۳۰ بهمن ۱۳۹۶، ۱۴:۳۸
کد خبر: 82837416
T T
۰ نفر
آزمون مدارس تیزهوشان مهر بی كفایتی بر پیشانی پذیرفته نشدگان

تهران- ایرنا- معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: با برگزاری آزمون های ورودی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان در حقیقت مهر بی كفایتی بر پیشانی دانش آموزانی می زنیم كه موفق به كسب نمره قبولی نشده اند.

رضوان حكیم زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا با اشاره به اینكه بر اساس سند تحول، تربیت باید از دوره ابتدایی شروع شود، افزود: البته به این مفهوم نیست كه جریانات آسیب زا در سایر دوره ها نادیده گرفته شود.
وی ادامه داد: نمی توان طرح حذف كنكور را مطرح كرد در حالی كه در سن 12 سالگی، بچه ها درگیر آزمون مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان كه خود نوعی كنكور است، باشند و از هر 17 نفر تنها یك نفر امكان ورود به این مدارس را داشته باشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: با توجه به تاكیدات سند تحول هر گونه تغییر باید از مراحل اولیه آموزش انجام شود و سپس با اتخاذ و تصمیمات صحیح آن را به دوره های بالاتر تحصیلی تعمیم دهیم.
حكیم زاده با تكیه بر این مساله كه تمامی فرآیند حذف كنكور صرفا در دست آموزش و پرورش نیست و بخشی از كار به عهده سازمان سنجش آموزش كشور است، گفت: ما نمی توانیم به بهانه اینكه هنوز كنكور وجود دارد، جریان تربیت را تحت الشعاع قرار دهیم زیرا این امر با اصول تربیتی در تناقض است و فرصت كودكی را از بین می برد.
وی اظهار داشت: بر اساس سند تحول بنیادین محور اصلی كار برای ایجاد هر گونه تغییر آن است كه تربیت به ویژه در دوره ابتدایی مبنا قرار گیرد و این مساله به صراحت در راهكارهای سند اشاره شده و تمامی متخصصان اذعان نیز دارند كه سال های اولیه كودكی، اساسی ترین و بنیادی ترین زمان برای شكل گیری شخصیت متوازن و پرورش بسیاری از ارزش ها، عادات و اخلاق اسلامی و در یك كلمه تربیت دانش آموزان است.
حكیم زاده افزود: حال اگر به جای پرداختن به مباحث مهم و اساسی، كل فرایند تعلیم و تربیت را خلاصه كنیم در اینكه والدین مدام درگیر كلاس ها و موسسات آموزشی و تقویت مهارت های تست ریاضی و علوم شوند تا امكان ورود به مدارس نمونه و تیزهوشان را داشته باشند، امر تربیت دچار خسران خواهد شد.
حكیم زاده در خصوص اینكه آیا با حذف آزمون ورودی به طور كامل مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان كنار گذاشته خواهند شد، افزود: بحثی كه با عنوان «حذف مدارس تیزهوشان» مطرح می شود در حقیقت برای این عنوان می شود كه افكار عمومی را نگران كند و اینگونه تلقی شود كه آموزش و پرورش نسبت به پرورش سرمایه های خود بی توجه است.
وی یادآور شد: حال آنكه تصمیم بر این است كه طرح شهاب به منظور شناسایی دانش آموزان با استعداد، از پایه چهارم شروع شده است و علاوه بر این از طریق جشنواره های متعدد از جمله جابر بن حیان، خلاقیت دانش آموزان از طریق انجام كارهای علمی را مشخص می كنیم.
اكنون حدود 13 میلیون و 500 هزار دانش آموز در 105 هزار مدرسه سراسر كشور مشغول به تحصیل هستند كه هفت میلیون و 500 هزار دانش آموز در دوره ابتدایی هستند.
18 نوع مدرسه در نظام تعلیم و تربیت كشورمان وجود دارد كه به لحاظ اداره آنها به انواع «مدارس دولتی»، «غیر دولتی»، «تیزهوشان»، «نمونه دولتی»، «هیات امنایی»، «تربیت بدنی»، «علوم و معارف اسلامی»، «قرآنی»، «ایثارگران»، «دانش‌آموزان استثنایی»، «بزرگسالان»، «مدارس وابسته به نهادهای مختلف»، «مدارس سماء وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی»، «مدارس شبانه روزی»، «از راه دور»، «ماندگار»، «مدارس هوشمند» و «شبانه» تقسیم بندی می شوند.
تاكنون برای ورود به برخی از این مدارس از جمله مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی، دانش آموزان باید از آزمون های ویژه ای عبور می كردند كه با توجه به محدودیت ظرفیت پذیرش آنها، رقابت سنگینی میان دانش آموزان شكل می گرفت و اضطراب زیادی به كودكان و نوجوانان وارد می كرد.
برای رفع این مساله وزیر آموزش و پرورش نیمه های بهمن ماه اعلام كرد كه امتحانات ورودی پایه هفتم برای مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی و مدارس خاص به منظور كاهش استرس و افزایش نشاط در مدارس با تصویب شورای عالی آموزش و پرورش حذف شد.
فراهنگ**1883**1055
۰ نفر