۱۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۴۹
کد خبر: 82817876
T T
۰ نفر
انتقاد وزیر ارتباطات از موازی كاری صدا و سیما با سازمان فضایی در خرید ماهواره مخابراتی

تهران - ایرنا - وزیر ارتباطات فناوری اطلاعات با اشاره به تلاش صدا و سیما برای خرید ماهواره مخابراتی همزمان با سازمان فضایی ایران، از موازی كاری در این زمینه انتقاد كرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمدجواد آذری جهرمی» روز شنبه در آیین روز ملی فناوری فضایی در محل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: فعالیت در عرصه ماهواره مخابراتی باید متمركز باشد نه آنكه هر سازمانی خود اقدام به خرید كند.
وی ادامه داد: اقدام هر سازمان به صورت مجزا، اقتصادی نیست و هزینه های زیادی بر كشور تحمیل می كند.
وزیر ارتباطات گفت: اگر صدا و سیما توانایی لازم را دارد، ما آمادگی داریم كار را واگذار كنیم.
آذری جهرمی ادامه داد: سازمان فضایی ایران می تواند در بخش ماهواره مخابراتی خوب عمل كند از این رو، بهتر است فعالیت ها متمركز شود.
عضو هیات دولت به زمانی كه آمریكایی ها در ایران حضور داشتند و در حالی از امكانات كشورمان استفاده می كردند هیچ تلاشی برای بكارگیری نیروهای ایرانی نداشتند، اشاره كرد و گفت: امروز دانشجویان ایرانی طراحی و ساخت ماهواره انجام می دهند و از دستاورد های خود در جهان با افتخار صحبت می كنند.
وی با بیان اینكه غربی‌ها ما را در بخش فضایی تحریم‌ جدی كردند، ادامه داد: اما جوانان ما با خلاقیت خود به تحریم‌ها غلبه كردند و این خودباوری در جوانان و ملت ایران ناشی از انقلابی بود كه امام خمینی(ره) كلید آن را از سال 1342 زد.
آذری جهرمی گفت: امروز جوانان این قابلیت را دارند كه در مقابل مشكلات ایستادگی كنند و مشكلات كنونی نسبت به مشكلاتی كه پشت سرنهاده ایم اگر بگوییم صفر نیست، ناچیز شده است.
وزیر ارتباطات افزود: مشكلات امروز در سایه همدلی و همكاری همه و توجه ویژه به جوانان قابل حل است و اگر همدلی و همراهی نباشد ما دیگر نیاز به دشمن نخواهیم داشت.
وی ادامه داد: اگر به سرمایه جوانان توجه نشود و دلسردی پیش آید موجب خواهد شد اتفاقی كه برای برخی كشور ها ایجاد شد در انتظار ما هم باشد.
آذری جهرمی به بیان اینكه جوانان به پای انقلاب ایستاده اند، خاطرنشان ساخت: آنها فقط نیاز به توجه بیشتر دارند و باید به جوانان بیش از پیش بها داد.
عضو هیات دولت گفت: اینكه در برهه ای از ظرفیت جوانان استفاده شود و سپس فراموش شوند دلسردی بوجود می آورد كه برای كشور مطلوب نخواهد بود.
وی ادامه داد: باید از ظرفیت جوانان در كشور استفاده شود و به این منظور دستور جوانگرایی به همه سازمان‌های ذی‌ ربط ابلاغ شده و میانگین سنی مجموعه وزارت ارتباطات از 55 سال به 45 سال كاهش یافته است.
آذری جهرمی رمز موفقیت را توجه به ظرفیت جوانان دانست و بر ادامه این مسیر تاكید كرد.

*صنعت فضایی مورد توجه است
وزیر ارتباطات با بیان اینكه صنعت فضایی دو ركن اساسی دارد كه یك ركن آن موضوع تحقیق، توسعه و پژوهش است گفت: ركن دوم مساله اقتصادی و كاربردی كردن این صنعت است.
وی با بیان اینكه در زمینه تحقیق و پژوهش ظرفیت های خوبی ایجاد شده است و در ماهواره سنجشی و مخابراتی دستاوردهای بسیار خوبی به سرانجام رسیده است، خاطرنشان ساخت: هم ‌اكنون سه ماهواره را در دستور كار داریم كه یك ماهواره آماده پرتاب است و امیدواریم سریع‌تر پرتاب شده و در مدار قرار بگیرد.
آذری جهرمی افزود: اكنون هماهنگی‌های لازم برای استفاده از ظرفیت داخلی و بین المللی در دستور كار است تا این ماهواره پرتاب شود.
عضو هیات دولت با بیان اینكه شاید برخی ماهواره ها كاربرد كوتاه مدت نداشته باشد، افزود: كابردهای درازمدت نگاهی است كه در این بخش دنبال می شود.
