۶ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۱۲
کد خبر: 82808519
T T
۰ نفر
آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان به كهگيلويه و بويراحمد رسيد

ياسوج- ايرنا- مديركل دامپزشكي كهگيلويه و بويراحمد گفت: اولين كانون ابتلا به ويروس آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در منطقه نجف آباد ياسوج شناسايي شد.

عبدالله بهمنش روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: 6 اكيپ براي مهار و پيشگيري از اين بيماري به همراه يگان امداد نيروي انتظامي در اين منطقه مستقر شدند.
وي افزود: پس از اطلاع از درگيري يكي از منازل نگهداري طيور بومي به بيماري تنفسي و بروز تلفات در واحد مذكور، اكيپ‌هاي تشخيصي به محل اعزام شد.
مديركل دامپزشكي كهگيلويه و بويراحمد بيان كرد: پس از بررسي تخصصي و تأييد آزمايشگاهي بيماري براي معدوم سازي طيور موجود در واحد و شعاع 3 كيلومتري آن و ضدعفوني محل اقدام شد.
وي عنوان كرد: تا زمان پاكسازي كامل ويروس كانون شناسايي شده در قرنطينه خواهد بود.
بهمنش ابراز داشت: تاكنون هيچ موردي در زمينه مشاهده ويروس آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در مرغداري‌هاي استان گزارش نشده است.
وي عامل انتشار اين بيماري را عرضه مرغ زنده و طيور بومي و همچنين پرندگان آزاد پرواز و مهاجر دانست.
مديركل دامپزشكي كهگيلويه و بويراحمد افزود: در اين كانون تعداد 266 قطعه انواع ماكيان از قبيل مرغ بومي، خروس و اردك به همراه 42 عدد تخم مرغ جمع آوري و به طريق بهداشتي معدوم شد.
بهمنش از مرغداران خواست ضمن رعايت مسائل بهداشتي از عرضه مرغ زنده به افراد متفرقه و خودروهاي دوره گرد خودداري كرده و مرغ پايان دوره پرورشي خود را تنها به مقصد كشتارگاه حمل كنند.
همچنين از ورود افراد متفرقه به مرغداري خودداري و كارگران شاغل در اين مراكز تا پايان دوره در مرغداري حضور داشته باشند و از رفت و آمد به خارج از مرغداري خودداري كنند.
سال گذشته بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در روستاي «بن زرد» در بخش پاتاوه شهرستان دنا از استان‌هاي همجوار غربي وارد منطقه شد كه تعدادي مرغ و پرنده بر اثر اين بيماري تلف شدند.
همچنين تمامي اهالي روستاي بن زرد توسط مركز بهداشت دنا واكسينه شدند.
سال گذشته آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در 7 كانون كهگيلويه و بويراحمد كنترل شد.
هم اينك 60 كشور درگير بيماري فوق حاد پرندگان در جهان هستند.
خبرنگار: فهيمه قهرماني**انتشاردهنده: سيد ولي موسوي
9868/6110