۲۸ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۳۳
کد خبر: 82866764
T T
۰ نفر
خروج آمریكا از برجام تاثیری بر جایگاه جهانی نفت ایران نخواهد داشت

تهران - ایرنا - جهان انرژی در 24 ساعت گذشته شاهد تحولات گوناگونی ازجمله گزارش بلومبرگ از بی تاثیر بودن خروج آمریكا از برجام بر جایگاه جهانی نفت ایران، توتال در پی معافیت از تحریم های احتمالی آمریكا علیه ایران، امكان خروج روسیه از توافق اوپك پس از توازن بازار نفت و بی رغبتی سرمایه گذاران آمریكایی به خرید سهام آرامكوی عربستان بوده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، پایگاه خبری آمریكایی بلومبرگ نوشت: «دونالد ترامپ» همواره به دنبال راهی برای آسیب رساندن به صادرات نفت ایران و خروج از برجام است، اما كشورهای اروپایی از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان تمایلی به وضع مجدد تحریم های گسترده اقتصادی ندارند.
هچنین بعید است كه روسیه با چنین تحریم هایی همراهی كند، زیرا سطح همكاری این كشور با آمریكا به پایین ترین میزان از زمان پایان جنگ سرد رسیده است.
از طرفی، از آنجا كه آمریكا جنگ تجاری را با چین آغاز كرده، ممكن است روابط دو كشور با پیچیدگی بیشتری همراه شود بنابراین انتظار همراهی چین در تشدید فشارها بر ایران نیز دور از ذهن به نظر می رسد.
در این شرایط، تجار ممكن است، به این نتیجه برسند كه حتی خروج ترامپ از برجام منجر به حذف میزان قابل توجهی از نفت ایران از بازار نخواهد شد.

**دلیل تاخیر در آغاز سواپ نفت ایران و عراق، مسائل مربوط به حمل و نقل است
به گزارش رویترز، «علا الیسیری»، رئیس شركت بازاریابی نفت عراق موسوم به «سومو» اعلام كرد: تاخیر در ارسال نفت كركوك به ایران مربوط به امور قراردادها در انتخاب شركت های حمل نفت كامیون های نفتكش عراقی است و دلیل آن نگرانی های امنیتی نیست.
وزارت نفت عراق به زودی 4 شركت حمل و نقل داخلی را برای آغاز ارسال روزانه 40 هزار بشكه نفت به ایران انتخاب می كند.
این مقام عراقی با تاكید بر اینكه قصد داریم، سهم بیشتری از بازارهای آسیایی را به دست بیاوریم، افزود: برای دستیابی به این راهبرد، قراردادهای سرمایه گذاری با شركت های انرژی آسیایی امضا خواهیم كرد.
وی افزود، اكنون 60 درصد از صادرات نفت عراق به آسیا می رود.
عراق عضو سازمان اوپك است.

**توتال در پی معافیت از تحریم های احتمالی آمریكا علیه ایران
به گزارش رویترز، «پاتریك پویان»، مدیرعامل شركت توتال گفت: در صورتی كه دولت آمریكا تصمیم به وضع مجدد تحریم ها علیه ایران بگیرد، این شركت نفت و گاز فرانسوی برای ادامه توسعه میدان گازی پارس جنوبی، در پی معافیت از تحریم های آمریكا خواهد بود.
پویان افزود: توتال باید اجازه داشته باشد كه طرح های خود را پیش ببرد، زیرا قرارداد ما با ایران در زمانی منعقد شده كه تحریم ها برقرار نبوده است.
ژوئیه گذشته، توتال با امضای قرارداد انرژی با ایران، به نخستین شركت انرژی غربی تبدیل شد كه بعد از كاهش تحریم ها در سال 2015 با ایران وارد همكاری می شود.
براساس این قرارداد، شركت توتال توافق كرده است كه فاز 11 میدان گازی فراساحلی پارس جنوبی را با سرمایه گذاری 5 میلیارد دلاری توسعه دهد.

**روسیه پس از توازن بازار نفت از توافق اوپك خارج می شود
خبرگزای ایتارتاس به نقل از «الكساندر نواك»، وزیر انرژی روسیه گزارش داد كه مسكو پس از به توازن رسیدن بازار جهانی نفت، امكان خروج از توافق كاهش تولید سازمان اوپك را بررسی می كند.
به گفته نواك، توازن بازار ممكن است از سه ماه سوم یا چهارم سال 2018 میلادی آغاز شود و به محض رسیدن به این هدف نهایی، خروج تدریجی یا كناره گیری فوری از توافق را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

**احتمال بازگشت كوتاه مدت نفت 50 دلاری
به گزارش شبكه خبری سی. ان. بی. سی، «لوئیز یامادا»، تحلیلگر فنی بازار سهام در آمریكا معتقد است؛ با وجود جهش اخیر قیمت نفت در سال جاری میلادی، احتمال افت دوباره قیمت این كالا وجود دارد.
به گفته این كارشناس، احتمال افت كوتاه مدت قیمت نفت، پیش از بازگشت روند افزایشی قیمت این كالا وجود دارد.
یامادا، پیشتر نیز افت كوتاه مدت قیمت نفت در سال گذشته میلادی را پیش‌بینی كرده بود.

**بی رغبتی سرمایه گذاران آمریكایی به خرید سهام آرامكو علت اصلی تاخیر برنامه است
بلومبرگ نوشت: تمایل عربستان برای به تاخیر انداختن عرضه عمومی سهام شركت دولتی آرامكو تا سال 2019 چند دلیل دارد كه مهمترین آن، بی میلی برخی سرمایه گذاران آمریكایی برای خرید سهام این شركت نفتی است.
به گفته منابعی كه نخواستند نامشان فاش شود، در چند نشست غیررسمی در شهرهای نیویورك، هیوستون و واشنگتن، سرمایه گذاران آمریكایی طرح هایی را كه مدیران آرامكو و مقامات دولت عربستان برای عرضه سهام این شركت دولتی ارائه كرده بودند، از چند جنبه رد كردند.
از جمله اعتراض های سرمایه گذاران، ارزشگذاری 2 تریلیون دلاری عربستان روی این شركت نفتی، میزان سود سهامی كه آرامكو می خواهد پرداخت كند و تاثیر انقلاب نفت شیل بر قیمت نفت در چند سال آینده، بود.
پیشتر زمان عرضه اولیه سهام آرامكو سال 2018 اعلام شده بود.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: @IRNAeco
اقتصام **1070** 6075