۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۸:۳۴
کد خبر: 82881783
T T
۰ نفر

استعفاي نجفي؛ حكايت همچنان باقيست

۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۸:۳۴
کد خبر: 82881783
استعفاي نجفي؛ حكايت همچنان باقيست

تهران- ايرنا- با وجود رد استعفاي شهردار تهران از سوي شوراي شهر، محمدعلي نجفي با تقديم دومين استعفا، عزم جدي خود براي كناره گيري از مسئوليت شهرداري را نشان داد.

به گزارش ايرنا، شوراي اسلامي شهر تهران روز گذشته(يكشنبه) در نخستين جلسه علني سال 97 يكي از پر ازدحام ترين جلسات خود را برگزار كرد، جلسه اي كه علاوه بر حضور شهردار تهران، 9 معاون و تعداد زيادي از مشاوران و مديران شهرداري نيز در اين جلسه حضور داشتند.

* در جلسه شورا چه گذشت
شهردار تهران در جمع اعضاي شوراي شهر با اشاره به كليات كارنامه 7.5(هفت و نيم) ماه گذشته شهرداري، خاطرنشان كرد: كارنامه ام كاملا قابل دفاع است و با هيچ يك از مدت هاي مشابه دوره هاي گذشته از نظر حجم و محتواي فعاليت ها، قابل مقايسه نيست.
وي افزود: مديران مورد تأييد زيادي هستند كه مي‌توانند اين مسئوليت را بپذيرند، در بين معاونان فعلي ‏شهرداري تهران افرادي هستند كه قطعاً مي‌تواند اين مسئوليت را بهتر از من يا مانند من برعهده گرفته و مجموعه را مديريت كنند.
نجفي، علت اصلي استعفاي خود را عارض شدن يك بيماري كه درمان آن زمان بر است عنوان كرد و گفت: كساني كه رفتن من را بعد از 6 ماه به دليل بيماري پيشگويي مي‌كردند خيلي خوشحال نباشند، پيگشويي ‏پيغمبرگونه آنها آنطور كه فكر مي‌كردند اتفاق نيفتاده است.
وي تاكيد كرد: واقعيت اين است كه آن روز مريض نبودم و در اين مدت هم ‏آنچه آن‌ها مي‌گفتند درباره قلب و ساير مسائل براي من مشكلي ايجاد نكرد.
نجفي تصريح كرد: اين بيماري جديد است كه حدود يك ماه و نيم است برايم عارض
‏شده و به طور مسلم درمان بيماري بخش زيادي از انرژي ام را مي‌گيرد و ديگر انرژي ‏لازم براي رتق و فتق امور شهرداري باقي نمي‌ماند.
نجفي اظهار داشت: بنابراين شرايط اقتضا مي‌كند اين مسئوليت را به ديگري واگذار كنم و البته ‏در كنار(شهردار جديد) درحدي كه وسع و توان جسمي اجازه دهد خواهم بود.
پس از اظهارات شهردار، ناهيد خداكرمي، احمد مسجدجامعي، حسن رسولي، زهرا صدراعظم نوري، مرتضي الويري، سيدمحمود ميرلوحي و بهاره آروين به عنوان مخالف و الهام فخاري و محمدجواد حق شناس نيز به عنوان موافق استعفا در صحن شورا صحبت كردند و در نهايت اعضاي شوراي شهر تهران با 16 راي مخالف و 4 راي موافق، استعفاي نجفي را رد كرده و نپذيرفتند.
زهرا صدر اعظم نوري ديروز در مخالفت با استعفاي شهردار تهران گفت كه
اين نوع بيماري، بيماري رجل سياسي كشور است و رده هاي بالا اين بيماري را داشته و درمان كرده اند.
احمد مسجدجامعي نيز در مخالفت با استعفاي شهردار تهران گفت: با توجه به عملكرد نجفي، استعفاي وي از موضع تواضع است و انتخاب ما در مورد ايشان انتخاب درستي بوده است.
وي افزود: ايشان با منافع برخي گروه هاي بزرگ كه كاري هم به چپ و راست ندارند، درگير شد و همه چيز به ساختاري كه نجفي ايجاد كرده بر مي گردد.
مسجدجامعي با بيان اينكه من از ايشان مي خواهم بمانند، افزود: اولويت ما ايشان است، اما اگر نشد از ايشان مي خواهيم كه خود راهنما باشند.
الهام فخاري هم در موافقت با استعفاي شهردار تهران گفت: شورا و شهرداري شهري به جامانده از انحصارطلبي را كه از زيرزمين تا هواي آن پيش فروش شده و شهري كه گذشته و آينده آن به فروش رفته را تحويل گرفتند.
فخاري افزود: من استعفاي ايشان را به منزله باور ايشان به حق مردم بر شهر مي دانم.
محسن هاشمي رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز در پايان جلسه اعلام كرد: راي شورا مبني بر عدم پذيرش استعفاي شهردار تا پايان وقت اداري امروز (يكشنبه) به وي ابلاغ مي شود.

