۱۸ اسفند ۱۳۹۶، ۲۰:۱۴
کد خبر: 82856959
T T
۰ نفر
رییس جمهور چین خواستار آغاز سریع مذاكرات آمریكا و كره شمالی شد

پكن - ایرنا - 'شی جین پینگ' رییس جمهور خلق چین امروز جمعه در تماس تلفنی با 'دونالد ترامپ' همتای آمریكایی خود، خواستار آغاز گفت و گوهای آمریكا و كره شمالی در كمترین زمان ممكن شد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، رییس جمهور چین در این تماس تلفنی با اظهار امیدواری نسبت به ثمر بخش بودن مذاكرات دو كشور، از ترامپ خواست هر چه زودتر این گفت و گوها را آغاز كند.
او ضمن اظهار خرسندی از تغییرات مثبت روابط بین دو كره، گفت: چین با هدف عاری سازی شبه جزیره كره از سلاح هسته ای و حل این مساله از طریق گفت و گو و مذاكره، حمایت خواهد كرد.
او گفت: چین متعهد به خلع سلاح هسته ای شبه جزیره كره است و گفت گو و مذاكره را نیز تنها راه حل این مساله می داند.
وی گفت: از اینكه رییس جمهور آمریكا مایل به حل مساله هسته ای كره شمالی از طریق گفت و گو است قدردانی می كنم و امیدوارم گفت و گوهای ایالات متحده و كره شمالی به زودی شروع شود و به یك نتیجه مثبت برسد.
دونالد ترامپ نیز در این تماس گفت: برگزاری این گفت و گوها نشان می دهد پیشنهاد رئیس جمهور چین مبنی بر یك راه حل سیاسی برای مساله شبه جزیره كره، درست بوده است.
رییس جمهور آمریكا افزود: ما راه حل مسالمت آمیز حل مسائل هسته ای كره شمالی را ترجیح می دهیم.
وی افزود: ایالات متحده به صورت جدی از مشاركت چین در میانجیگری در بحران قدردانی می كند و مایل است با چین در این مورد همكاری كند.
دو رهبر همچنین در این مكالمه تلفنی در مورد روابط دوجانبه چین و ایالات متحده صحبت كردند.
رییس جمهور چین گفت: پكن خواهان ترویج روابط دوجانبه، مبتنی بر احترام و منافع متقابل و كنترل اختلافات با واشنگتن است.
شی همچنین خواستار تلاش برای ایجاد توافق و دستاوردهای بیشتر در همكاری دو جانبه شد.
«چونگ ایو یونگ» رئیس دفتر امنیت ملی كره جنوبی كه هفته جاری با هدف مذاكره با 'كیم جونگ اون' رهبر كره شمالی به پیونگ یانگ سفر كرده بود روز پنجشنبه به وقت آمریكا اعلام كرد به درخواست كره شمالی، «كیم جونگ اون» رهبر این كشور و «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا تا ماه مه (اردیبهشت 97) با یكدیگر دیدار می كنند.
یونگ كه بیرون از كاخ سفید در جمع خبرنگاران حاضر شده بود گفت كه «اون» مشتاق بوده «در اسرع وقت» با ترامپ دیدار كند و این درخواست مورد موافقت رئیس جمهوری آمریكا قرار گرفته است.
«سارا سندرز» سخنگوی كاخ سفید نیز عصر پنجشنبه (به وقت محلی) با صدور یك بیانیه، برنامه‌ریزی برای دیدار «كیم جونگ اون» رهبر كره شمالی و «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا را تایید و اعلام كرد كه زمان و مكان این دیدار «متعاقبا مشخص خواهد شد».
دیدار اون و ترامپ قرار است تا ماه مه (اردیبهشت 97) برگزار شود و احتمالا پیش از آن نیز سران دو كره پس از سال‌ها با یكدیگر دیدار خواهند كرد.
شبه جزیره كره سال ها است به صحنه كشمكش های سیاسی و نظامی كره شمالی، آمریكا و هم پیمانانش تبدیل شده است و تحولات اخیر می تواند راه برون رفتی از این بن بست باشد.
**آساق**1904**