۱۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۳۰
کد خبر: 82818342
T T
۰ نفر
مقابله با تراكنش هاي مشكوك، علت 24 ساعته شدن تسويه حساب ها در شاپرك

تهران - ايرنا - در حالي كه كسبه و صاحبان مشاغل از 24 ساعته شدن تسويه حساب ها در شركت شبكه الكترونيكي پرداخت كارت (شاپرك) گلايه دارند، مسئولان بانك مركزي مي گويند كه اين اقدام را براي جلوگيري از تراكنش هاي مشكوك انجام مي دهند.

به گزارش روز شنبه خبرنگار اقتصادي ايرنا، سيستم شاپرك كه حدود هفت سال از تاسيس آن بر اساس مصوبه شوراي پول و اعتبار مي گذرد، طي سنوات گذشته توانسته است ضمن، متمركز سازي سيستم پرداخت هاي غيرنقد، از مبادلات غيرايمن در نظام پولي كشور نيز جلوگيري كند.
در اين سال ها تبادل اطلاعات در شاپرك چندين بار در روز انجام مي شود و فروشندگان كالاها و خدمات به دليل اطمينان از تسويه آني، با نصب كارتخوان هاي متعدد، كار دريافت وجوه از مشتريان را از شيوه نقد به شكل الكترونيك تغيير دادند.
اما بتازگي بانك مركزي تصميم گرفته است تسويه حساب ها در نظام شاپرك را به صورت يك بار در روز و 24 ساعته انجام دهد، موضوعي كه سبب شده تا بويژه كسب و كارهاي خرد در امور حسابداري خود دچار مشكل شوند و به همين دليل برخي دوباره به سمت پرداخت هاي سنتي و نقد روي بياورند.
در اين پيوند محسن قادري مديرعامل شاپرك در گفت و گو با ايرنا، هدف از اين اقدام را استانداردسازي نظام پرداخت ها دانست و تاكيد كرد: بايد براي نقل و انتقال پول زمان كافي در اختيار داشت تا از بروز مشكلات احتمالي جلوگيري شود.
وي اين اقدام را بر پايه تصميم بانك مركزي دانست و گفت: در استانداردهاي جهاني شاهديم كه گاهي تسويه حساب ها در نظام پرداخت الكترونيكي 48 ساعت پس از فروش رخ مي دهد و اينكه در ايران اين تسويه ها 24 ساعته انجام شود، امر عجيبي نيست.
قادري خاطر نشان كرد كه براي مقابله با اتفاقاتي چون خطا در پرداخت ها، تقلب و كلاهبرداري نياز به زمان داريم تا جلوي پرداخت ها گرفته شود.
ناصر حكيمي معاون فناوري هاي نوين بانك مركزي نيز درباره افزايش ­زمان ­واريز انتقال وجه به حساب ­انجام خريد، آن را با گزارش نهادي مسئول درباره برداشت هاي غيرمجاز از حساب هاي مردم مرتبط دانست و گفت: اين كار با هدف مقابله با اين سوء برداشت ها انجام شده است.
وي به ايرنا توضيح داد: با افزايش زمان واريز وجه در حساب خريدار، مالباختگان فرصت بيشتري در اختيار دارند تا موارد كلاهبرداري را پيگيري كنند.
حكيمي با يادآوري اينكه در هيچ كجاي دنيا تسويه حساب هاي خريد به صورت آني انجام نمي شود، گفت: اين اقدام با هدف شناسايي تراكنش هاي مشكوك انجام مي شود.
معاون بانك مركزي تاكيد كرد: در همه جاي دنيا 2 روز زمان براي تسويه حساب ها در نظر گرفته شده در حالي كه اين ميزان در ايران حداكثر يك روز (24 ساعت) است.
به گفته حكيمي، هر ساعتي كه تراكنش انجام شود وجه آن ساعت 5 صبح روز بعد واريز مي شود و اين زمان الزاما 24 ساعت نيست يعني اگر قبل ساعت 12 شب كارت كشيده شود، وجه آن ساعت ­5 صبح روز بعد به حساب واريز مي شود.

اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*2025** 6075
خبرنگار: ليلا جودي* انتشاردهنده: زهرا هجيني نژاد
۰ نفر