۲۷ بهمن ۱۳۹۶، ۱۴:۴۳
کد خبر: 82833730
T T
۰ نفر
تشكیلات خودگردان فلسطین؛ چرخش از آمریكا به روسیه؟

رام الله-ایرنا-برخی از تحلیلگران معتقدند به دنبال تصمیمات اخیر آمریكا در قبال قدس و قطع همكاری تشكیلات خودگردان با واشنگتن، این تشكیلات تلاش می كند تا به روسیه نزدیك شود. سفر «محمود عباس» به مسكو در این چارچوب دیده می شود.

به گزارش ایرنا، محمود عباس رئیس تشكیلات خودگردان فلسطین در سفرش به مسكو كه در این هفته انجام شد، با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، در مورد آخرین وضعیت مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی گفت وگو كرد. او در اظهاراتی گفت: تصمیم ترامپ برای انتقال سفارتخانه آمریكا از تل آویو به قدس، همانند سیلی بر صورت ما بود.
محمود عباس همچنین خاطر نشان كرد: از زمان انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری آمریكا چهار بار با وی دیدار كرده است و در این تماس ها، ترامپ از معامله ای صحبت كرده بود كه ممكن است به مناقشه فلسطین و اسرائیل پایان دهد.
وی افزود: اما ناگهان آمریكا بطور غیرمنتظره تصمیم به بستن دفتر نمایندگی سازمان آزادیبخش فلسطین در این كشور گرفت. ما نیز اعلام كردیم كه كنسولگری آمریكا در قدس بسته می شود.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا 15 آذرماه 96 تصمیم خود را برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و شروع روند انتقال سفارت امریكا به این شهر اعلام كرد. طرح انتقال سفارت این كشور از تل آویو به بیت المقدس پیشتر در 23 اكتبر 1995 از سوی كنگره آمریكا به تصویب رسیده بود كه تاكنون دولت های مختلف آمریكا آن را به مرحله اجرا نرسانده بودند.
ولادیمیر پوتین در ابتدای این دیدار با بیان اینكه روسیه همواره از ملت فلسطین حمایت كرده است، افزود: به تازگی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در مسكو دیدار داشتم و هم اكنون نیز تلفنی با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا گفت وگو كردم.
در سطح رسمی، «ریاض المالكی» وزیر امورخارجه و مهاجران فلسطین از رضایت بخش بودن این سفر و نتایج آن سخن گفت كه در پی مجموعه دیدارهایی با مقامات روسی و شخصیت های دینی و مذهبی حاصل شد.
مالكی اظهار داشت: ما از ریاست جمهوری روسیه ایده ها و راهكارهای زیادی را شنیدیم كه به جدیت تمام و مسئولیت پذیری باید آن ها را به اجرا درآوریم.
«محمود الهباش» قاضی القضات فلسطین و مشاور دینی رئیس تشكیلات خودگردان نیز از علمای روس دعوت كرد تا در كنفرانس بیت المقدس مشاركت داشته باشند كه قرار است در ماه آوریل برگزار شود.
محمود عباس با حضور در مسجد جامع مسكو از مسلمانان روسیه خواست از مردم فلسطین در مساله قدس حمایت كنند. وی از آنها خواست تا برای زیارت مسجدالاقصی به قدس بیایند.
رئیس تشكیلات خودگردان فلسطین پس از بازدید از مسجد جامع مسكو در مقر شورای مفتی های روسیه حاضر شد و با شیخ «راوی عین الدین» رئیس این شورا نیز دیدار كرد. عین الدین گفت: شورا به صورت قاطع تصمیم ترامپ در قبال قدس را مردود می داند. وی تاكید كرد قدس پایتخت فلسطین است.

*ناظران و فعالان فلسطینی چه می گویند؟
اما كارشناسان و تحلیلگران این سفر را دارای اهمیت ویژه ای دانستند به خصوص در این زمان كه فشارهای آمریكایی و عربده كشی های رئیس جمهوری آن رو به افزایش است.
در این چارچوب «اسعد العویوی» نویسنده فلسطینی این سفر را رویدادی استثنایی در سطوح مختلف توصیف كرد.
العویوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در رام الله گفت: با در نظر داشتن بازتاب تصمیم های خصمانه آمریكا درباره آینده قدس، زمانی كه این سفر انجام شده است بسیار اهمیت دارد. علاوه بر اینكه افق های فرایند سیاسی به سبب طرفداری بدون مرز آمریكا از تل آویو بسته شده است. این طرفداری ها راه را برای پذیرفتن هرگونه مذاكرات می بندد.
این نویسنده كه نایب رئیس جمعیت دوستی روسی-فلسطینی است با یادآوری روابط دوستانه و تاریخی دو ملت و كشور، اشاره كرد كه سفر رسمی این هیات فلسطینی به موسكو برای پایان دادن به یكه تازی آمریكا در به انحصار در آوردن روند مذاكرات در طی سه دهه گذشته است.
العویوی افزود: دیدگاه فدراسیون روسیه تا حد زیادی با موضع ملی فلسطین همخوانی دارد و به دنبال حل اختلاف طبق قانون بین المللی است. این امر باعث می شود تا در این دوره سخت نگاه ها به آن توجه كنند. دوره ای كه به خصوص كاخ سفید در آن هیچ قصدی برای عقب نشینی از تصمیم خود نداشته و نشانه ای وجود ندارد كه واشنگتن بخواهد رویكرد غلط خود را تغییر دهد.
فلسطینیان نیروهای استعمارگر را همچون طوفان می دانند كه كشورشان را درنوردیدند، اما نگاه آنها به روسیه تفاوت دارد. این دیدگاه با مواضع تعدادی از گروه های فلسطینی فعال در عرصه فلسطین یكی است. مواضعی كه بر ضرورت رهایی از بند سیطره آمریكا تاكید دارد و معتقد است باید كشورهای تاثیرگذار دیگر را وارد میدان كرد تا اسرائیل را ملزم به پایبندی به قوانین بین المللی كرده و از عربده كشی ها و تجاوزات رژیم صهیونیستی جلوگیری كنند.
خاورم**387**2054