۱۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۴:۲۱
کد خبر: 82879564
T T
۰ نفر
اجراي طرح آمايش، راهكار حل مشكلات آموزش عالي است

تهران- ايرنا- معاون آموزشي وزير علوم، تحقيقات و فناوري تاكيد كرد: چاره حل مشكلات آموزش عالي كشور، اجراي طرح آمايش است تا در قالب آن، مديريت منطقه اي، ماموريت گرايي و مهارت آموزي در بين دانشگاههاي كشور محقق شود.

به گزارش گروه فرهنگي ايرنا از وزارت علوم، مجتبي شريعتي نياسر روز شنبه در نشست هم انديشي وزير، معاونان و مسئولان اين وزارتخانه با برخي استادان برجسته دانشگاه‌هاي كشور گفت: براي اجرايي كردن طرح آمايش آموزش عالي، چندين برنامه تعريف شده و در اين راستا، فرآيند ساماندهي مراكز آموزش عالي دولتي آغاز و شاخص ها و دستورالعمل هاي آن تدوين شده است.
وي، توسعه مديريت منطقه اي در آموزش عالي، افزايش اثرگذاري بخش خصوصي، تفويض اختيار به دانشگاهها، توانمند سازي اعضاي هيات علمي و بازنگري دروس دانشگاهها را از ديگر مولفه هاي طرح آمايش آموزش عالي نام برد.
معاون آموزشي وزارت علوم به تشكيل كارگروههاي تخصصي با حضور اعضاي هيات علمي برجسته در اين معاونت اشاره كرد و افزود: اين كارگروهها در برنامه ريزي توسعه هدفمند رشته ها و مراكز دانشگاهي مشاركت جدي دارند.
شريعتي با توضيح اينكه 200 دانشگاه برتر دنيا از نظر بودجه سرانه در پنج گروه قابل تقسيم بندي هستند، اظهار كرد: در گروه اول، بودجه سرانه هر دانشجو 500 هزار دلار و در گروه آخر 20 هزار دلار است؛ بنابراين براي اينكه دانشگاههاي ما در تراز جهاني قرار گيرند بايد حداقل در حدود 20 هزار دلار به ازاي هر دانشجو سرمايه گذاري كنيم.
وي ادامه داد: دانشگاهي پيشرو محسوب مي شود كه وارد رقابت جهاني شود، كار آفرين باشد و در حل مشكلات واقعي جامعه مشاركت كند.
معاون آموزشي وزارت علوم در تشريح وضعيت موجود آموزش عالي كشور گفت: از ميان كل جمعيت دانشجويي كشور، 35 درصد در دانشگاه آزاد اسلامي، 18 درصد در دانشگاههاي مهارتي، 15 درصد در دانشگاه پيام نور، 15 درصد در دانشگاههاي دولتي، 9 درصد در موسسات آموزش عالي غير دولتي و حدود 7 درصد در ساير زير نظام هاي آموزشي تحصيل مي كنند.
فراهنگ **9022**1055
۰ نفر