۱۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۵:۵۲
کد خبر: 82852441
T T
۰ نفر
خطرات بازي هاي ناسالم رايانه اي كمتر از آسيب هاي واقعي نيست

شيراز-ايرنا-آگاهي از آسيب هاي بازي هاي ناسالم رايانه اي و همچنين ورود به صنعت بازي سازي امري است كه متاسفانه در كشور ما جدي گرفته نشده در حالي كه به گفته كارشناسان اين حوزه، آسيب هاي فضاي مجازي و بازي هاي ناسالم كمتر از فضاي واقعي نيست.

به گزارش ايرنا جشنواره اي با عنوان فستيوال بازي شيراز در اسفندماه جاري در اين شهر در حالي برپا شده است كه به گفته برگزار كنندگان آن اهدافي از جمله، ترويج بازي هاي سالم رايانه اي كه متناسب با فرهنگ ايراني و اسلامي است و همچنين تقويت و گسترش صنعت ساخت بازي هاي سالم رايانه اي را دنبال مي كند.
دبير اجرايي فستيوال بازي شيراز، دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: اين فستيوال از چهارم اسفندماه جاري در شيراز كار خود را آغاز كرده و تا هجدهم همين ماه در محل مجتمع رفاهي دانشگاه شيراز ادامه دارد.
هومن ملك زاده بيان كرد: يكي از اهداف برگزاري اين فستيوال پرداختن به جنبه هاي متعدد صنعت بازي در كنار اجراي رقابت هاي بازي هاي رايانه اي سالم و همچنين بازي هاي فكري و حركتي نظير اتللو و پانتوميم است.
دبير اجرايي فستيوال بازي شيراز با بيان اينكه در كشور ما ساخت بازي به شكل جدي دنبال نمي شود، گفت: جشنواره بازي شيراز از سال 93 در دانشگاه شيراز كليد خورد و مورد توجه دانشجويان، دانش آموزان و ساير مخاطبان قرار گرفت.
ملك زاده افزود: در دوره هاي قبل تنها رقابت هاي بازي هاي كامپيوتري و فكري برگزار مي شد اما امسال حضور شركت هاي بازي سازي با هدف آموزش به علاقه مندان به اين جشنواره اضافه شده است.
وي، با اشاره به اينكه همه جنبه هاي بازي براي برگزاري اين فستيوال مدنظر قرار گرفته، اظهار داشت: تلاش كرده ايم شرايطي ايجاد شود تا بازيكنان بازي هاي كامپيوتري با نحوه ساخت اين بازي ها آشنا شوند و اگر علاقه مند به ورود به اين حوزه هستند در مدت زمان برگزاري اين فستيوال در كارگاههايي كه به همين منظور پيش بيني شده شركت كنند.
ملك زاده با اشاره به اينكه حدود يك هزار نفر امسال در فستيوال بازي شيراز شركت كرده اند، بيان كرد: در فستيوال امسال تمركز بيشتر روي برگزاري كارگاهها و نشست هايي با حضور شركت كنندگان و شركت هاي سازنده بازي هاي رايانه اي بوده است.
او ادامه داد: در اين فستيوال، چهار شركت بزرگ بازي ساز ايراني مانند بنياد ملي بازي هاي رايانه اي، شركت هاي ام پلي، رسانه هاي بازي و تيم بازي سازي بلك كيو شركت دارند و آخرين دستاوردهاي خود در حوزه بازي هاي رايانه اي و مراحل ساخت بازي را به دانشجويان، دانش آموزان و همه علاقه مندان در قالب برگزاري كارگاه هايي ،آموزش مي دهند.
وي، كه خود 2 بازي را در مرحله ساخت دارد، گفت: بازي 'راز جنگل' را به بازي رايانه اي تبديل كرده ام و در مجموع در استان فارس ظرفيت هاي بازي سازي فراواني وجود دارد و حتي بازي هاي رايانه اي بسياري نيز ساخته شده است.
دبير اجرايي فستيوال بازي شيراز در بخش ديگري از سخنان خود اظهار كرد: متاسفانه در فارس حمايت مناسبي از سوي متوليان ذي ربط در زمينه صنعت بازي رايانه اي كه هم اينك در دنيا يكي از صنايع پول ساز است، صورت نمي گيرد.
ملك زاده، همچنين به پاره اي از مشكلات فرا روي اين صنعت در كشور اشاره و بيان كرد: عدم رعايت قانون كپي رايت يكي از دلايلي است كه سرمايه گذاران، سرمايه خود را در اين راه هزينه نمي كنند چون بر اين باورند كه دستاورد و برگشت سرمايه آنها با خطر پذيري بسياري همراه خواهد بود.
وي ادامه داد: متولدين دهه 60 و 70 با گسترش فناوري به بازي هاي رايانه اي علاقه مند شدند و متاسفانه نسل هاي قبلي كه اغلب قدرت و سرمايه نيز در اختيار آنهاست باور درست و شناختي در اين زمينه ندارند و به همين سبب حمايت اصولي و درستي از اين صنعت در كشور ما نمي شود.
ملك زاده در مورد آسيب هاي بازي هاي رايانه اي نيز گفت: فرهنگ بازي رايانه اي در كشور ما به دليل عدم اطلاع والدين از خطرات ناشي از بازي هاي ناسالم جدي گرفته نمي شود و پدر و مادر هر نوع بازي كه كودك تقاضا كند براي آن تهيه مي كنند بدون آنكه شناختي از آن بازي داشته باشند و حتي آن بازي متناسب سن كودك و نوجوان باشد.
وي اضافه كرد: در بعضي بازي هايي مانند 'جي تي آي' كه در جامعه رايج شده اند خشونت هاي زيادي وجود دارد كه به هيچ روي مناسب سن كمتر از 18 سال نيست در صورتي كه اغلب كودكان و نوجوانان جامعه ما اينگونه بازي ها را تجربه كرده اند.

