۳ اسفند ۱۳۹۶، ۷:۱۶
کد خبر: 82839837
T T
۰ نفر

نمایشگاه عرضه كالای بهاره/ فرصت یا چالش

۳ اسفند ۱۳۹۶، ۷:۱۶
کد خبر: 82839837
نمایشگاه عرضه كالای بهاره/ فرصت یا چالش

مشهد- ایرنا- همه ساله همزمان با فرارسیدن اسفند رخدادی اقتصادی در بسیاری از شهرهای بزرگ كشور در قالب نمایشگاه عرضه مستقیم كالای بهاره برپا می شود اما هنوز نظرات مردم، برنامه ریزان و صنوف در خصوص نفع یا ضرر این نمایشگاه همسو نیست.

به گزارش ایرنا، نمایشگاه عرضه مستقیم كالای بهاره چند سالی است كه از سوی دولت با هدف تنظیم بازار و مدیریت عرضه و تقاضا در ایام پایانی سال برگزار می شود اما در پی چند سال از برگزاری آن در مشهد سه و نیم میلیون نفری به عنوان دومین كلانشهر بزرگ كشور نوز موافقان و مخالفان این رویداد اقتصادی به یك نظر واحد نرسیده اند.

* دیدگاه چند شهروند
یكی از شهروندان مشهدی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: از ایرادات اساسی این نمایشگاه نبود تضمین در كیفیت و قیمت كالاهاست زیرا اصناف مختلفی در این نمایشگاه حضور می یابند و مشخص نیست چه نوع كالا و با چه كیفیتی را می فروشند.
رضا اسداللهی افزود: معمولا كالای خود را از مغازه هایی خرید می كنم كه نسبت به آنها شناخت كافی دارم. به این معنا كه می دانم در چه زمانی كالای خود را ارزان می دهد یا با چه كیفیت و قیمتی عرضه می كند.
وی ادامه داد: مردم در نمایشگاههای بهاره به یك باره با انبوهی از واحدهای صنفی مواجه می شوند كه چندین نوع كالا را با كیفیتهای مختلف عرضه می كنند پس ترجیح می دهند همچون روزهای دیگر سال به مغازه هایی بروند كه به كیفیت كالاهای آنها اطمینان دارند.
یكی دیگر از شهروندان گفت: یكی از امتیازهای نمایشگاههای بهاره یكسان بودن قیمت اجناس در آنها و عرضه همه نوع كالای مورد نیاز شب عید مردم است.
مریم كبیر افزود: اینگونه نمایشگاهها برای كسانی كه حقوق متوسطی دارند مناسب است و می توانند نیاز شب عید خود را از آن تامین كنند.

