۲۰ اسفند ۱۳۹۶، ۱۹:۱۳
کد خبر: 82859098
T T
۰ نفر
رویترز: توقف تمام آزمایش های هسته ای و موشكی، شرط ترامپ برای دیدار با كیم

تهران - ایرنا - خبرگزاری رویترز روز یكشنبه به نقل از وزیر خزانه داری آمریكا گزارش داد كه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا شرایط خود را (برای مذاكره با كره شمالی) به روشنی بیان كرده است؛ هیچگونه آزمایش هسته ای و موشكی در كار نخواهد بود، چه پیش از فرارسیدن و چه در جریان مذاكرات.

به گزارش ایرنا، استیون منوچین در برنامه 'ملاقات با رسانه ها'ی شبكه تلویزیونی ان بی سی آمریكا، در مورد اظهارات سخنگوی ترامپ در مورد مذاكره با پیونگ یانگ گفت: هیچ گونه ابهامی قابل قبول نیست، زیرا رئیس جمهوری شرایط خود را كاملا روشن كرده و هیچگونه آزمایش هسته ای و موشكی در كار نخواهد بود، چه پیش از فرا رسیدن زمان مذاكرات و چه در جریان مذاكرات.
سارا ساندرز، سخنگوی مطبوعاتی كاخ سفید پیش از این گفته بود: مذاكره زمانی صورت خواهد پذیرفت كه كره شمالی گام هایی قاطع و قابل راستی‌آزمایی به سمت غیرهسته‌ای شدن بردارد.
رویترز افزود: ترامپ پس از چند ماه تشدید تنش در مورد برنامه های هسته ای و موشكی پیونگ یانگ، تصمیم گرفت تا نخستین رئیس جمهور آمریكا باشد كه با رهبر كره شمالی دیدار می كند.
ترامپ روز شنبه، اظهار كرده بود كه جلسه اش می تواند بدون نتیجه خاتمه یافته و یا به 'بزرگ ترین توافق جهان' كه خلع سلاح هسته ای شبه جزیره كره است، تبدیل شود.
منوچین با رد انتقادات مبنی بر اینكه تصمیم ترامپ برای این دیدار، موجب ارتقای وجهه بین المللی رهبر كره شمالی شده است، گفت: ترامپ پیش از این نیز به علت عدم استفاده بهینه از دیپلماسی برای جلوگیری از جاه طلبی های هسته ای پیونگ یانگ، مورد انتقاد قرار گرفته بود.
وی افزود: وضعیت حال حاضر از این قرار است كه رئیس جمهوری از دیپلماسی و مذاكره استفاده می كند، اما در عین حال كارزار فشار حداكثری بر پیونگ یانگ متوقف نخواهد شد. در واقع تفاوت عمده در اینجاست؛ تحریم ها ادامه دارد، موضع دفاعی (آمریكا) دست نخورده باقی می ماند و رئیس جمهوری نیز برای رسیدن به توافق راهی پیونگ یانگ می شود.
وزیر خزانه داری آمریكا گفت كه محور اصلی دیدار دو رهبر، خلع سلاح هسته ای شبه جزیره (كره) است.
وی با اشاره به اطمینان خود از برگزاری جلسه، گفت: ما هدف خود را به روشنی بیان كرده ایم و مصمم هستیم كه آن را محقق كنیم.
گفتنی است سندرز در سخنرانی خود مشخصا به شرط خاصی اشاره نكرده بود.
ترامپ پنجشنبه توئیت كرده بود: تا زمانی كه توافقی حاصل شود، تحریم ها علیه كره شمالی به قوت خود باقی خواهد بود.
مقام های كره شمالی نیز هفته گذشته اعلام كردند كه این كشور آماده است وارد مذاكره با آمریكا شده و همزمان آزمایش های هسته ای و موشكی خود را تعلیق كند.
اروپام**3991**1486**