۱۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۲۹
کد خبر: 82880185
T T
۰ نفر

نقوش رقابت بوكس در سنگ نگاره های تیمره خمین كشف شد

۱۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۲۹
کد خبر: 82880185
نقوش رقابت بوكس در سنگ نگاره های تیمره خمین كشف شد

خمین - ایرنا - پژوهشگر سنگ نگاره های ایران گفت: در مطالعات جدید پژوهشگران آزاد، آثار حكاكی شده و نقوش رقابت بوكس در بخشی از سنگ نگاره های تیمره در شهرستان خمین كشف شد.

محمد ناصری فرد روز یكشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در این نقوش كشف شده تصاویری از انسان در حال تحرك بدنی و اجرای پرهیجان مسابقه بوكس دیده می شود در بخشی از آن نیز صحنه داوری بر فراز پله چوبی وجود دارد.
وی ادامه داد: كشف این آثار با نمونه های همگون مشابه نشان می دهد كه ایرانیان باستان از هزاره سوم و چهارم قبل از میلاد رقابت های ورزشی به ویژه مسابقه بوكس را اجرا می كردند. پژوهشگر سنگ نگاره های ایران با بیان اینكه ورزش بوكس به یونان (سال 677 قبل از میلاد ) منسوب شده است، گفت: محققان بر این باورند كه كاربری این ورزش برای تفریح و آمادگی رزمی بوده است.
ناصری فرد ادامه داد: كشف نمونه های متعدد از اجرای مسابقات بوكس، چوگان و تیر اندازی با سرعت بالا و ایستاده بر اسب و دیگر نمونه ها نشان از این می دهد كه سنگ نگاره ها با وجود مهجوریت در ایران آیینه تمام نمایی از زیست بشر در فلات ایران و به ویژه درایران مركزی است.
وی تاكید كرد: گنجاندن تصاویر سنگ نگاره ها در كتاب های درسی مدارس و دانشگاهی از موضوعاتی است كه باید به آن توجه ویژه شود چرا كه داشته های اصیل فرهنگی را معرفی می كند.
نویسنده كتاب های سنگ نگاره های ایران و تیمره بیان كرد: 24 استان كشور دارای آثار سنگ نگاره است كه در مجموع شمار این آثار به بیش از 50 هزار نمونه می رسد و حتی برای كهن ترین كتیبه خطی ایران كه متعلق به چهار هزار و 800 سال پیش است نیز هیچ گونه كاربست اقتصادی برای آن ایجاد نشده و نیاز است از این سرمایه ارزشمند به درستی در درآمدزایی و معرفی هویت ناب ایرانی بهره گرفته شود.
بیش 21 هزار سنگ نگاره در مساحتی حدود 150 كیلومتر مربع در منطقه تیمره شهرستان خمین وجود دارد كه قدمت بعضی از آن ها به بیش از 40 هزار سال می رسد.
7277/6013/
۰ نفر