* دیدگاه اصناف
در نمایشگاه عرضه مستقیم كالای بهاره مشهد چند رسته از صنوف جایگاه اصلی را دارند كه شامل صنف پوشاك، صنف كیف، صنف كفش، صنف خوارو بار و مواد غذایی، مرغ و ماهی هستند.
تلاش خبرنگار ایرنا برای مصاحبه با روسای اتحادیه های این صنوف بطور كامل به ثمر ننشست بطوری كه برخی از روسای اتحادیه ها حاضر به پاسخگویی نشدند اما برخی دیگر از روسای اتحادیه ها مخالفت صریح خود را نسبت به برپایی این نمایشگاه عنوان كردند.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاك مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: نمایشگاه به معنای محل نمایش كالاست نه عرضه آن، یعنی نمایشگاه باید محل نمایش تخصصی كالاهای تازه تولید باشد و تولیدكنندگان و بنكداران در آن شركت كنند.
سید مهدی لسان طوسی افزود: هیچكدام از صنوف عرضه كننده پوشاك در مشهد موافق برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم كالا در ایام پایانی سال نیستند زیرا این نمایشگاه محل رقابت نابرابر با صنوف است.
وی مدعی شد: عده ای در طول سال اجناس مانده و فروش نرفته تولیدكنندگان را به یك هشتم قیمت اصلی می خرند و در نمایشگاه كالای بهاره پایان سال به 10 برابر قیمت اصلی آن می فروشند كه قیمت منصفانه و كیفیت لازم را ندارد.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاك مشهد ادامه داد: برپایی نمایشگاه عرضه مستقیم كالای بهاره یك نوع ایستادن در برابر تولیدكنندگان پوشاك است زیرا 90 درصد عرضه كنندگان پوشاك در این نمایشگاه دلال هستند.
وی فروش فوق العاده اصناف در ایام پایانی سال را راه حل مناسبی برای دسترسی مردم به كالاهای باكیفیت و قیمت مناسب ذكر و بیان كرد: به منظور تنظیم بازار، حمایت از حقوق مصرف كننده و جلوگیری از برگزاری نمایشگاههای عرضه مستقیم كالا بطور همزمان از اول تا پایان اسفند ماه جاری در مشهد بنرهای یك شكل برای اطلاع رسانی در مورد حراج و فروش فوق العاده پوشاك در مقابل 500 واحد صنفی سطح شهر نصب و در این واحدها انواع پوشاك با 15 تا 30 درصد تخفیف عرضه می شود.
رئیس اتحادیه صنف كفاشان مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ایام پایانی سال بهترین زمان برای فروش خوب در بازار است لذا برپایی نمایشگاه عرضه مستقیم كالا در این مقطع زمانی چندان مناسب نیست.
اسماعیل پورملائكه افزود: برگزاری این نمایشگاهها آسیب زیادی به بدنه بازار می زند و صلاح و صرفه اصنافی كه شركای اقتصادی دولت هستند در آن لحاظ نمی شود. همه امید اصناف در این كسادی بازار به ایام پایانی سال است كه خرید مردم افزایش پیدا می كند اما برپایی نمایشگاه عرضه مستقیم كالا فرصت كسب سود را از اصناف می گیرد.
وی ادامه داد: صنف كفاشان مشهد برای فروش فوق العاده اعلام آمادگی كرده است كه بهتر از نمایشگاه عرضه مستقیم كالا می تواند بازار را مدیریت كند.
رئیس اتحادیه صنف كفاشان مشهد گفت: معمولا كفشهایی كه در نمایشگاه بهاره عرضه می شود یا به لحاظ رنگ و مدل عقبتر از بازار می باشد یا كفشهای تك سایز باقیمانده مغازه ها است.
وی افزود: هیچگونه گرانفروشی در این ایام در بازار كفش مشهد وجود ندارد و اصناف منصفانه كالای باكیفیت خود را با قیمت مناسب عرضه می كنند.

