۳ بهمن ۱۳۹۶، ۱۸:۵۵
کد خبر: 82805907
T T
۰ نفر
پزشكيان: براي رفع مشكلات كشور نياز به هماهنگي بيشتري داريم

آبادان - ايرنا - نايب رييس مجلس شوراي اسلامي گفت:براي رفع مشكلات بحق مردم به ويژه مردم خوزستان نياز به هماهنگي بيشتر دستگاه هاي اجرايي داريم.

به گزارش ايرنا مسعود پزشكيان سه شنبه در جمع مردم شادگان در مسجد حضرت امير اين شهر اظهار كرد:بسياري از مشكلات مردم به سادگي قابل حل است به شرط اينكه مسئولان براي رفع آنها با هم همگرايي بيشتري داشته باشند.
وي افزود: اعتراض به مشكلات، حق مردم به عنوان ولي نعمتان كشور است و همه بايد تلاش كنيم تا مشكلات آنها برطرف شود.
پزشكيان گفت: مردم خوزستان با نثار خون خود در جنگ تحميلي دين خود را به انقلاب اسلامي ادا كردند و چه بسا اگر مردم اين منطقه پايمردي و استقامت نمي كردند خاك كشور در دست دشمن بعثي بود.
وي در پاسخ به سوالات و درخواست اهالي شادگان در خصوص تامين حق آبه كشاورزي اظهاركرد: هر كاري از دست ما بر مي آيد در مجلس شوراي اسلامي انجام مي دهيم و قول مي دهم حداقل صداي شما باشم.

** تامين آب شادگان در گرو مديريت آب در بالادست رودخانه جراحي است
نماينده مردم شادگان در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين آِيين گفت:براي احياي كشاورزي شادگان نيازمند مديريت صحيح آب در بالادست رودخانه جراحي هستيم.
حجت الاسلام مجيد ناصري نژاد اظهار كرد: تامين آب كشاورزي شادگان از رودخانه جراحي و از سد مارون است كه متاسفانه اضافه كشت و مديريت نكردن كشت و برداشت در بالا دست اين رودخانه، باعث شده تا كمبود آب به طور جدي شهرستان شادگان را تهديد كند.
وي افزود: در اولويت بندي كشت همه واقف هستند كه بين كشت دايم و كشت موقت، اولويت تامين آب با كشت دايم است ولي متاسفانه به دليل تامين نشدن آب بيش از سه ميليون نخل خرما در شادگان در حال خشك شدن هستند.
حجت الاسلام ناصري نژاد گفت:تاكنون سه بار آب از پشت سد مارون به نام شهرستان شادگان رها سازي شده ولي به دليل مديريت نشدن آن، آب به شادگان نمي رسد و هفت ماه است كه كشاورزان آب كشاورزي دريافت نكرده اند.
نماينده مردم شادگان در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد:وضعيت بيكاري در شادگان از مرز خط قرمز نيز گذشته و 20 هزار نفر از مردم شادگان از اين شهرستان مهاجرت كردند.
وي از بهره گيري از صنعت با وجود فعاليت فولاد شادگان و شهرك هاي صنعتي به شرط اشتغال نيروهاي بومي، و فعاليت بندر و گمرك، بهره مندي مردم از ته لنجي و صادرات و واردات كالا را از راهكارهاي حفظ جمعيت و اشتغال عنوان كرد و افزود:متاسفانه گردشگري با استفاده از مزيت تالاب شادگان امروزه به دليل بي آبي از بين رفته است.
وي خواستار تامين حق آبه شادگان از رودخانه كارون شد و اظهار كرد: تامين بخشي از آب مورد نياز كشاورزان از كانال ريزگرد مي تواند بخشي از مشكلات كشاورزان را برطرف كند.
فرماندار شادگان نيز گفت:80 درصد مردم كشاورز هستند و هم اكنون 50 درصد كشاورزي منطقه از بين رفته است.
احمد جعفري نسب اظهار كرد: كشيدن كانال از رودخانه كارون به رودخانه جراحي باعث رونق كشاورزي مي شود.
وي افزود:صنايع تبديلي زيادي در شادگان در زمينه بسته بندي خرما فعاليت مي كردند كه به دليل سياست هاي غلط دولت گذشته ورشكسته شدند.
مسعود پزشكيان كه براي بررسي مشكلات شادگان در جنوب خوزستان به اين شهرستان سفر كرده ، سه شنبه از كانال تامين حق آبه تالاب بين المللي شادگان ديدن كرد.
خشكسالي و تامين نشدن حقابه آب كشاورزي كشاورزان شادگان به ويژه نخلستان ها،و نيز تالاب شادگان اعتراض شديد مردم اين شهرستان را موجب شده است.
سالانه حدود 50 هزار تن خرما از نخلستان هاي شادگان برداشت مي شود، ضمن اينكه خرماي برحي، استعمران شادگان از مرغوب ترين محصولات خرماي جهان بوده كه بيش از 35 هزار تن خرماي توليدي اين شهرستان به خارج كشور صادر مي شود.
شهرستان شادگان داراي 57 هزار زمين كشاورزي است كه سطح 13هزار 600 هكتار آن زير كشت نخل خرما است كه از اين سطح 10 هزار هكتار آن بارور و سه هزار 600 هكتار آن غير بارور است.
80 درصد از نخلستان هاي شادگان مربوط به حوزه جراحي و 20 درصد آن مربوط به حوزه كارون است. اين شهرستان از لحاظ توليد خرما در جايگاه نخست خوزستان قرار دارد و خرماي استعمران با 70 درصد بيشترين رقم صادارتي خرما به حوزه خليج فارس و اروپا را داراست.
3015/7165/ 6037
خبرنگار: عدنان جواهري ** تنظيم : حميدرضا ترابي فرد ** انتشار دهنده: عبدالحميد راجي
۰ نفر