۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۰۶
کد خبر: 82841723
T T
۰ نفر
شركت هواپيمايي آسمان گزارش مقدماتي سانحه هوايي تهران - ياسوج را منتشر كرد

ياسوج- ايرنا- متن كامل گزارش مقدماتي شركت هواپيمايي آسمان روز شنبه در مورد سانحه هوايي 29 بهمن امسال ياسوج در 14 صفحه منتشر شد.

به گزارش ايرنا در بخشي از اين متن آمده است: پرواز شماره 3704 هواپيمايي آسمان با تعداد 6 نفر خدمه پروازي (خلبان، كمك خلبان، 2 نفر مهماندار و 2 نفر نيروي امنيت پرواز) و 60 نفر مسافر (59 نفر بزرگسال و يك كودك) برابر برنامه پروازي از فرودگاه مهرآباد تهران در ساعت هشت و پنج دقيقه در 29 بهمن امسال به پرواز درآمد و پس از گذشت حدود يك ساعت و 25 دقيقه از آغاز پرواز، مكالمه مابين خلبان هواپيما و برج مراقبت فرودگاه ياسوج قطع گرديد و هواپيما در حوالي 9 مايلي شمال فرودگاه ياسوج دچار سانحه شد.
در اين گزارش مقدماتي همچنين عنوان شده است: بر اساس نقشه‌هاي عملياتي كمترين ارتفاع مجاز در مسير پروازي W144 كه هواپيما در آن مسير قرار داشته‌ 17 هزار پا بوده‌ است.
در اين گزارش تصريح شده است: چنانچه هواپيما دچار وضعيت اضطراري گردد ارتفاع 15 هزارو 500 پا به عنوان حداقل ارتفاع مجازي كه هواپيما مي‌توانسته در شمال فرودگاه كاهش ارتفاع داشته باشد.
در بخش ديگر از اين متن گفته شده است: در سه سال اخير در فرودگاه ياسوج سرمايه‌گذاري زيادي صورت‌گرفته كه علاوه بر تطويل كردن باند پرواز و جمع‌آوري موانع متعدد در اطراف آن، يك دستگاه كمك ناوبري NDB و يك دستگاه كمك ناوبري DVOR/DME نيز در اين فرودگاه نصب گرديد.
شركت هواپيمايي آسمان در اين گزارش آورده است: در زمان بروز اين حادثه ناگوار مطابق دستورالعمل‌هاي شرايط اضطراري، همزمان با اطلاع رساني به تمامي مراجع و مبادي ذيربط، كميته تجسس و نجات در مركز كنترل فضاي كشور و مركز مديريت بحران در سازمان هواپيمايي كشوري، ستاد مديريت بحران در استان‌هاي تهران- فارس- اصفهان و كهگيلويه و بويراحمد تشكيل و تيم هماهنگي تجسس و نجات به اين منطقه عازم گرديد.
در اين گزارش آمده است: هماهنگي‌هاي لازم به منظور اعزام ارگان‌هاي كشوري و لشگري مورد لزوم به منطقه، اعزام هواپيماي شناسايي، بالگرد و پهپاد به‌منظور تصوير برداري و جستجوي نقطه‌اي منطقه عملياتي سانحه و تشكيل تيم تخصصي ويژه به‌منظور بررسي و پايش اطلاعات ماهواره‌اي و تصاوير منطقه از ديگر اقدامات بوده است.
در ادامه عنوان شده است: گام مهم بعدي اين شركت پس از تشكيل ستاد بحران، تعيين نقاط احتمالي سقوط هواپيما، تشكيل جلسه RCC و مديريت بحران هوايي و مصاحبه با شاهدان عيني، افراد محلي آشنا به ارتفاعات منطقه و نيروهاي انتظامي محل و تكنيك‌هاي فني و تخصصي، سه موقعيت تقريبي محل برخورد هواپيما در ساعت پنج و 30 دقيقه بامداد دوشنبه (30 بهمن) مشخص و اعلام شد.
در ادامه اين گزارش آمده است: بالگردهاي موجود در محل بر اساس موقعيت‌هاي سه‌گانه پيش‌بيني شده به جستجو در محل پرداختند.
در گزارش مقدماتي شركت هواپيمايي آسمان گفته شده: اين شركت نقطه نهايي در ساعت 19 روز دوشنبه 30 بهمن را با استفاده از تصاوير دريافت شده از پهپادها، گراف‌هاي مخابراتي ايرانسل و استماع رويه‌هاي پروازي خلبان و تقليل سه موقعيت به يك موقعيت، تعيين (پلات) شد و نقشه‌هاي مربوط به موقعيت نهايي چاپ و خلبانان وسايل پرنده در خصوص نقطه نهايي تخمين زده شده توجيه شدند.
در اين متن آمده است: 2 فروند هواپيماي نيروي هوايي با قابليت مانور در ارتفاع پايين و تصويربرداري به پرواز درآمدند و در ساعت 10 صبح محل سقوط هواپيما شناسايي و تائيد شده و عمليات هلي‌برن نيروهاي تخصصي امداد و نجات و تكاوران ارتش در ساعت 14 روز يك اسفند امسال پس از توجيه ايشان در خصوص نحوه جمع‌آوري اجساد و در اختيار قرار دادن تصاوير جعبه سياه توسط كارشناسان سازمان هواپيمايي كشور به محل سانحه آغاز گرديد.
در اين گزارش عنوان شده است: هم اكنون كارشناسان كارخانه سازنده هواپيما و كميته بررسي سوانح فرانسه (BEA) نيز در ايران حضور داشته و به گروه بررسي سانحه ملحق شده‌اند.
در پايان اين گزارش مقدماتي آمده است: شركت هواپيمايي آسمان كه متعلق به صندوق بازنشستگي كشوري است، وسيله پرنده، مراكز تعميراتي شركت و خلبانان و عوامل فني در زمان وقوع سانحه داراي گواهينامه‌هاي لازم از سازمان هواپيمايي كشوري بوده‌اند. همچنين، مطابق بررسي‌هاي اوليه، آغاز پرواز از فرودگاه مهرآباد با توجه به وضعيت هواي گزارش شده مجاز بوده و ارزيابي وضعيت جوي نقطه‌اي در محل سانحه منوط به بررسي دستگاه‌هاي ضبط اطلاعات و مكالمات پرواز است.
6110