۲۰ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۲۷
کد خبر: 82858582
T T
۰ نفر
سه سناریو درباره مذاكره احتمالی واشنگتن-پیونگ یانگ

تهران- ایرنا- بیش از یكسال است كه رئیسان جمهوری ایالات متحده و كره شمالی یكدیگر را به حذف فیزیكی تهدید می كنند، اما درچند روز گذشته خبرهایی از مذاكرات احتمالی آنان انعكاس یافته و این پرسش به ذهن می رسد كه چه مسائلی آنان را به دیدار و گفت وگو متمایل كرده است؟

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، جدال لفظی مقامات آمریكا و كره شمالی از خبرسازترین رخدادهای بین المللی در یكسال گذشته بوده و دشمنی این دو بازیگر در كلام و عمل آشكار است. اگرچه این دشمنی دیرینه باعث شده كه هرگز دیداری بین رهبر كره شمالی و یك رئیس جمهوری آمریكا صورت نگرفته باشد، اما گویا این رخداد در حال شكل گیری است و تحقق آن بسیاری از معادلات دو طرف را تغییر خواهد داد.
به تازگی برخی رسانه ها از احتمال مذاكره رو در روی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا و «كیم جونگ اون» رهبر كره شمالی در آینده ای نزدیك خبر داده اند؛ موضوعی كه با پاسخ مثبت ترامپ به درخواست رهبر كره شمالی مبنی بر حل اختلافات پشت میز مذاكره حالت جدتری به خود گرفته است. شنیده ها از انجام این دیدار احتمالی در ماه می (اردیبهشت ماه) حكایت دارد.
امیدواری ترامپ به گفت وگو با كره شمالی از متن توئیت او نمایان بود و وی نگاشت «توافق با كره در حال شكل گرفتن است و روی خواهد داد و اگر چنین شود جهان از آن سود خواهد برد.» در این میان اما و اگرهایی هم وجود دارد چرا كه در درون كاخ سفید صدای هماهنگ و یكپارچه ای درباره این ماجرا به گوش نمی رسد. برخی مقامات دولت ترامپ، زمان و مكان ملاقات را تكذیب وبرخی نیز برای مذاكره با رهبر كره شمالی پیش شرط هایی را بیان كرده اند.
با توجه به دشمنی دیرینه این دو كشور و افزایش تنش ها در دوره ترامپ این دیدار دور از ذهن به نظر می رسید، شاید همین موضوع یكی از دلایل تناقض گویی مقامات كاخ سفید است؛ ضمن این كه تناقض گویی آمریكایی ها می تواند نتیجه سیاست خارجی نامنسجم و تصمیمات هیجانی و شتابزده ترامپ باشد كه با مقامات رده پایین تر از خود به اجماع نظر كلی در این زمینه نرسیده است.

** تحلیل چرایی تغییر رویكرد
دونالد ترامپ از همان آغاز زمامداری، چند مرتبه رهبر كره شمالی را به مذاكره فراخواند، اما راه به جایی نبرد و جهان هر روز شاهد افزایش تنش ها و اظهارنظرهای ستیزه جویانه از سوی دو طرف بود. رئیس جمهوری آمریكا با ادبیات ستیزه جویانه و تهاجمی سعی در تخریب شخصیت و سیاست های كیم جونگ اون داشت و این كشور را به حمله نظامی و نابودی تهدید می كرد در مقابل، كره شمالی نیز به آزمایش های موشكی و اتمی خود ادامه می داد.
به عنوان نمونه پس از آن كه اوایل مردادماه امسال مجلس سنا و نمایندگان آمریكا با اكثریت آرا تحریم هایی را علیه این كشور به تصویب رساند، با اقدامات متقابل پیونگ یانگ مواجه شدند. كره شمالی با آزمایش موشكی خود به تحریم های آمریكا پاسخ گفت.
پیونگ یانگ پس از آزمایش موفقیت آمیز موشك «هواسونگ 14» با برد 6700 كیلومتر به آمریكا پیام هشدار آمیزی ارسال كرد و رسانه های این كشور به نقل از رهبر این كشور نوشتند با این موشك، تمام خاك آمریكا در تیررس موشك های كره شمالی قرار دارد.
برخی بر این باورند كه فشار تحریم های آمریكا و شورای امنیت سازمان ملل در نهایت مواضع مقامات پیونگ یانگ را نرم تر و این كشور را به سمت گفت وگو سوق داده است. یكی از دلایل این است كه در ماه های اخیر دولتمردان آمریكا توانسته اند همكاری و مبادلات بین كره شمالی را با متحدان این كشور همچون چین كاهش دهند و بی تردید تداوم این امر ضربه سنگینی به كره شمالی وارد خواهد كرد.
این در حالی است كه چندین دهه فشار بین المللی بر كره شمالی نتوانسته این كشور را از اهداف تعیین شده دور سازد حال كه پیونگ یانگ به قدرت هسته ای تبدیل شده و به موشك های بالستیك دست یافته، بعید به نظر می رسد كه در مذاكره با غرب از توانمندی خود چشم بپوشد ضمن این كه رهبر كره شمالی مانند بسیاری از رهبران جهان به گفت وگو با مقامات آمریكا برای دستیابی به توافق برد- برد خوشبین نیست.
بنابراین در این جا سناریو دیگری به ذهن می رسد و آن خرید زمان برای پیشبرد برنامه ای كلان و راهبردی است تا ضمن كاستن از فشارهای تحریمی و تنبیهی غرب، برنامه های هسته ای و موشكی خود را به پیش ببرد. دور از ذهن است حال كه موشك های كره شمالی آن طور كه مقامات این كشور اظهار می دارند قادر به هدف گیری هر نقطه ای از ایالات متحده است، در مقابل زیاده خواهی ترامپ سر تسلیم فرود آورد.
البته سناریوی دیگر به چرخش در سیاست خارجی كره شمالی و تمایل به پیگیری سیاست درهای باز برمی گردد؛ چرخشی كه بخشی از آن ناشی از عدم اعتماد و ناامیدی نسبت به متحدان است. ترمیم روابط با كره جنوبی رخدادی غیرقابل انتظار بود كه در هفته های پیش رقم خورد. حضور چند تن از مقامات بلندپایه كره شمالی در المپیك زمستانی كره جنوبی و متعاقب آن دیدار و گفت وگوی هیات های بلندپایه دو كشور در پشت یك میز پس از چند دهه، حاكی از این چرخش در حوزه سیاست خارجی پیونگ یانگ است.
به رغم سناریوهای مطرح شده درباره چرایی این دیدار احتمالی، با نگاهی به گذشته روابط این دو كشور به ویژه در دوره ترامپ و مواضع تند دوطرف نسبت به سیاست های یكدیگر، همچنین پچیدگی و سردرگمی سیاست های كاخ سفید در یكسال اخیر، نمی توان چشم انداز روشن و به دور از ابهامی را درباره آینده این دیدار احتمالی ترسیم كرد.

پژوهشم**9242**3050**
ایرنا پژوهش، كانالی برای انعكاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های خبری ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.
۰ نفر