۷ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۰۴
کد خبر: 82809240
T T
۰ نفر
شخصیت پردازی مهمترین نیاز برای تولید محصولات فرهنگی است

تهران- ایرنا- یك تولیدكننده نوشت افزار ایرانی-اسلامی معتقد است مهمترین نیاز برای تولید محصولات فرهنگی و به ویژه نوشت افزار، كاراكتر و شخصیت ویژه ای است كه بتوان محصولات جانبی را نیز حول محور آن شخصیت ویژه تولید كرد.

شاید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی كه ماه گذشته به یكی از برگزیدگان سومین نمایشگاه و جشنواره كالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی (جایزه فیروزه) جایزه می داد، به خاطر نداشت كه سال گذشته از فرزند او به عنوان «جوانترین تولیدكننده نوشت افزار ایرانی اسلامی» یاد كرده بود.
سیدعباس صالحی، پارسال یعنی زمانی كه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عهده داشت در یكی از جشنواره ها و هنگام قیچی كرددن روبان افتتاحیه مراسم، از یك نوجوان به عنوان كوچكترین تولیدكننده نوشت افزار ایرانی اسلامی یاد می كند.
محمدسجاد حلوائیان كه در موسسه فرهنگی بچه های آسمانی پا به پای پدرش كار می كند، همچون یك نیروی آچار به دست و مانند بسیاری از فعالان فرهنگی دلسوز، دغدغه تولید نوشت افزار ایرانی اسلامی را در سر دارد.
محمدحسن حلوائیان یعنی پدر محمدسجاد كه ماه گذشته جایزه خود را از دست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفت، معتقد است مهمترین ویژگی تولیدات موسسه اش در حوزه نوشت افزار عبارت است از جامعیت در محصول به ویژه محصولات كاراكترمحور كه با كیفیت بالا تولید می شود.
وی درباره لقبی كه صالحی به فرزندش داده بود، گفت: من پسرم را به عنوان مدیر معرفی نكردم ولی زمانی كه سیدعباس صالحی قرار شد در جشنواره كالاهای فرهنگی نمایشگاهی را افتتاح كند، از من پرسید كه چرا محمدسجاد را به صورت رسمی معرفی نمی كنی و من سن پائین او را مطرح كردم و او از فرزند 12 ساله من به عنوان جوان ترین تولیدكننده نوشت افزار ایرانی اسلامی یاد كرد.
حلوائیان كه با شعار «كالای ایرانی، كیفیت ایرانی، عزت و اقتدار ایرانی» به تولید نوشت افزارهای ایرانی اسلامی مشغول است، روز شنبه به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: جامعیت محصولات بچه های آسمانی برای جشنواره ها، سازمان ها و نهادها اهمیت بسیاری دارد، چون در كشور كاراكتر و شخصیت ویژه ای وجود ندارد تا محصولات جانبی حول محور آن كاراكتر تولید شود.
وی با اشاره به سه جایزه كسب شده توسط مجموعه بچه های آسمانی در یك سال گذشته، توضیح داد: این مجموعه فرهنگی در چهارمین جشنواره دوسالانه ارتقای كیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی مورد تقدیر قرار گرفت، در جشنواره بشری به عنوان نخستین جشنواره ملی ایده ‌پردازی محصولات كودك و نوجوان مقام اول را در تولید محصولات فرهنگی كشور كسب كرد و در سومین نمایشگاه و جشنواره كالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی (جایزه فیروزه) به عنوان تولید كننده برتر معرفی شدیم.
البته مدیر موسسه فرهنگی «بچه های آسمانی» در نخستین جشنواره مصرف كالاهای فرهنگی در سال 94 موفق به كسب رتبه دوم بخش نوشت افزار شده بود.
وی كه نگاهی امیدوارانه به آینده لوازم التحریر ایرانی اسلامی دارد، اكنون فعالیت های خود را به تولید محصولات فرهنگی گسترش داده است و حرف هایش درباره نوشت افزار ایرانی اسلامی شنیدنی است.
حلوائیان به ضرورت وجود یك كاراكتر رئال یا شخصیت واقعی در تولید محصولات ایرانی اسلامی اشاره كرد و گفت كه این مساله كمتر مورد توجه تولیدكنندگان به ویژه از نگاه تجاری است.