* آغاز گمانه زني ها با وجود رد استعفاي شهردار
البته اين پايان ماجرا نبود و بعد از ساعاتي اخبار مختلفي درخصوص «استعفاي مجدد شهردار تهران» از يك سو و«پذيرش راي شوراي شهر و ادامه فعاليت در شهرداري» از سوي ديگر منتشر شد تا اينكه عصر امروز با انتشار متن دومين نامه استعفاي محمدعلي نجفي، ماجرا ادامه پيدا كرد.
البته ساعتي پس از جلسه روز گذشته شوراي شهر تهران مطلبي با عنوان «واكنش نجفي به راي شورا» با اين مضمون كه «با ‌راي قاطع شوراي شهر، مسئوليت خود را ادامه مي‌دهم» در فضاي مجازي منتشر شد.
در اين مطلب به نقل از نجفي آمده بود كه به حمايت شوراي شهر چه آنها كه راي دادند و چه آنها كه موافق استعفا بودند احترام مي‌گذارم و با توجه به راي قاطعي كه اعضاي شورا در حمايت براي ادامه فعاليت دادند، تا جايي كه در توانم هست اين مسئوليت را ادامه خواهم داد.
در پي انتشار اين خبر و بازنشر گسترده آن در شبكه هاي اجتماعي، مركز ارتباطات و امور بين الملل شهرداري تهران اين موضوع را تكذيب كرد.
هر چند علت اصلي استعفاي نجفي بيماري وي عنوان مي شود اما برخي منابع، عوامل ديگري را در استعفاي شهردار تهران دخيل مي دانند.
برخي اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران در واكنش به استعفاي نجفي به مساله فشارهاي بيروني اشاره كرده اند.
درهمين ارتباط، مرتضي الويري در يك برنامه زنده تلويزيوني گفت: استعفاي آقاي نجفي به دليل فشارهاي زياد است. وقتي كه يك احضاريه اي را ساعت 10:30 دقيقه شب به منزل ايشان برده و از خواب بيدارشان كردند؛ معلوم است كه فشارها چقدر است.
زهرا نژادبهرام عضو هيات رييسه شوراي اسلامي شهر تهران نيز در خصوص احتمال اصرار نجفي بر استعفا، گفت كه اينطور نيست كه اگر بازهم نجفي استعفا دهد، شورا با آن مخالفت كند.
وي درباره اينكه برخي از اعضا گفته‌اند اگر نجفي 10 بار هم استعفا دهد ما مخالفت مي‌كنيم، اظهار كرد: چنين مطلبي درست نيست چرا كه ما در قبال مردم مسئوليم، آنها از ما براي اداره شهر انتظار دارند و به همين دليل در صورت استعفاي مجدد نجفي، شورا چاره ديگري براي آن پيدا خواهد كرد.
علي اعطا سخنگوي شوراي اسلامي شهر تهران نيز گفت كه معناي راي شورا در خصوص استعفا، بلاوجه شدن استعفاي آقاي نجفي است و ايشان در سمت شهردار باقي خواهند ماند.
اما با استعفاي دوم شهردار ورق برگشت تا دومين جلسه شوراي شهر تهران در سال جديد كه فردا(سه شنبه) برگزار مي شود هم به بررسي موضوع استعفاي نجفي اختصاص يابد.
به گفته برخي منابع مطلع در شورا و شهرداري تهران، اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران در جلسه فردا، استعفاي مجدد نجفي را بررسي و يكي از معاونان وي را به عنوان سرپرست انتخاب كنند.
اما دراين ميان، ورود دادستان كل كشور به موضوع استعفاي شهردار تهران نيز بازتاب هاي زيادي را به دنبال داشت.
