۲۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۵۱
کد خبر: 82830525
T T
۰ نفر
شناسايي چهار كانون آلوده به ويروس آنفلوآنزاي پرندگان در گيلان

رشت - ايرنا - مديركل دامپزشكي گيلان از شناسايي چهار كانون آلوده به ويروس آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در گيلان خبر داد و گفت: در همين راستا تاكنون يك هزار و 260 قطعه طيور بومي در چهار روستاي شهرستان هاي رشت، رضوانشهر و صومعه سرا معدوم شده است.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومي دامپزشكي گيلان به ايرنا، سهراب عاقبتي در نشست استاني مقابله با آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان بيان كرد: دولت غرامت طيور معدوم شده را به روستاييان مي پردازد و تا اين مرحله 22 ميليون تومان غرامت از محل اعتبارات ملي سازمان دامپزشكي پرداخت خواهد شد.
وي به اهميت سويه H5N6 در بهداشت عمومي و احتمال انتقال به انسان اشاره كرد و افزود: شكار پرندگان مهاجر و عرضه پرندگان زنده در استان ممنوع شده چراكه از راه هاي مهم انتقال بيماري محسوب مي شود.
مديركل دامپزشكي گيلان از فرمانداران خواست با تشكيل ستادهاي مقابله با آنفلوآنزاي شهرستاني موارد ذكرشده را پيگيري كنند.
وي از اقدامات بموقع اداره كل حفاظت محيط زيست استان درباره اطلاع رساني و معدوم سازي تلفات در حيات وحش قدرداني كرد و خواستار ادامه روند پايشي و مراقبت فعال تالاب ها شد.
وي گفت: تمامي تجهيزات مورد نياز براي حفاظت انفرادي پرسنل محيط باني و لوازم مصرفي مورد استفاده در اختيار حفاظت محيط زيست قرار گرفته است.
مديركل حفاظت محيط زيست گيلان نيز گفت: بايد در اسرع وقت با ساخت حوضچه هاي ضد عفوني در حاشيه تالاب هاي اميركلايه ، بوجاق و انزلي از شيوع اين بيماري به ديگر مناطق جلوگيري كنيم.
قربانعلي محمدپور افزود: ممانعت از شكار پرندگان وحشي ، دفن بهداشتي تلفات ، ممنوعيت ورود مردم به مناطق بحراني و جمع آوري پرندگان از بازارهاي محلي از راه هاي كنترل بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان است.
بيماري آنفلوانزاي پرندگان HPAI) Highly Pathogenic Avian Influenza) از طريق ويروس آنفلوانزاي A تيپ H5 N1 و H7 و مورد جديد H5N6 ، در حيوانات بخصوص ماكيان ايجاد مي شود و مي‌تواند به انسان منتقل شود.
اين ويروس مي‌تواند انسان را آلوده كرده و موجب بيماري شديد با ميزان مرگ بالا شود و حتي اين توانايي را دارد كه خود را با انسان تطبيق داده و به عنوان يك عامل بالقوه بيماريزا براي انسان مطرح شود يا با ساير ويروس هاي آنفلوانزاي انساني تركيب شده و موجب پديدار شدن يك عامل بيماريزاي جديد ‌شود.
تاكنون حدود 80 قطعه از مرغ هاي خانگي روستاي مرزدشت بخش خمام از توابع شهرستان رشت به علت تاييد آلودگي به ويروس H5N6 عامل بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان و جلوگيري از شيوع آن معدوم شده است. همچنين آنفلوآنزاي مرغي سبب تلف شدن بيش از 2 هزار قطعه پرنده در پارك ملي بوجاق بندركياشهر شده است.
خبرنگار:نصرالله ابراهيمي**انتشار:كبيري
6070/2007