۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱:۱۶
کد خبر: 82880930
T T
۰ نفر

اولین پیام مستقیم كره شمالی به آمریكا رسید

۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱:۱۶
کد خبر: 82880930
اولین پیام مستقیم كره شمالی به آمریكا رسید

تهران – ایرنا – كره شمالی برای اولین بار به طور مستقیم به واشنگتن اعلام كرد كه آماده است در مورد عاری سازی هسته ای شبه جزیره كره گفت و گو كند.

به گزارش بامداد دوشنبه ایرنا، یك مقام آمریكایی كه خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری رویترز گفت: مقام های آمریكا و كره شمالی اخیر تماس های محرمانه ای برقرار كرده اند. در جریان این تماس ها، پیونگ یانگ مستقیما اعلام كرده كه علاقمند به برگزاری دیدار میان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا و كیم جونگ اون رهبر كره شمالی است.
به گفته این مقام آگاه، پیونگ یانگ گفته كه حاضر است هنگام دیدار كیم و ترامپ در خصوص عاری سازی هسته ای شبه جزیره كره گفت و گو كند.
شبكه تلویزیونی سی.ان.ان یكشنبه اعلام كرد كه دریافته است مقامات ارشد اطلاعاتی آمریكا و كره شمالی برای تعیین محل احتمالی دیدار كیم و ترامپ مخفیانه با هم دیدار و گفت وگو داشته اند.
این رسانه آمریكایی افزود: واشنگتن این كانال ارتباطی مخفی را نشانه ای از جدی بودن طرف كره شمالی در دیدار با رئیس جمهوری آمریكا می بیند.
سی.ان.ان گفت: «مایك پمپئو» رئیس سازمان اطلاعات مركزی آمریكا (سیا) مدت هاست به همراه تیمی از سیا از طریق كانال های اطلاعاتی با كره شمالی برای آماده كردن چنین نشستی در تلاش بوده و مقامات اطلاعاتی دو طرف بارها با یكدیگر گفت و گو و حتی در كشور ثالثی با تمركز بر مكان ملاقات این دو، دیدار داشته اند.
كره شمالی خواستار برگزاری این دیدار در «پیونگ یانگ» است اما مشخص نیست كاخ سفید تمایل به این مكان داشته باشد. «اولا ‌باتور» پایتخت كشور مغولستان یكی از گزینه های احتمالی برای این دیدار است.
كره شمالی و آمریكا تا پیش ازاین تماسی با هم نداشتند و پیونگ یانگ تنها از طریق كره جنوبی بود كه برای دیدار با ترامپ اعلام آمادگی كرده بود. خبرگزاری رویترز 17 اسفند 1396 در گزارشی اعلام كرد: «چونگ ایو یونگ» رئیس دفتر امنیت ملی كره جنوبی گفته است كه به درخواست كره شمالی، كیم جونگ اون و ترامپ تا ماه مه (اردیبهشت 97) با یكدیگر دیدار می كنند.
شبك**9423**3404