۲۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۰۱
کد خبر: 82830195
T T
۰ نفر
معدوم سازی طیور آلوده به بیماری آنفلوآنزای مرغی در بخش خمام رشت

رشت - ایرنا - روابط عمومی اداره كل محیط زیست استان گیلان از معدوم سازی مرغ های خانگی روستای مرزدشت بخش خمام از توابع شهرستان رشت به دلیل تایید آلودگی به ویروس H5N6 ، عامل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و پیشگیری از شیوع و انتشار عامل بیماری خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه این روابط عمومی به ایرنا ، براساس بررسی های بعمل آمده و نمونه برداری از مرغان خانگی روستای مرزدشت خمام و تائید ویروس H5N6 عامل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و با هدف پیشگیری و جلوگیری از شیوع و انتشار عامل بیماری ، مرغ های خانگی و بومی این روستا معدوم سازی و دفن بهداشتی شدند.
روستای مرزدشت در حدود 10 كیلومتری تالاب انزلی واقع شده و در این عملیات حدود 80 قطعه از مرغان خانگی معدوم و با رعایت اصول بهداشتی و زیست محیطی دفن بهداشتی شده است.
رئیس اداره پارك ملی خشكی دریایی بوجاق بندركیاشهر نیز گفت: تاكنون آنفلوآنزای مرغی سبب تلف شدن بیش از 2 هزار قطعه پرنده در این پارك ملی شده است.
ابراهیم غلامی اظهار كرد: برای جلوگیری از شكار و صید پرندگان مهاجر و پایش آنفلوآنزا‌ی فوق حاد پرندگان و جلوگیری از انتشار آلودگی، گشت و كنترل‌های نظارتی همچنان ادامه دارد.
وی از مردم خواست با توجه به احتمال شیوع، به هیچ وجه در محدوده پارك ملی خشكی دریایی بوجاق رفت و آمد نكنند.
به گفته غلامی، با دستور قضایی و با توجه به خطرات شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مهاجر، یگان سرمحیط بانی سفیدرود و اداره پارك ملی بوجاق بندركیاشهر، پس از شناسایی كومه‌های شكار و صید به جهت پیشگیری از شكار و جلوگیری از انتقال آنفلوآنزای پرندگان به مكان‌های دیگر آنها را تخریب می كند.
وی خاطر‌نشان كرد: هرگونه شكار و صید و تردد در پارك ملی بوجاق اكیدا ممنوع است و با توجه به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و ممنوعیت كلی شكار و صید پرندگان مهاجر در سطح كشور، در صورت مشاهده موارد تخلف ، برخورد قانونی خواهد شد.
پیشتر، مدیركل دامپزشكی استان گیلان در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفته بود: مردم باید هوشیار باشند و جداً از مصرف گوشت پرندگان مشكوك بویژه پرندگان وحشی مهاجر كه توسط شكارچیان غیرمجاز در بازارها عرضه می شوند، خودداری كنند.
سهراب عاقبتی افزود: با پایش های بهداشتی مستمر و دقیق، اوضاع مرغداری های استان كاملا تحت كنترل است اما رعایت توصیه های كارشناسی بهداشتی برای مرغداران استان و مردم الزامی بوده و آنچه مایه نگرانی است؛ عرضه لاشه برخی پرندگان مشكوك وحشی و غیروحشی در بازار توسط شكارچیان و عرضه كنندگان متخلف برغم اعلام ممنوعیت صید و شكار در سالجاری است.
وی به مردم اطمینان داد كه مصرف گوشت مرغ های كشتاری عرضه شده از كانال های بهداشتی و تحت نظارت كاملاً سالم است.
به گفته مدیركل دامپزشكی گیلان، در سال جاری سه كانون شیوع این بیماری در روستاهای استان مورد شناسایی و تایید قرار گرفت كه عملیات حذف و معدوم سازی طیور و اقدامات بهداشتی - قرنطینه ای بر اساس آیین نامه های سازمانی در مورد آنها اجرا شده كه نتیجه آن كنترل بیماری، جلوگیری از انتشار ویروس در دیگر روستاها و عدم انتقال آن به صنعت طیور گسترده استان بوده است.
در همین راستا اداره كل حفاظت محیط زیست استان گیلان با هدف پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری واگیر آنفلوآنزای پرندگان، شكار هرگونه پرنده آبزی و كنارآبزی را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام كرده است.
بیماری آنفلوآنزای پرندگان HPAI) Highly Pathogenic Avian Influenza) بوسیله ویروس آنفلوآنزای A تیپ H5 N1 و H7 و مورد جدید H5N6 ، در جمعیت حیوانات بخصوص ماكیان ایجاد می شود و می‌تواند به انسان منتقل شود. این ویروس می‌تواند انسان را آلوده كرده و موجب بیماری شدید با میزان مرگ بالا شود و حتی این توانایی را دارد كه خود را با انسان تطبیق داده و به عنوان یك عامل بالقوه بیماری زا برای انسان مطرح شود یا با سایر ویروس های آنفلوانزای انسانی تركیب شده و موجب پدیدار شدن یك عامل بیماریزای جدید ‌شود.
خبرنگار:نصرالله ابراهیمی**انتشار:كبیری
6070/2007