۱۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۸:۲۴
کد خبر: 82857968
T T
۰ نفر

ركورد بيشترين بارندگي در عراق بعد از 70 سال

۱۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۸:۲۴
کد خبر: 82857968
ركورد بيشترين بارندگي در عراق بعد از 70 سال

بغداد – ايرنا – براساس اعلام مركز هواشناسي عراق، ميزان بارندگي ها در ماه گذشته در طول بيش از 70 سال گذشته در عراق بي سابقه بوده است.

به گزارش روز شنبه ايرنا، اين گزارش خوشحال كننده براي عراقي ها درحالي است كه تنها چند روز پيش از آن اعلام شده بود كمي بارش در مركز و جنوب طي سالهاي طولاني بي سابقه بوده است و بويژه كمي باران در بغداد در 80 سال اخير بي سابقه بوده است.
اكنون و درحالي كه چند روز پر باران آمارها را بطور كامل تغيير داد، 'كفاح صالح' دستيار تيم علمي در مركز هواشناسي عراق با انتشار بيانيه اي اعلام كرد كه ميزان بارندگي اي كه در ماه گذشته در عراق باريده است، از سال 1941 تاكنون بي سابقه بوده است.
براساس اعلام اين مركز، ميانگين ميزان بارندگي در ماه گذشته ميلادي معادل 67.8 ميليمتر بوده در حالي كه اين رقم در ماه فوريه 2017 ميلادي 31.3 ميليمتر بوده است.
اين مسوول در مركز هواشناسي عراق خاطر نشان ساخت كه بارندگي هاي ماه فوريه گذشته و ادامه آن در ماه مارس باعث شد كه عراق از شرايط خشكسالي به شرايط پرباران تغيير كند.
وي ادامه داده است كه اوائل سال جاري ميلادي به دليل ميزان اندك بارندگي عراق در معرض خشكسالي قرار داشت.
كمي بارندگي ها در طول دو ماهه زمستان گذشته، عراقي ها را از احتمال در پيش بودن خشكسالي نگران كرده بود اما بارندگي هاي ماه فوريه شرايط را براي سال جديد تغيير داده است.
كارشناسان معتقدند كه شروع آبگيري سد بزرگ اليسو تركيه در ماه مارس جاري بر روي رودخانه دجله، همچنان يكي از چالش هاي جدي است كه عراق را با خطر خشكسالي مواجه مي كند.
عراق با رايزني هاي مستمر با مسوولان تركيه اي درصدد متقاعد كردن آنكارا براي به تاخيرانداختن آبگيري يا حداقل انجام آبگيري با رعايت شرايط عراق است به نحوي كه اين كشور را با مشكل خشكسالي مواجه نكند.
دجله و فرات دو روخانه اي هستند كه شاهرگ آبي عراق را تشكيل مي دهند.
شمال و جنوب عراق به دليل شرايط جغرافيايي و هوايي متفاوتي كه دارند، بارندگي در مناطق كوهستاني شمال عراق نسبتا خوب اما مناطق بياباني و هموار جنوب و مركز عراق ميزان بارندگي ها به مراتب بسيار كمتر است.
خاورم *353*380*