۲۳ بهمن ۱۳۹۶، ۱۴:۳۶
کد خبر: 82829433
T T
۰ نفر
افزایش 5 درصدی جمعیت حیات وحش در تهران/ سرشماری بیش از 17 هزار راس از پستانداران شاخص

تهران - ایرنا - مدیركل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به پایان سرشماری پستانداران شاخص، از افزایش پنج درصدی جمعیت حیات وحش در این استان خبر داد.

به گزارش ایرنا از سایت اطلاع رسانی محیط زیست استان تهران(سامات)، كیومرث كلانتری هدف از سرشماری حیات وحش را برآورد جمعیت پستانداران و بهبود مدیریت زیستی مناطق عنوان كرد و افزود: در این سرشماری گونه‌های قوچ ومیش، كل و بز، آهو و جبیر استان سرشماری شده است.
وی با اشاره به اینكه این سرشماری توسط كارشناسان محیط زیست و محیط بانان با همراهی جوامع محلی، گروه های مردم نهاد، طبیعت دوستان و همیاران محیط زیست انجام شده، اظهار كرد: طی برنامه در مجموع تعداد 17 هزار و 767 راس قوچ و میش، كل و بز، آهو و جبیر سرشماری شد كه از این تعداد 14 هزار و 563 راس قوچ و میش، 2 هزار و 963 راس كل و بز، 107 راس آهو و 161 راس جبیر بوده است.
كلانتری افزود: این برنامه با در نظر داشتن فصل زادآوری و بسته به آب و هوای هر زیستگاه در 6 منطقه تحت مدیریت اداره كل حفاظت محیط زیست استان تهران به روش مشاهده مستقیم و سیستم موقعیت یاب جغرافیایی جهت ثبت مسیرها انجام شد.
وی اضافه كرد: این سرشماری در پارك ملی و منطقه شكار ممنوع لار، مجموعه حفاظتی جاجرود شامل پارك ملی سرخه حصار، پارك ملی خجیر و منطقه حفاظت شده جاجرود، منطقه حفاظت شده ورجین، منطقه حفاظت شده كویر، منطقه شكار ممنوع كاوه ده و مناطق آزاد ارجمند فیروزكوه، منطقه شكار ممنوع كوه سفید و محدوده آثار طبیعی ملی دریاچه های تار و هویر دماوند و بخشی از دامنه جنوبی منطقه حفاظت شده البرز مركزی و مناطق آزاد و ارتفاعات مشرف به شهر تهران اجرا شده است.
مدیركل حفاظت محیط زیست تهران گفت: در پارك ملی و منطقه شكار ممنوع لار یك هزار و 97 راس كل و بز و قوچ و میش، در منطقه حفاظت شده ورجین یك هزار و 948 راس، در منطقه شكار ممنوع كوه سفید دماوند و آثار طبیعی و ملی دریاچه تار و هویر یك هزار و 461راس، در منطقه شكار ممنوع كاوه ده و منطقه آزاد ارجمند هفت هزار و 683 راس، در منطقه حفاظت شده كویر با احتساب 161 راس جبیر مجموعا 353 راس و در مجموعه حفاظتی جاجرود با احتساب 107 راس آهو مجموعا پنج هزار و 190 راس گونه های حیات وحش سرشماری شده است.
وی در ادامه با بیان اینكه بخشی از محدوده های آثار طبیعی ملی دریاچه های تار و هویر در دماوند و همچنین بخشی از دامنه جنوبی منطقه حفاظت شده البرز مركزی و مناطق آزاد و ارتفاعات مشرف به شهر تهران برای نخستین بار مورد سرشماری پستانداران قرار گرفتند، گفت: طبق بررسی های انجام شده جمعیت پستانداران شاخص استان در سال 96 حدود 5 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و امیدواریم این افزایش جمعیت با تلاش‌های محیط بانان استان ادامه داشته باشد.
سرشماری پستانداران شاخص استان تهران اول آذر ماه آغاز و تا اواسط بهمن ماه به پایان رسید. در سال 95 تعداد 16 هزار و 919 راس پستانداران علف خوار در مناطق تحت مدیریت استان تهران سرشماری شده بود.

خبرنگار: نادره وائلی زاده**انتشار: محمد آجورلو
تهرام / 9754 //1348
۰ نفر