* دیدگاه موافق
رئیس اتاق اصناف مشهد در دفاع از برگزاری نمایشگاه بهاره به خبرنگار ایرنا گفت: اصلا به اینكه برگزاری نمایشگاههای عرضه مستقیم كالا به ضرر اصناف است اعتقادی ندارم و خیلی از كارشناسان اقتصادی هم معتقدند برگزاری اینگونه نمایشگاهها اگر به نفع اصناف و بازار نباشد به ضرر آنها نیز نیست.
محمود بنانژاد افزود: هرچند به عنوان مثال اتحادیه صنف فروشندگان پوشاك مشهد مخالف برپایی اینگونه نمایشگاهها است اما صنف تولیدكنندگان پوشاك موافق برپایی آن می باشد لذا اتاق اصناف به عنوان مراجع بالادستی اتحادیه ها برآیند نظریات كلی صنوف را در نظر می گیرد و براساس آن نمایشگاه را برگزار می كند.
وی ادامه داد: در واقع فلسفه اصلی برپایی نمایشگاه عرضه مستقیم كالا ارائه تولیدات داخلی و كمك به تولیدكنندگان است و نه فروشندگان كالا لذا تولیدكنندگان از این نوع نمایشگاه استقبال می كنند.
رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: نباید با بنجل نامیدن كالاهای نمایشگاههای عرضه مستقیم به شعور مردم توهین كرد. اگر بنا بر عرضه جنس بنجل در نمایشگاه باشد مردم آن را می بینند و جنس خوب را از جنس بد تشخیص می دهند ضمن اینكه كارشناسان مستقر در نمایشگاه عرضه مستقیم كالا اجناس را به لحاظ كیفی و قیمت بررسی می كنند و اجازه ورود هر كالایی را نمی دهند.
وی افزود: اجناس تولیدی داخل كشور با قیمت مشخص به نمایشگاه عرضه مستقیم كالا آورده و عرضه می شود ضمن اینكه ممكن است برخی اجناس در طول سال به هر دلیلی در مغازه به فروش نرسیده یا متقاضی خود را نداشته باشد كه در صورت كیفیت مناسب قابل عرضه در نمایشگاه است.
بنانژاد ادامه داد: از سوی دیگر خیلی از فروشگاهها در پایان سال كالاهای خود را حراج می كنند و از این طریق قیمت را پایین می آورند تا به فروش برسد. برخی از مردم هم از حراجیها بسیار استقبال می كنند و منتظر آخر فصل و حراج اجناس هستند و از آنجا كه نمایشگاه عرضه مستقیم كالا در پایان فصل بهار برگزار می شود واحدهای صنفی اجناس خود را با قیمت پایین تر به نمایشگاه می آورند و به حراج می گذارند و افرادی كه خیلی دنبال مد نیستند نیز این اجناس را خریداری می كنند.
وی گفت: فضای نمایشگاه عرضه مستقیم كالا برای كسانی كه به دنبال كالاهای معمولی با قیمت مناسب هستند مطلوب است لذا در مجموع نمایشگاههای عرضه مستقیم كالا، اجناس مشخص با قیمت مشخص و مخاطب خاص خود را دارند.
رئیس اتاق اصناف مشهد افزود: كل غرفه های تنها نمایشگاه عرضه مستقیم كالای مشهد هزار غرفه برای واحدهای صنفی است در حالی كه چندین برابر این فضا، واحدهای صنفی در همین شهر پهناور در رسته های مختلف وجود دارد و بطور قطع همه مردم نمی توانند نیاز خود را فقط از نمایشگاه تامین كنند.
وی ادامه داد: نمایشگاه عرضه مستقیم كالای بهاره، فروش كالا در سایر واحدهای صنفی را تحت الشعاع قرار نمی دهد بلكه در ایام پایانی سال در قالب یك جشنواره فروش باعث ایجاد شور و نشاط در بین مردم و رونق بازار عید می شود. ممكن است جوی روانی ایجاد شود كه كالاهای عرضه شده در نمایشگاه عرضه مستقیم كالا خیلی ارزانتر از بازار است و مردم دیگر به سراغ اصناف نمی روند در حالی كه تجارب سالهای گذشته نشان داده مردم برخی كالاهای مورد نیاز خود را از نمایشگاه و برخی كالاهای دیگر را از بازار خریداری می كنند و برگزاری نمایشگاه به هیچوجه مانعی بر سر راه اصناف نیست.

* دلالان و نمایشگاه عرضه مستقیم كالا
رئیس اتاق اصناف مشهد همچنین گفت: واحدهای صنفی كه در رسته های مختلف در نمایشگاه عرضه مستقیم كالا حضور می یابند از واحدهای صنفی دارای پروانه كسب هستند و دلالها و واسطه ها به هیچوجه به نمایشگاه راهی ندارند. كارشناسان مستقر در نمایشگاه برای واگذاری غرفه به صنوف، همگی از اتحادیه ها هستند و به هیچ فرد فاقد پروانه كسب اجازه داشتن غرفه در نمایشگاه داده نمی شود.
وی فروش فوق العاده صنوف در پایان سال را لازمه بازار ذكر و بیان كرد: برنامه زمانی برپایی نمایشگاه عرضه مستقیم كالا بگونه ای تنظیم شده كه مانع فروش فوق العاده صنوف یا اخلال در بازار آنان نشود.
بنانژاد افزود: بطور معمول حقوق و پاداش كارمندان و حقوق بگیران در روزهای پایانی سال پرداخت می شود لذا برپایی نمایشگاه در روزهای میانی اسفند ماه برنامه ریزی شده تا در مدت باقیمانده از سال واحدهای صنفی بتوانند به راحتی هر نوع حراج یا فروش فوق العاده را برگزار كنند و مردم نیز خرید لازم خود را انجام دهند.