حجت الاسلام منتظري دادستان كل كشور امروز در ديدار با معاونان و كارمندان دادستاني كل با اشاره به موضوع استعفاي شهردار تهران، گفت: شوراي شهر بساط سياست‌بازي كه راه انداخته، چه معنايي دارد؟
وي با انتقاد از عملكرد شوراي شهر در بحث استعفاي شهردار تهران گفت: «تنوع و گستره كار در شهرداري تهران سنگين است و وقتي فردي عنوان مي كند كه به دليل بيماري نمي تواند كار را ادامه دهد استعفايش در شوراي شهر پذيرفته نمي شود.»
دادستان كل كشور با طرح اين سوال كه «فردا اگر اين آقاي شهردار نتوانست مديريت لازم را بر شهر تهران داشته باشد چه كسي مسئول است، ادامه داد: بنده به عنوان مدعي العموم به شوراي شهر تهران عنوان مي كنم كه مسئوليت اين كار با شماست.»
وي به شهردار تهران پيشنهاد داد كه مجددا استعفاي خود را تقديم شوراي شهر كند.
ساعتي پس از اين اظهارات بود كه نجفي در نامه اي خطاب به رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، مجددا استعفاي خود را اعلام و درخواست كرد ترتيبي اتخاذ شود كه تا قبل از اول ارديبهشت كه قرار است مراحل جدي درمان وي آغاز شود موضوع انتخاب شهردار يا سرپرست شهرداري تعيين تكليف شود.
اگرچه عده اي استعفاي دوم نجفي را بي ارتباط با صحبت هاي دادستان كل كشور نمي دانند، اما منابع آگاه تأكيد مي كنند كه وي براي كناره گيري از شهرداري تهران عزم جدي داشته است.
البته اظهارات دادستان كل كشور با واكنش برخي اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران نيز روبرو شد، زهرا صدراعظم نوري در كانال تلگرامي خود نوشت:
«فشارها به شهردار تهران علني شد».
ناهيد خداكرمي نيز دراين خصوص گفته كه «اينكه دادستان كل كشور به عنوان مدعي العموم نسبت به امور شهر تهران واكنش مسئولانه اي نشان دادند، نشان از آن دارد كه رسيدگي به پرونده هاي فساد‌هاي مالي نيز قوت خواهد گرفت».
محمدجواد حق شناس ديگر عضو شوراي اسلامي شهر تهران نيز دراين خصوص گفته كه «ورود دادستان كل كشور به موضوع شهردار تهران نه با تدبير همخواني دارد و نه با وظايف ذاتي جايگاه حقوقي ايشان تطبيق پيدا مي كند. كاش بيشتر با وظايفمان آشنا بوديم».
همچنين محمود صادقي نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي نيز در خصوص اظهارات امروز دادستان كل كشور گفته كه «آقاي دادستان! اين از اختيارات بديهي شوراي شهر است كه درباره پذيرش استعفاي شهردارش چه تصميمي بگيرد، به جاي نگراني از اعمال اختيارات قانوني شوراي شهر، پاسخگوي رفتار غيراخلاقي و غيرمتعارف زيرمجموعه خود با شهردار باشيد».
آنچه مشخص است اينكه ثبات در مديريت شهرداري تهران با 68 هزار پرسنل و حدود 18هزار ميليارد تومان بودجه بسيار اهميت دارد و شوراي شهر در جلسه فرداي بايد تدبيري مهم در اين خصوص اتخاذ كند.
تهرام/9353**1625
۰ نفر