همه بايد در برابر زمين خواري و تغيير كاربري اراضي خود را پاسخگو بدانند

بجنورد- ايرنا- رئيس كل دادگستري خراسان شمالي با هشدار به زمين خواران و عاملان تغيير كاربري اراضي كشاورزي گفت: سازمان هاي متولي و همچنين بخشداران و دهياران نيز در خصوص توجه نكردن جدي به اين امر بايد حساب پس داده و در صورت سهل انگاري پاسخگو باشند.

به گزارش ايرنا حجت الاسلام اسدالله جعفري، سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران استان اظهار كرد: در 10 ماه امسال 432 فقره پرونده در خصوص تغيير كاربري اراضي كشاورزي تشكيل كه از اين ميزان 343 مورد رسيدگي و مختومه شده و 100 فقره نيز به تبرئه انجاميده است.
وي از امور اراضي و سازمان جهاد كشاورزي، بخشداران و دهياران خواست در خصوص شناسايي اوليه متخلفان تغيير كاربري اراضي جدي باشند و گفت: متوليان امر در اين خصوص درست عمل كنند، جهاد كشاورزي بايد مراقب و مواظب باشد تا هيچ گونه تغيير كاربردي در اراضي ايجاد نشود و اگر شد در زمان اوليه كار با آنان برخورد كند تا ساخت و سازي صورت نگيرد.
جعفري با تاكيد بر اينكه هرگونه تغيير كاربري در اراضي كشاورزي نياز به مجوز دارد، افزود: در اين خصوص كم كاري ها، سهل انگاري ها و بعضا تباني هايي صورت مي گيرد و موجب مي شود افرادي بدون مجوز، اقدام به ساخت و ساز در زمين هاي كشاورزي كنند.
وي با بيان اينكه اجراي قانون بايد با نظارت و به موقع باشد، افزود: ضروري است سازمان جهاد كشاورزي مردم را در اين خصوص آگاه كند تا آنان مرتكب جرمي در اين حوزه نشوند.
رئيس كل دادگستري خراسان شمالي هشدار داد: در سال 97 اگر متوليان اين امر از جمله امور اراضي و جهاد كشاورزي در اين خصوص كم كاري داشته باشند دستگاه قضايي براي آنان نيز پرونده تشكيل خواهد داد و علاوه بر فرد متخلف، براي دستگاه مربوطه نيز پرونده جرم تشكيل مي دهد چرا كه در نظارت ها و بازرسي ها كوتاهي كرده اند و به موقع گزارش نداده اند.
جعفري از دستگاه هاي خدمات رسان نيز خواست در اين خصوص جدي عمل كنند و گفت: نبايد به ساخت و سازهاي غيرمجاز خدمات داده شود.
رئيس كل دادگستري خراسان شمالي در بخش ديگري از سخنانش در خصوص پرونده هاي مهم و كلان در حوزه اختلاس ها، مسائل اقتصادي و ساير موارد گفت: اين پرونده ها در يك شورا بررسي مي شود، پرونده آلومينا نيز كه 13 متهم دارد در مرحله پاياني رسيدگي است.
جعفري با بيان اينكه هيچ پرونده امنيتي در اين استان وجود ندارد، گفت: با وجود اينكه خراسان شمالي جزو استان هاي مرزي است اما داراي امنيتي پايدار است.
وي در خصوص ارتكاب جرايم خشن در استان نيز گفت: امسال 12 فقره قتل عمد در اين استان رخ داده كه از اين تعداد پنج نفر در بجنورد، سه نفر در اسفراين و در هر يك از شهرستان هاي فاروج، شيروان، آشخانه و جاجرم نيز يك نفر به قتل رسيده اند.
وي افزود: پرونده 10 فقره قتل عمد نيز كه از قبل مانده بود امسال مورد رسيدگي قرار گرفته و براي آن حكم صادر شده است.
رئيس كل دادگستري خراسان شمالي گفت: در 10 ماه امسال 135 هزار و 915 پرونده وارده به تمامي بخش هاي كيفري و حقوقي در اين استان داشته ايم كه از اين تعداد 132 هزار و 197 فقره مختومه شده است.
اخبار خراسان شمالي را در كانال تلگرامي اخبار ايرنا خراسان شمالي به نشاني 🆔 @IRNABOJNURD پيگيري كنيد.
3007/6042/ خبرنگار: ربابه صانعي ** انتشار دهنده : سيد حسين قدسي