بهمن ارك: خوش‌شانسي «حيوان» پذيرفته‌شدن در جشنواره كن بود

تهران - ايرنا - كارگردان فيلم سينمايي «حيوان»، گفت: خوش‌شانسي اين فيلم پذيرفته‌شدن در جشنواره كن بود كه در ادامه اتفاقات خوبي برايش رقم خورد و جوايز بين‌المللي زيادي به دست آورد.

به گزارش خبرنگار سينمايي ايرنا، نشست رسانه‌اي چهار فيلم كوتاه «حيوان» ساخته بهمن و بهرام ارك، «فاش» ساخته احسان مختاري، «مارلون» به كارگرداني درناز حاجي‌ها و «وقت نهار» به كارگرداني عليرضا قاسمي با اجراي محمود گبرلو شامگاه شنبه 14 بهمن‌ماه در پرديس سينما گالري ملت برگزار شد.
در ابتدا نشست بهمن ارك به نمايندگي از فيلم «حيوان» درباره ايده شكل گيري اين فيلم گفت: حيوان، محصول مدرسه ملي سينما است. زماني كه با برادرم مي‌خواستيم در مدرسه ثبت‌نام كنيم، اجازه ورود ندادند و در ادامه تهيه‌كننده فيلم ما شدند.
وي افزود: خوش‌شانسي اين فيلم پذيرفته‌شدن در جشنواره كن بود كه در ادامه اتفاقات خوبي برايش رقم خورد و جوايز بين‌المللي زيادي به دست آورد.
اين كارگردان درباره حضور اين فيلم در جشنواره فيلم فجر نيز گفت: بخشي از هر جشنواره‌اي به فيلم كوتاه و جوانان تعلق دارد و اين بخش بايد در جشنواره ثابت بماند و براي جوانان انگيزه شود.
بهمن ارك با اشاره به اينكه ما نبايد به فيلم كوتاه به عنوان يك مرحله نگاه كنيم زيرا داراي مديوم مستقل است، ادامه داد: مرحوم كيارستمي هم در ميان كارهايش گريزي به فيلم كوتاه مي‌زد. همانگونه كه بايد گاهي غزل گفت، بعضي مواقع رباعي. نسبت به فيلم كوتاه نيز بايد چنين ديدگاهي وجود داشته باشد.
كارگردان فيلم «حيوان» درباره موضوع فيلم توضيح داد: ما انواع فيلم كوتاه داريم و هميشه اين نيست كه غافلگيري داشته باشد. من اين غافلگيري را در فيلم‌هايم دوست ندارم.
ارك در ادامه نشست درباره خوانش فرامتني از اين فيلم، توضيح داد: فيلم در ابتدا خيلي اجتماعي بود كه مي‌خواست از مرز رد شود اما در ادامه اين مفاهيم را انتزاعي‌تر كرديم كه بي‌زمان و بي‌مكان باشد. اين فضا دنياي فيلم را گسترش مي‌دهد كه در عين حال دوست داشتيم در ميان اين مفاهيم انتزاعي قصه‌اي را هم تعريف كنيم.

**فاش: فيلمسازي تجربه زيستي هر انساني است
احسان مختاري كارگردان «فاش» نيز در ادامه اين نشست درباره فيلمش گفت: اين فيلم تجربه دوم من محسوب مي‌شود و محصول انجمن سينماي جوانان ايران است. اين فيلم در سي و چهارمين جشنواره فيلم كوتاه حضور داشت و برنده جايزه بهترين فيلمبرداري از اين جشنواره شد.
اين كارگردان با اشاره به اينكه فيلمسازي تجربه زيستي هر انسان است، گفت: ما يك گروه چهار نفره هستيم كه در حال طي مسيري هستيم. اين فيلم تجربه شخصي من بود و واقعي است.
مختاري درباره اجحاف به فيلم كوتاه نيز توضيح داد: با اكران مردمي در جشنواره فيلم فجر مي‌توانست فاصله بين مخاطب با فيلم كوتاه را پر كند. فيلم كوتاه بايد جدي گرفته شود و مي‌تواند براي مخاطب معمولي هم باشد و تاكنون اين فرصت پيش نيامده است.
اين كارگردان درباره تعدد عوامل فيلم گفت: فيلمبرداري و نور پردازي اين فيلم بسيار سخت بود. ما نزديك شش ماه با فيلمبردار صحبت كرديم و دو روز براي نورپردازي زمان گذاشتيم. منطق نوري اين فيلم منطق داستاني بود و چندين ماه درگير اين قضيه بوديم كه حتي از پنجره ها نور را تقويت كنيم.
مختاري با اشاره به اين مطلب كه علاقه اي نداشتم در اين فيلم به داستان و قصه گويي بپردازم، افزود: در اين فيلم بيشتر موقعيتي كه ساخته مي شد و روابط اين دو برادر برايم اهميت داشت. در كل ميزانسن‌هاي فيلم اين دو برادر در تقابل هم هستند و كنار يكديگر نيستند. در اين فيلم بيشتر از اينكه به ديالوگ‌گويي و قصه گفتن بپردازم، قصدم اين بود بر اساس موقعيت فيلم را پيش ببرم. من درفيلم مي‌خواستم قضاوت يك طرفه را حذف كنم.