* 11 تا 18 اسفند زمان نمایشگاه كالای بهاره
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: سالانه 30 نمایشگاه كالا و خدمات در سطح این استان برگزار می شود كه در بین آنها نمایشگاههای عرضه مستقیم كالا بیشترین مراجعه كننده و مخاطب را دارند.
علی غفوری مقدم افزود: نمایشگاههای عرضه مستقیم كالا شامل نمایشگاه بهاره، پاییزه، ضیافت اواخر تابستان، اواخر فصل زمستان و نمایشگاه ماه مبارك رمضان است كه كالاهای كارشناسی شده از نظر قیمت و كیفیت در آنها عرضه می شود.
وی هدف دیگر برگزاری نمایشگاههای عرضه مستقیم كالا را حذف یا كاهش واسطه های غیرضروری ذكر و بیان كرد: بر همین اساس كالاهای این نمایشگاهها بطور مستقیم از تولیدكنندگان صنعتی یا صنفی یا مراكز پخش و توزیع به دست مصرف كننده می رسد و هزینه های توزیع كالا كاهش می یابد.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: شكل برگزاری، سیاستگذاری، نحوه برپایی و همچنین مخاطبان نمایشگاههای عرضه مستقیم كالا با سایر نمایشگاهها متفاوت و فعالیت آنها در مقاطع خاصی از سال مورد نیاز است تا بازار را برای مصرف كننده و تولیدكننده رقابتی و در عین حال متعادل كند.
وی گفت: در آستانه سال نو وزارت صنعت، معدن و تجارت با بررسی وضعیت بازار كشور تصمیم در خصوص موضوع برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم كالای بهاره را به كمیته نمایشگاهی هر استان واگذار كرد. در خراسان رضوی نیز كمیته نمایشگاهی مركب از نمایندگان دستگاههای مختلف مرتبط با حوزه اقتصادی، اجتماعی و بازار برگزاری نمایشگاه بهاره را در اسفند ماه با محوریت اتاق اصناف مشهد مصوب كرد.
او افزود: بر این اساس مقرر شد نمایشگاه عرضه مستقیم كالای بهاره مشهد از 11 تا 18 اسفند ماه امسال در محل دائمی نمایشگاه بین المللی این شهر برپا شود. در این نمایشگاه كالاهای متناسب با نیاز مردم در عید نوروز از جمله پوشاك، كیف و كفش، انواع شیرینی، آجیل و خشكبار و سایر مواد غذایی عرضه می شود.
وی گفت: كالاها در این نمایشگاه حداقل با 15 درصد كمتر از نرخ بازار عرضه می شوند. نیروی انتظامی و بازرسی اتاق اصناف مشهد نیز بر نحوه عرضه كالا و قیمت در نمایشگاه نظارت دارند. برپایی نمایشگاه های عرضه مستقیم كالای بهاره در سایر شهرستانهای خراسان رضوی هم به كمیته نمایشگاهی آن شهرستانها واگذار شده و می توانند در طول اسفند ماه یك نمایشگاه را برگزار كنند.
165 هزار و 807 واحد صنفی دارای پروانه كسب در كنار پنج هزار و 745 واحد صنعتی با سرمایه گذاری 110 هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم برای 185 هزار نفر در خراسان رضوی فعالیت دارند.
7489/1858