهداف راه اندازي اين مركز عنوان كرد و گفت: در هر دوره از آموزش تور ليدر در منطقه كوي آريا خرمشهر 20 نفر آموزش لازم را فرا مي گيرند.
مديركل بندر و دريانوردي خرمشهر افزود:هدف از آموزش و تربيت تور ليدر گردشگري به عنوان مبلغان گردشگري در حوزه دريايي و همچنين آموزش جوانان محلي براي ايجاد اشتغال پايدار در مركز آموزش گردشگري است كه به زودي فراخوان آموزش گردشگري منتشر مي شود.
محسني ادامه داد:براي نخستين بار با مشاركت و سرمايه گذاري بخش خصوصي مجوز فعاليت انجمن جت اسكي در اروند و كارون گرفته شده است.
وي گفت: براي نخستين بار موافقت احداث هشت پست اسكله گردشگري دريايي در كارون و اروندرود از طريق سازمان بنادر و دريانوردي با اعتبار 40 ميليارد ريال نيز گرفته شده است.
وي افزود:به زودي براي جذب سرمايه گذاري در خرمشهر به عنوان منطقه اروند و كارون در بحث كريدور تجاري جديد دريايي همايشي برگزار مي شود.
وي حوزه گردشگري را از حوزه هاي غني، كارساز و مشكل گشاي بيكاري جوانان بيان كرد.
محسني اظهاركرد: سازمان منطقه آزاد اروند اجراي طرح هاي اقتصادي در حوزه گردشگري دريايي را پذيرفته و هشت درصد از سود فعاليت، صنايع و پروژه هاي سرمايه گذاري گردشگري دريايي را تقبل كرده است.

** توسعه پايانه كانتينري خرمشهر
مديركل اداره كل بندر و دريانوردي خرمشهر، طرح توسعه ظرفيت پايانه كانتينري را از طرح هاي بزرگ بندر خرمشهر عنوان كرد و افزود: با راه اندازي اين پايانه كانتينري وسعت آن به پنج برابر مي رسد.
محسني، اعتبار تخصيص يافته براي افزايش ظرفيت پايانه كانتينري بندر خرمشهر را معادل يكهزار ميليارد ريال عنوان كرد و گفت: اين پايانه در مساحت 16 هكتار براي تخليه و بارگيري با ظرفيت 350 هزار (تي يو) كانتينر تا نيمه نخست سال 1397 به بهره برداري مي رسد.
وي اظهاركرد:بحث ايجاد كريدور اقتصادي و ترانزيت كالا بين بنادر شهيد باهنر و بندر خرمشهر با استاندار و اعضاي كارگروه توسعه صادرات غيرنفتي استان هرمزگان و خوزستان مطرح شد كه بخشي از ترانزيت كالا از طريق دريا به ديگر كشورها مي تواند در رونق اقتصادي موثر واقع شود.
محسني افزود: با توجه به اينكه بندر باهنر رتبه نخست صادرات كالا را دارد، مي توان بخشي از ترانزيت كالا را از طريق دريا به مقصد خرمشهر و كشورهاي خارجي صادر كرد و اين امر با توجه به قيمت تمام شده كالا نسبت به ترانزيت جاده اي كاهش مي يابد و به طور قطع براي بازرگانان مقرون به صرفه است.
مدير كل بندر و دريانوردي خرمشهر همچنين گفت: از مجموع 39 فروند شناور غرق شده شناسايي شده در آبراه اروند، 21 فروند شناور خارج سازي شده است.
وي ميزان اعتبار براي خارج سازي شناورهاي مغروقه در رودخانه اروند را 625 ميليارد ريال عنوان كرد و افزود: طرح خارج سازي 39 فروند شناور مغروقه از نيمه دوم سال 95 آغاز شد و تاكنون 21 فروند خارج سازي و 18 فروند ديگر باقي مانده است.
وي گفت: از سال 72 تاكنون 182 فروند شناور مغروقه از آبراه اروند و رودخانه كارون خارج شده كه 57 فروند آن از اروند و 125 فروند آن از رودخانه كارون بوده است.
به گزارش ايرنا خرمشهر به دليل واقع‌ شدن در مجاورت خليج فارس و كشور عراق، از اهميت استراتژيك اقتصادي، تجاري و سياسي ويژه‌اي برخوردار است.
نخستين اسكلهٔ خرمشهر در سال 1308 خورشيدي و در جريان پهلوگرفتن يك فروند اقيانوس‌پيما به بهره‌برداري رسيد.
بندر خرمشهر يكي از بنادركانتينري كشور در خليج فارس بوده و به دليل همجواري با كشور عراق، يك منطقه استراتژيك از نظر تجاري و سياسي محسوب مي شود كه با قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد تجاري اروند و نزديكي به پالايشگاه آبادان و صنايع فولاد خوزستان فرصت مناسبي براي سرمايه گذاري در آن فراهم است.
توسعه پايانه بندر خرمشهر و ساخت يك پايانه استاندارد در زميني به وسعت 30 هكتار در دستور كار قرار دارد.
7100/7165 / 6037/
خبرنگار: كميله حجازي ** تنظيم: حميد رضا ترابي فرد **انتشاردهنده: عبدالحميد راجي