۳۰ بهمن ۱۳۹۶، ۱:۰۵
کد خبر: 82836698
T T
۰ نفر
بازتاب سانحه هواپیمای مسافربری در رسانه های جهان

تهران - ایرنا - حادثه دلخراش سقوط هواپیمای مسافربری شركت آسمان كه صبح یكشنبه از تهران عازم یاسوج بود و جان باختن 60 مسافر و 6 خدمه آن در سمیرم، در رسانه های جهان بازتاب زیادی داشت.

**نیویورك تایمز:
روزنامه آمریكایی نیویورك تایمز درباره سقوط هواپیمای شركت آسمان در سمیرم نوشت،ایران یكی از معدود كشورهای جهان است كه سوانح هوایی در آن به وفور اتفاق می افتد. ناوگان هواپیمایی این كشور بسیار فرسوده بوده و چند دهه تحریم بین المللی در بروز این نقیصه دخیل است.

** رویترز:
این خبرگزاری افزود: ایران سوانح زیادی را در دهه های گذشته تجربه كرده است، از طرف دیگر ایران بر این باور است كه تحریم های آمریكایی مانع از خرید هواپیماهای جدید یا خرید لوازم یدكی از غرب می شود، همچنین تهران اعلام كرد كه عمر این هواپیما 25 سال بوده است.
این خبرگزرای گزارش كرد: این هواپیما از نوع ATR بود كه مركز ساخت آن شهر «تولوز» فرانسه می باشد كه محصول مشترك ایرباس و شركت 'لئوناردو' ایتالیا است.

** رسانه های ژاپنی:
روزنامه 'ژاپن تودی' نوشت: ناوگان هواپیماهای تجاری ایران دههه ها تحریم بوده و تهران با چنین حوادثی مدت هاست دست و پنجه نرم می كند.
این روزنامه می نویسد: ایران پس از توافق هسته ای معروف به برجام با قدرت های جهانی در سال 2015، قرارداد خرید چندین هواپیما به ارزش میلیاردها دلار را با 'ایرباس' و 'بوئینگ' امضا كرد این در حالی است كه سیاستمداران واشنگتن درباره فروش هواپیما به ایران ابراز نگرانی می كنند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا نیز مخالف توافق هسته ای بوده و خواهان بازگشت تحریم ها علیه ایران است.
** رسانه های مالزی:
رسانه های مالزی با انتشار خبر سقوط هواپیمای ایرانی نوشتند: ایران پس ازدهه ها تحریم بین المللی دارای یك ناوگان فرسوده از هواپیماهای مسافری است كه برای حفظ و نوسازی آنها تلاش می كند.
روزنامه «استار» این كشور دراین زمینه با انتشار خبری از رسانه های غربی در پایگاه خود نوشت: ایران تاكنون حادثه های دلخراش متعدد هوایی را تجربه كرده است كه سقوط هواپیمایی با 39 سرنشین درسال 2014 یكی از این حوادث هوایی بود.

**خبرگزاری فرانسه:
سخنگوی شركت هواپیمایی 'آسمان' متعلق به خطوط هوایی ایران روز یكشنبه اعلام كرد: یك هواپیمای مسافربری در منطقه كوهستانی در جنوب غرب ایران سقوط كرد و تمامی 66 سرنشین آن كشته شدند.

** شینهوا و رسانه های چینی:
خبرگزاری 'شینهوا'، رادیو بین المللی چین، شبكه تلویزیونی 'cctv'، تارنماهای 'چاینا پلاس'، 'گلوبال تایمز' با پخش حادثه سقوط هواپیمای شركت آسمان در مسیر تهران - یاسوج رویداد هوایی پرداختند و اعلام كردند: این حادثه یكی از حوادث تلخ هوایی در سال 2018 میلادی است.

** كشورهای آمریكایی لاتین:
تارنمای آرژانتینی 'اینفوبائه'(Infobae) در گزارشی آورد: یك هواپیمای خطوط هوایی ایران صبح یكشنبه با كوه های مناطق جنوب غربی این كشور برخورد كرد و مقام های تهران كشته شدن 66 سرنشین آن را تایید كردند.
این تارنمای خبری افزود: این سانحه هوایی در شهر سمیرم در 550 كیلومتری جنوب پایتخت رخ داد. مسئولان ایرانی اعلام كرده اند كه تمامی خدمات اضطراری به حالت آماده باش در آمده اند.
شبكه «تله سور» ونزوئلا نیز در مورد این حادثه گزارش داد: یك هواپیمای ایرانی با 60 مسافر و شش خدمه متعلق به شركت هواپیمایی 'آسمان' از تهران به مقصد یاسوج در حال حركت بود ، در نزدیكی شهر 'سمیرم' در جنوب ایران سقوط كرد. این هواپیما كه تا این لحظه لاشه اش به دست نیامده است، پیش از سانحه از صفحه رادارها ناپدید شده بود.

** روسیا الیوم:
بخش عربی شبكه تلویزیونی روسیه با بازتاب خبر سقوط هواپیمای آسمان، به «حجت‌الله فولاد» خلبان باتجربه ي هواپیماي ATR خلبان این هواپیما پرداخت و گزارش داد: خلبان هواپیمایی كه امروز صبح در نزدیكی اصفهان سقوط كرد، چهار سال پیش (آذرماه 92) جان 60 مسافر را نجات داده و موفق شده بود، هواپیمایی مشابه را كه یكی از موتورهای آن دچار مشكل فنی شده بود، به سلامت به مقصد (یاسوج) برساند.

** اسكای نیوز عربی:
این شبكه خبری در این باره گزارش داد: «علاء الدین بروجردی رئیس كمیسیون امنیت ملی ایران با تایید سقوط هواپیمای مسافربری ایرانی از تهران عازم شهر یاسوج در جنوب كشور بود، سقوط كرد، این هواپیمای مسافربری حامل 60 مسافر و 6 خدمه پروازی بود.

** سومریه نیوز عراق
این شبكه خبری یكشنبه گزراش داد: یك هواپیمای مسافربری خطوط هوایی ایران با 66 سرنشین در منطقه سمیرم در جنوب اصفهان سقوط كرد.
یك فروند هواپیمای ای تی آر 200(ATR72-200) كه صبح یكشنبه از فرودگاه مهرآباد تهران عازم یاسوج بود، سقوط كرد.
این هواپیمای مسافربری متعلق به شركت آسمان حامل 60 مسافر و 6 خدمه پروازی بود.
شبس**9363*1488**