به گفته وی، سایر ماهواره ها هم به محض آماده شدن در مسیر پرتاب قرار خواهند گرفت و نكته این است كه همه این دستاورد ها ناشی از تحقیق و پژوهش های داخلی است.
وزیر ارتباطات با بیان اینكه دركاربردی كردن صنعت فضایی ضعف داریم، افزود: قوای ما برای موضوع كاربرد و اقتصاد تقسیم شده است و تمركز در این عرصه نداریم.
آذری جهرمی گفت: در بخش ماهواره های مخابراتی ساخت و خرید آنها و در مدار قراردادن آنها اقتصادی است كه باید پارامترهای اقتصادی آن را در نظر گرفت.
وی با بیان اینكه امروز سازمان صدا و سیما تمركز در حوزه تلویزیونی و خرید ماهواره را خود انجام می دهد افزود: سازمان فضایی هم بر اساس ماموریت های خود پیگیری های خاص خود را دارد و در عین حال هیچ كدام از اینها اقتصادی نخواهد بود.
آذری جهرمی تاكید كرد: باید این دو بخش را یكی كرد و چنین رویه ای در هیچ جای دنیا دیده نمی شود.
وزیر ارتباطات به مشكلاتی كه در برخی مواقع برای شبكه های تلویزیونی ایجاد شد و برخی حذف شدند اشاره كرد و گفت: این نشان دهنده آن است كه نمی توانیم نسبت به این موضوع و حوزه ارتباطی، پخش صدا و سیما و ناوبری هوایی بی تفاوت بود و این ممكن نیست مگر ایجاد تمركز در بخش كه باید دنبال آن بود.
به گفته وی، نیازمند ایجاد تمركز هستیم و اگر صدا و سیما توانایی دارد این مربوط به نظام است و نباید چندگانگی وجود د اشته باشد.
وی تاكید كرد: هر سال نمی‌توان مداری را ثبت كرد بعد ماهواره را در آن قرار ندهیم و نقطه از دست برود و دوباره درخواست نقطه مداری داشته باشیم باید در لایه كاربرد به صنعت فضایی توجه ویژه‌ای شود.
آذری جهرمی گفت: باید در لایه كاربرد و اپلیكیشن توجه ویژه ای صورت گیرد و دستاورد های صنعت فضایی ترویج شود.
وزیر ارتباطات از آماده شدن سند همكاری های فضایی بین وزارت جهادكشاورزی و سازمان فضایی ایران برای كاربردی كردن صنعت فضایی در بخش كشاورزی خبر داد و افزود: می توانیم نیازهای خود را در داخل برطرف كنیم.
آذری جهرمی درباره ماموریت‌های وزارت ارتباطات در زمینه فضایی گفت: ماموریت وزارت ارتباطات فعالیت‌های صلح‌آمیز و غیرنظامی است و مسائل دیگر به وزارت دفاع ارتباط دارد.
عضوهیات دولت از آزار دهنده بودن موازی كاری در بخش ماموریت های وزارت ارتباطات در بخش فضایی انتقاد كرد و از تلاش برای برطرف كردن این موازی كاری ها خبر داد.
وزیر ارتباطات تاكید كرد باید به توان تحقیقاتی مجموعه دانشگاهی در حوزه فضایی افزوده شود صنعت فضایی كه پیشرفت كرده است ناشی از جهاد و تلاش مجموعه‌های دانشگاهی و جوانان است.
آذری جهرمی با بیان اینكه بودجه بخش فضایی كشور كم نشده است و حتی 20 درصد به بودجه این بخش اضافه شده است، ادامه داد: بودجه 392 میلیارد تومانی سازمان فضایی در لایحه بودجه سال آینده به 472 میلیارد ریال افزایش یافته است.
عضو هیات دولت با بیان اینكه اكنون اقتصاد فضا در حال رشد بوده اما سهم كشور ما و بسیاری دیگر از كشورها در این حوزه صفر است، خاطرنشان ساخت: باید سهم ما كه وارد كلوپ جهانی فضا شده‌ایم افزایش یابد.
آذری جهرمی از تدوین برنامه 10ساله دوم فضایی خبر داد و گفت: تدوین این برنامه مراحل پایانی خود را می‌گذراند و تصمیم داریم زمانی را از ریاست جمهوری اخذ كنیم تا جلسه شورای عالی فضایی به آن پرداخته شود.
وی خواستار ورود بخش خصوصی به عرصه فضایی شد و گفت: دنبال ورود این بخش هستیم.
وزیر ارتباطات عنوان كرد: باید دیپلماسی فضایی ایران فعال‌تر شود؛ در دو سفر اخیر برخی از كشورها اظهار داشتند كه ایران در صنعت فضایی به صورت جدی مشغول است.
به گزارش ایرنا، آیین روز ملی فناوری فضایی امروز در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام *2078*1070*2025
خبرنگار: محمد مهدی بهرامی** انتشار دهنده: لیلا جودی
۰ نفر