به گفته مدیر موسسه بچه های آسمانی، اشكال بزرگ در كشور همان نبودن كاراكتر است، یعنی خمیرمایه چنین كاری را در طرح ها نداریم و اگر در گذشته كاراكترهایی مثل زهره و زهرا یا زی زی گولو یا كلاه قرمزی و حالا شكرستان را داریم كه كاراكترهای ایرانی هستند ولی چون جنبه فرهنگی ندارند، به جایی نمی رسیم، یعنی این كاراكترها نمی توانند پیام اقتدار دین و فرهنگ را به كشورهای دیگر منتقل كنند، البته اخیرا چند كار در حوزه انیمیشن تولید شده ولی محصولات جامعیت نداشته و بازتاب های آن وسیع نبوده است.
وی همچنین اشاره ای به پیوست فرهنگی در این زمینه كرد كه رهبر انقلاب سفارش كرده و این را هم گفت كه محصولاتی مانند دارا و سارا به همین دلیل زمین خورد، یعنی كاراكترسازی صورت گرفته، اصولی نبود و انیمیشن نداشت و روی آن به صورت پیوسته و مداوم كار نشد.
این فعال فرهنگی كه از سال 89 پا در این عرصه گذاشته، برخی از خانواده ها را در قالب شبكه های مویرگی وارد این عرصه كرده و از پشتیبانی مالی آنان برخوردار است و در واقع این خانواده ها را در تولید محصولات ایرانی اسلامی شریك كرده است.
وی ضمن ارائه آماری از فعالان حوزه نوشت افزار گفت: بیش از پنج هزار و 200 تولید كننده در حوزه لوازم التحریر كشور فعالیت می كنند كه تقریبا 50 تولید كننده در حوزه نوشت افزار ایرانی اسلامی فعال هستند و در این زمینه دغدغه دارند.
به گفته این فعال فرهنگی شاید بزرگترین ایراد كاراكترهای ایرانی، نداشتن جذابیت برای شركت های تجاری یا سرمایه گذاران داخلی باشد ولی موسسه بچه های آسمانی توانسته كاراكترهای خود را كه از سال 94 پا به عرصه نوشت افزار و محصولات فرهنگی گذاشته، به برخی سرمایه گذاران اجاره دهد.
حلوائیان گفت: در سال 95 به نوشت افزارهایمان تنوعی دادیم و برخی شركت ها آمادگی خود را برای سرمایه گذاری اعلام كردند، مثلا یك كارخانه زنجیره ای بزرگ فرش كاراكتر ما را اجاره كرده تا با تیراژ بزرگ آن را تولید كند و در حوزه پوشاك نیز این اتفاق افتاده و تی شرت ها و لباس هایی با شخصیت بچه های آسمانی تولید می شود.
او ادامه داد: یكی از تولیدكنندگان در حوزه پوشاك حاضر شد تنوع پوشاك خود را كه از هشت تا 12 مدل افزایش دهد و در مقابل، پول بیشتری پرداخت كند و حتی فكر نمی كردیم روزی چنین استقبالی صورت گیرد.
حلوائیان گفت: هیچ محدودیتی در تبلیغ كاراكتر بچه های آسمانی نداریم، یعنی این كاراكتر و دیگر نمادهای ایرانی اسلامی را می توانیم در مهدهای كودك، اتاق خواب كودك، ظروف كودكان، كفش، دستمال كاغذی و حتی اسباب بازی های كوچك ببینیم ولی تاكید داریم كاراكتری را به عنوان نماد جهان اسلام معرفی كنیم.
سومین نمایشگاه و جشنواره كالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی «جایزه فیروزه» دی ماه 96 در محل دائمی نمایشگاه های تخصصی شهرداری تهران در بوستان گفتگو برگزار شد و چهارمین همایش و جشنواره ملی دو سالانه ارتقای كیفیت محصولات و فعالیت های فرهنگی نیز اول دی ماه در سالن همایش های باغ كتاب تهران به كار خود پایان داد.
فراهنگ**1003**1055
خبرنگار: محمدرضا جعفرملك**انتشار: زینب كارگر
۰ نفر