۱۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۹:۲۷
کد خبر: 82818666
T T
۰ نفر
معاون بانك مركزی: وجوه در بانكداری الكترونیك كمتر از 24 ساعت تسویه می‌شود

تهران - ایرنا - معاون فناوری های نوین بانك مركزی درباره نقدهای مطرح شده نسبت به اعمال تغییرات در سامانه‌های بین بانكی و تاخیر كمتر از 24 ساعته در تسویه وجوه، گفت: این تصمیم چند روزی است اجرایی شده و تاكنون نیز كاهشی در تعداد تراكنش ها دیده نشده است.

به گزارش ایرنا، بانك مركزی چند روزی است كه با هدف كاهش تخلف و كلاهبرداری در پرداخت های مبتنی بر كارت های بانكی در كارتخوان ها، تسویه حساب بین فروشنده و خریدار را به حداكثر 24 ساعت افزایش داده است؛ روشی كه در سایر كشورها 48 ساعت طول می كشد تا با استفاده از فرصت زمانی نه تنها تراكنش های مشكوك به پولشویی شناسایی شود، بلكه از كلاهبرداری های احتمالی نیز جلوگیری شود.
در این پیوند ناصر حكیمی روز شنبه اعلام كرد: به نظر می رسد این تغییرات نگرانی هایی را برای برخی اصناف ایجاد كرده است كه با ارایه توضیحات و شفاف سازی لازم به تدریج این نگرانی ها نیز مرتفع می شود. اكنون هر تراكنشی كه انجام می شود، پنج صبح روز بعد به حساب اصناف و اشخاص واریز می شود بنابراین، این ادعا كه انتقال پول، 10 الی 12 روز بعد انجام می‌شود، به هیچ‌وجه صحت ندارد و در نهایت ظرف حداكثر 24 ساعت وجوه منتقل می‌شوند.
بنا بر اعلام بانك مركزی، حكیمی در خصوص نگرانی های موجود درباره بخشنامه اخیر این بانك و احتمال گرایش بیشتر اشخاص به استفاده از پول نقد، نیز گفت: اكنون این مدل تسویه حساب از كیفیت مطلوبی نسبت به پول نقد برخوردار است و پیش از باز شدن شعب بانك ها، پول به حساب اشخاص واریز می شود و از این رو نگرانی از باب جایگزینی و یا گرایش به استفاده از پول نقد وجود ندارد.
وی درخصوص ابهامات طرح شده درباره سود متعلق به مبالغ پرداختی، عنوان كرد: اصلاً سودی وجود ندارد و به بیان بهتر این پول به معنای بدهكاری بانك به شخص است؛ ولی این پول جزو منابع بانك تلقی نشده و سودی نیز به آن تعلق نمی گیرد.
حكیمی درباره علت اخذ این تصمیم از سوی بانك مركزی، تصریح كرد: نكته اصلی این است كه اگر كلاهبرداری یا برداشت غیرمجازی از حسابی اتفاق افتد، فرد مالباخته فرصت كافی برای گزارش این موضوع به مراجع قضایی یا پلیس، پیش از اینكه پول از دسترس خارج شود، خواهد داشت.
به گفته عضو هیات عامل بانك مركزی، در این زمینه مراكز امداد بانك ها به صورت 24 ساعته در هفت روز ایام هفته، می توانند پاسخگوی مردم باشند و اطلاعات آنها روی پایانه های فروش و نیز دستگاه های خودپرداز موجود است.
وی خاطر نشان كرد: یكی دیگر از دلایلی كه زمینه ساز اخذ این تصمیم بود، كاهش امكان پولشویی و جلوگیری از تراكنش های مشكوك در شبكه پرداخت نظام بانكی است.
عضو هیات عامل بانك مركزی گفت: سیستم‌ها به چند ساعت وقفه برای پردازش اطلاعات درباره سابقه و حد آستانه فعالیت فرد و یا صنفی كه تراكنش از سوی آن انجام می شود، نیاز دارند و بر این اساس از تسویه و انتقال وجه تا زمانی كه درباره منشأ وجه اطلاع حاصل كنند، جلوگیری می شود.
حكیمی تاكید كرد: شبكه پرداخت باید عاری از مبادلات مشكوك باشد و البته این مهم از الزامات تطبیق با استانداردهای روز بین المللی است.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*9123*2025
خبرنگار: زهره دریغ گفتار*انتشار دهنده: لیلا جودی
۰ نفر