چابهار دروازه تجارت و توسعه اقتصادي كشور افغانستان است

چابهار - ايرنا - عضو هيات مديره سازمان منطقه آزاد تجاري صنعتي چابهار گفت: بندر و منطقه آزاد چابهار با توجه به موقعيت راهبردي و متصل به آبهاي آزاد اقيانوس هند دروازه تجارت و توسعه اقتصادي افغانستان است.

حميدالله بليده اي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: چابهار علاوه بر توسعه و آباداني ايران اسلامي و به ويژه استان سيستان و بلوچستان نقش مهمي در توسعه، تجارت، ترانزيت و حمل و نقل كالا به كشور دوست و همسايه افغانستان دارد.
وي با بيان اينكه هم اينك سرمايه گذاران 47 كشور دنيا 354 شركت با موضوع بازرگاني، صنعتي، خدماتي، گردشگري و ترانزيت در منطقه آزاد چابهار ثبت كرده اند، خاطرنشان كرد: 164 شركت سرمايه گذاري مربوط به تجار و بازرگانان كشور افغانستان است.
وي ادامه داد: ثبت اين شركت ها نشان دهنده اهميت چابهار توسط سرمايه گذاران كشور افغانستان است.
عضو هيات مديره سازمان منطقه آزاد چابهار دليل استقبال سرمايه گذاران خارجي و به ويژه افغانستان براي حضور در منطقه آزاد چابهار را در نظر گرفتن معافيت مالياتي صد درصدي بر درآمد و دارايي به مدت 20 سال و قابل تمديد، معافيت ورود ماشين آلات و مواد اوليه مصرفي واحدهاي توليدي از عوارض ورودي گمركي و آزاد بودن صادرات محصولات توليدي و امكان انتقال صد درصد سرمايه و سود حاصل از فعاليت اشخاص ثبت شده خارجي به خارج از كشور عنوان كرد.
بليده اي افزود: چابهار نقطه اتصال كريدور شرق ايران به آبهاي آزاد، نزديك ترين بندر به بازارهاي آسياي ميانه و افغانستان است و دسترسي آساني به سوخت هاي فسيلي، مصالح ساختماني، مواد معدني گوناگون در شرق ايران دارد.
وي گفت: چابهار از امن ترين و نزديكترين مسيرها به بازارهاي جهاني است و هم اينك گندم اهدايي كشور هند به افغانستان از طريق بندر چابهار وارد شده و از مسير ترانزيتي چابهار- ميلك زابل در حال انتقال به اين كشور است.
به گزارش ايرنا، منطقه آزاد تجاري - صنعتي چابهار در زميني به مساحت 14 هزار هكتار و 9 پيكره در ارديبهشت سال 1370 با مصوبه هيات وزيران رسميت يافت و در 22 بهمن ماه سال 1371 همزمان با كيش و قشم رسما افتتاح شد.
چابهار در جنوبي ترين نقطه شرق كشور و در نزديكترين فاصله با آبهاي آزاد جهان يعني اقيانوس هند قرار گرفته و به عنوان تنها بندر اقيانوسي ايران مطرح است.
3043**3213 خبرنگار: رستم كريمي **انتشاردهنده: اكبر نوري