**حاجي ها: مارلون را زمان حضور در مدرسه ملي لندن ساختم
در ادامه اين نشست درناز حاجي‌ها كارگردان «مارلون» درباره ايده شكل‌گيري اين فيلم، گفت: من دو فيلم قبل از ساخت «مارلون» مشغول تست از بازيگران بچه‌اي بودم كه مي‌ديدم بسياري از والدين به زور بچه‌هايشان را براي تست مي‌آورند و اين موضوع برايم جذاب شد.
وي ادامه داد: اين فيلم را زماني كه در مدرسه ملي لندن درس مي‌خواندم، با همكلاسي‌هايم ساختم و بسيار هم با من همراه بودند. اين فيلم را با هشتاد پوند ساختم و سه روز ساخت فيلم زمان برد.
كارگردان «مارلون» افزود: اين فيلم در فستيوال‌هاي فيلم كوتاه لندن و جشنواره فيلم كوتاه ايران نمايش دادم كه موفق به كسب جايزه شد. در جشنواره فيلم كوتاه مخاطب عام با «مارلون» بسيار ارتباط گرفتند و از من بسيار سئوال مي‌كردند.
حاجي‌ها درباره اين موضوع كه چرا به غير از چهره پسر بچه چهره ديگر شخصيت‌ها نمايش داده نمي‌شود، گفت: قصد من اين بود تمركز روي مارلون باشد و تنها شخصيت‌هايي در فيلم ديده مي‌شوند كه از نظر احساسي به مارلون نزديك مي‌شوند و حتي فيلمبرداري را كه در فيلم مي‌بينيم خودش را هم قد و قواره اين پسربچه مي‌كند.
وي درباره آينده كاري‌اش و اينكه آيا فيلم بلند خواهد ساخت، گفت: داستان براي من تعيين مي‌كند كه بايد كوتاه ساخته شود يا بلند. اما در حال حاضر مشغول نگارش فيلم كوتاه هستم.

** موسوي: فيلم كوتاه با يك نفر ساخته نمي شود
پوريا موسوي تهيه كننده «وقت نهار» نيز در ادامه اين نشست‌ گفت: فيلم كوتاه با يك نفر ساخته نمي شود و خواهش من اين است كه براي فيلم كوتاه همه عوامل حضور داشته باشند.
وي افزود: براي ساخت اين فيلم از ابتداي تابستان سال 95 وارد مرحله پيش توليد شديم و بازنويسي‌هاي مكرري صورت گرفت. ما پيش‌توليد سنگيني داشتيم و چهار سري دكوپاژ شد كه هر دفعه استوري برد جديدي طراحي مي‌شد زيرا فيلم پيش توليد اينچنيني را مي‌طلبيد.
تهيه كننده «وقت نهار» با اشاره به اينكه فيلمبرداري اين فيلم چهار روز زمان برد، ادامه داد: ما در اورژانش بيمارستان فيلمبرداري داشتيم كه نمي‌توانستيم بداهه‌پردازي داشته باشيم و همه چيز بايد از قبل مشخص مي شد.
موسوي با اشاره به حضور بين‌المللي اين فيلم گفت: خيلي خوشحاليم كه اين فيلم به كن رفت و نامزذ نخل طلايي فيلم كوتاه كن شد همچنين در دوازده جشنواره خارجي ديگر حضور داشت و اين موقعيت را دارد كه در بخش دانشجويي اسكار شركت كند.
تهيه كننده «وقت نهار» ادامه داد: اگر حمايت‌هاي رسانه‌اي كه از فيلم بلند مي‌شود از فيلم كوتاه شود اين بستر وجود دارد كه مردم با فيلم كوتاه ارتباط برقرار كنند و اين حوزه براي مردم هم مي تواند جذاب باشد. اتفاق هايي كه براي فيلم كوتاه مي افتد براي فيلم بلند نمي‌افتد. ما فيلم‌هاي كوتاه زيادي داريم كه در جشنواره‌هاي بين‌المللي موفقيت‌هاي زيادي كسب كردند.
در پايان اين نشست عزت‌الله عليزاده معاون اجرايي دبير جشنواره اين موضوع را مطرح كرد كه يك سانس در باغ كتاب به فيلم كوتاه اختصاص داده شده است. فيلمسازان كوتاه نيز خواهان اين موضوع شدند كه اطلاع رساني درستي براي اين اكران شود كه همه از اكران فيلم هاي كوتاه در باغ كتاب اطلاع پيدا كنند.
سي و ششمين جشنواره فيلم فجر 12 تا 22 بهمن ماه به دبيري ابراهيم داروغه زاده در پرديس سينمايي ملت در حال برگزاري است.
فراهنگ**9246*شبس*1613* خبرنگار: عليرضا مرادي*انتشار هنده: عبدالله غفاي
۰ نفر