۱۰ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۰۲
کد خبر: 82813322
T T
۰ نفر

درختان را اصولی بتكانید

۱۰ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۰۲
کد خبر: 82813322
درختان را اصولی بتكانید

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی بخش تحقیقات جنگل در موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع كشور گفت: تكان دادن درختان با هدف پاكسازی برف از روی آنها باید با رعایت اصول آن انجام شود.

خسرو ثاقب طالبی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: تكان دادن درختان اصول خاصی دارد و بهتر است این كار توسط افراد آموزش دیده انجام شود.
وی درباره مفید بودن برف تكانی از روی درختان گفت: اگر برف به مقدار مناسب روی درخت بماند، اشكالی ندارد اما اگر حجم آن زیاد و پر آب باشد و در سرمای زیاد روی درخت بماند، باعث یخ زدن می شود كه در این صورت احتمال صدمه دیدن درخت و شاخه ها و برگ های آن زیاد است.
این جنگل شناس تاكید كرد: البته در محیط های شهری هم ممكن است درختان با سنگین شدن بشكنند و صدمات مالی و جانی در پی داشته باشند، بنابراین تكان دادن درختان در این مواقع كار بدی نیست.
وی اظهار كرد: البته یخ زدن موجب از بین رفتن آفات و لاروهایی می شود كه در خلل و فرج پوسته درختان وجود دارد اما اگر برف تكانی هم صورت بگیرد و در مقابل، سرما به اندازه كافی باشد موجب یخ زدن و از بین رفتن آفات می شود.
عضو هیات علمی بخش تحقیقات جنگل در موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع كشور تاكید كرد: با این همه، در محیط های شهری مساله رعایت خسارت های مالی و جانی است و گریزی از برف تكانی از روی درختان نیست.
وی در عین حال ادامه داد: گفت: افراد برای این كار باید آموزش دیده باشند تا بتوانند شاخ و برگ ها را در حد متعادل بتكانند و درختان آسیب كمتری ببینند.
ثاقب طالبی افزود: باید مراقبت كرد كه ضربه با چوب به درختان موجب زخمی شدن پوست و تنه درخت نشود و یا تكان های شدید بیشتر شاخ و برگها را نشكند.
وی درباره نقش هرس كردن درختان به موقع در كاهش آسیب های درختان گفت: البته هرس كردن هم به نوع درخت بستگی دارد، مثلا سوزنی برگ ها هرس نمی شوند اما چون همیشه تاج آنها دائمی است و 'لحاف' سبز و چوب ترد دارند، به واسطه سنگینی برف زود می شكنند و درختانی هم كه تراكم شاخه هایشان كمتر است از جمله برخی پهن برگها مانند نارون ها یا چنارها، با برف سنگین زود می شكنند.
عضو هیات علمی بخش تحقیقات جنگل در موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع كشور تاكید كرد: به طور كلی نحوه برخورد با این گونه عوامل طبیعی به نوع درخت، میزان برف، جا و مكان و نیروی آموزش دیده بستگی دارد.
وی اظهار كرد: بنابراین تكان دادن برف از روی درخت بستگی به حجم برف دارد، البته اگر برف در زمستان به طور متعادل روی درخت باشد خوب است اما وقتی سنگین، زیاد و ناگهانی می بارد، تكان دادن ملایم درخت با رعایت اصول و به طوری كه برف های پودری از روی درخت بریزد، مفید است. لازم به ذكر است كه شاخه های درختان به دلیل اینكه در زمستان در خواب هستند و شیره گیاهی در آنها جریان ندارد، نسبت به فصل بهار خشك تر و تردتر هستند و با ضربات شدید راحت تر می شكنند .
علمی 9014**
خبرنگار: كیمیا عبدالله پور* انتشار: محتشمی پور
۰ نفر