۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۵۱
کد خبر: 82810703
T T
۰ نفر
دانشمندان ایران «ما می توانیم» را معنا كردند

تهران-ایرنا- وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشكی گفت: دانشمندان ایران در حوزه تولید علم شعار «ما می توانیم» را معنا كرده اند و من بسیار لذت می برم وقتی كه تلاش مجدانه آنان را در این حوزه می بینم كه جهاد اكبر است.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، سید حسن هاشمی روز یكشنبه در مراسم رونمایی از اولین محصول سلول بنیادی كشور كه در ترمیم پوست كاربرد دارد در مركز تحقیقات پوست و سلولهای بنیادی افزود: وظیفه ای جز این نداریم كه شعار ما می توانیم را محقق كنیم كه جهاد اكبر همین است و خوشبختانه در حوزه تولید علم و بهداشت و درمان این كار را كرده ایم اما در بسیاری از حوزه ها وضع مناسبی نداریم.
وی گفت: سرعت پیشرفت علم و دانش در دنیا به قدری زیاد است كه اگر یك سال غفلت كنیم 20 سال عقب می مانیم.
وزیر بهداشت گفت: یكی از مزیتهای كشور ما این است كه دانشمندان خود را به سیاست آلوده نكرده اند و می دانند كه دوران زندگی كوتاهتر از آن است كه خود را به امور سیاسی مشغول كنند و از تولید علم عقب بمانند.
وی ادامه داد: البته در حوزه علم نیز همیشه نخاله هایی پیدا می شوند كه به خصوص در علوم نظامی مكشوفاتی دارند كه به زیان مردم است و متاسفانه بشر هیچ وقت فارغ از این مسائل نیست.
هاشمی گفت: در كشور محدودیت ها همیشه برای پیشرفتهای علمی وجود دارد كه ناشی از سلیقه گرایی برخی افراد است كه موجب ناامیدی می شود اما نظام همواره بر تولید و تشویق دانشمندان اصرار ورزیده است.
وی افزود: خوشبختانه در حوزه تولید علم و بهداشت و درمان، پیشرفت ها و موفقیت ها بارز است اما در بسیاری از بخش های دیگر وضعمان خوب نیست.
هاشمی گفت: به عنوان مثال در موضوع تولید همین محصول سلول بنیادی «رنیو درم سل» ما به عنوان وزارت بهداشت كار چندانی نكردیم جز اینكه از برند دانشگاه علوم پزشكی تهران استفاده كردند، بقیه كار را خود دانشمندان و خیرین انجام دادند.
وی ادامه داد: بودجه های تحقیقاتی كشور بسیار ناچیز است با این حال، 4 درصد دانشمندان كشور در حوزه پزشكی هستند كه 37 درصد تولیدات و مقالات علمی را تولید می كنند.
وزیر بهداشت گفت: با این همه تلاش هایی كه دانشمندان و محققان برای پیشرفت كشور انجام می دهند، عده ای از سیاسیون هستند كه فقط به دنبال ناامید كردن مردم و تخریب هستند، كسانی كه هم در داخل و هم خارج از كشور فعال هستند و باعث می شود تخبگان جوان كشور، المپیادی ها و رتبه های برتر دانشگاه كشور را ترك كنند.
هاشمی افزود: تنها راه پیشرفت كشور تقویت روحیه خودباوری و تحقق شعار «ما می توانیم» است و ما مسئولان نیز هیچ وظیفه ای نداریم جز اینكه در این مسیر گام برداریم اما مشكلی كه وجود دارد این است كه هر وقت فردی می خواهد موفقیتی به دست آورد چه در حوزه اقتصاد و چه در حوزه علم و دانشگاه «حسودان» چه آنها كه مقدس هستند و چه امثال دكتر و استاد و فرد دانشگاهی با حرف ها و اقدامات خود مصیبت درست می كنند.
وی گفت: همه جا این روحیه وجود دارد و ما نیز مستثنی نیستیم. با این روحیه سرمایه های كشور را از بین می بریم اما از دانشمندان كشور می خواهم كه قوی باشند و گرفتار حاشیه ها، جوسازی ها و رقابت های ناسالم نشوند و به اصل هدف خود توجه كنند تا موفقیت های روزافزون حاصل شود.
هاشمی اضافه كرد: در عین حال از مسئولان سازمان غذا و دارو می خواهم در صدور مجوز محصولات و داروها بسیار سختگیرانه عمل كنند، البته امور اداری باید تسهیل شود اما در مجوزهای كیفی و GMP باید سختگیری شد تا این افتخارات ملی بتواند به بیرون از مرزها برود و در عرصه استانداردهای بین المللی نیز بتواند خودنمایی كند و صادر شود.
وی گفت: دانشمندان ایران باید گام های اولیه را محكم بردارند، مهم این نیست كه با افزایش كمیت تولیدات جزو هفت یا هشت كشور تولید كننده یك محصول باشیم، مهم این است كه مثلا در تولید محصولات سلول های بنیادی در بازارهای جهانی حضور داشته باشیم و سرگرم تبلیغات و قرارگرفتن مقابل آنتن رسانه ها ما را گرفتار نكند.
هاشمی افزود: امثال من تجربه ثبت ركورد مقاله را سپری كرده ایم، دانشمندان امروز و جوان نباید خودشان گرفتار رتبه مقاله در سایت های بین المللی كنند باید به این فكر باشیم كه خدمات رسانی به مردم را گسترش دهیم و باری از مشكلات مردم برداریم.
وی گفت: كشور ما از نظر بیماری های پوستی، سوختگی و حوادث و سوانح مشكلات زیادی دارد و لازم است تولیدات، خدمات و محصولات مورد نیاز برای درمان مردم را در این زمینه بیشتر كنیم نه اینكه به فكر افزایش تعداد مقالات و رتبه بندی بین المللی باشیم.
صبح امروز-یكشنبه- با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مركز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی اولین محصول ایرانی سلول بنیادی به نام «رنیو درم سل» كه در درمان زخم و ترمیم و جوانسازی پوست كاربرد دارد، رونمایی شد.
خبرنگار: افشین شاعری ** ناشر: مریم برزآبادی
اجتمام 3063 ** 1418
۰ نفر