** والدين خطرات فضاي مجازي را جدي بگيرند
يكي از روانشناسان حوزه كودك و نوجوان نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در مورد بازي هاي رايانه اي و لزوم فرهنگ سازي در اين زمينه بيان داشت: اغلب والدين تصور مي كنند كه فرزندان خود را تنها بايد از آسيب هاي دنياي واقعي مانند اعتياد دور نگه دارند و به آسيب هاي دنياي مجازي توجهي ندارند در صورتي كه برخي از آسيب هاي دنياي مجازي به مراتب خطرناك تر از دنياي واقعي است.
رويا طاهري افزود: كنترل والدين بر بازي هاي رايانه اي و فضاي مجازي مورد استفاده فرزندان امر مهمي است كه بايد جدي گرفته شود، در زندگي واقعي پدر و مادر چاقو را از كودكان دور نگه مي دارند ليكن در فضاي مجازي و رايانه اي با در اختيار گذاشتن بازي هاي ناسالم در اختيار كودكان و نوجوانان اين شيوه رفتار آنها به مثابه اين است كه والدين عملا چاقو را به دست كودك مي دهند و آن را در فضايي گسترده رها مي كنند كه هر نوع خشونتي را تجربه كند.
اين روانشناس كودك افزود: متاسفانه فرهنگ متناسب با اين فناوري جديد در جامعه شكل نگرفته است و به دليل نو بودن آن نسل هاي بالاتر شناختي از اين پديده جديد ندارند و اين عدم شناخت باعث شده كودك و نوجوان به راحتي بتواند به هر بازي ناسالمي دست يابد و حتي پدر و مادر نيز او را در اين مسير همراهي كنند.
طاهري تاكيد كرد: فرهنگ سازي در مورد بازي هاي رايانه اي و آموزش دادن به والدين امر بسيار مهمي است كه براي كاهش آسيب هاي مجازي موثر خواهد بود.

** صنعت بازي سازي رايانه اي ضربه خورده است
مدير مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات دانشگاه شيراز نيز در حاشيه برگزاري اين فستيوال به ايرنا گفت: يكي از مهمترين اهدافي كه در اين فستيوال دنبال مي شود، ايجاد محيطي سالم براي دانشجويان، دانش آموزان و آشنايي آنها با بازي هاي سالم و مفيد است.
فرشاد خون جوش افزود: همچنين در اين فستيوال، بازي هاي ايراني كه منطبق با فرهنگ جامعه ايراني است به شركت كنندگان معرفي مي شود تا در آينده از آنها استفاده كنند.
وي، در بخش ديگري از مطالب خود اظهار كرد: با توجه به اينكه قانون كپي رايت در ايران رعايت نمي شود، صنعت بازي سازي رايانه اي در كشورمان ضربه خورده است و در اين فستيوال سعي شده به شركت كنندگان آموزش داده شود كه حقوق پديدآورندگان را رعايت كنند.
خون جوش، با تاكيد بر اينكه بايد از ظرفيت دانشجويان و دانش آموختگان نخبه در عرصه بازي سازي استفاده شود، گفت: متاسفانه نخبگان كشور را در ايران درگير موضوعات اداري مي كنيم در حالي كه از قابليت هاي بسياري از اين افراد در خارج از كشور حداكثر استفاده مي شود و تمام امكانات نيز در اختيار آنها قرار مي گيرد.
اين استاد دانشكده مهندسي و برق دانشگاه شيراز، با بيان اينكه كمبود سرمايه گذار يكي از مشكلات صنعت بازي سازي رايانه اي است، اظهار كرد: شرايط زيرساخت نرم افزاري و سخت افزاري در ايران در زمينه ساخت بازي رايانه اي و حتي تحصيل در رشته بازي سازي در مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد در دانشگاه ها وجود ندارد.
وي، بر متحول شدن آموزش دانشگاهي در اين زمينه و ايجاد زيرساخت هاي آن تاكيد و بيان كرد: لازم است حمايت هاي اداره هاي متولي در اين زمينه مانند اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي، كانون پرورش فكري و آموزش و پرورش افزايش يابد. 9873 /6118