۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۶:۵۴
کد خبر: 82898363
T T
۰ نفر
تمام تلاش براي مديريت صحيح توزيع آب را انجام مي دهيم

لاهيجان - ايرنا - مديرعامل شركت آب منطقه اي گيلان گفت: تمام تلاش خود را براي مديريت صحيح توزيع آب استان انجام مي دهيم و نمي گذاريم هيچ بحراني در بخش آب كشاورزي يا شرب بوجود آيد.

به گزارش خبرنگار ايرنا كاظم لطفي روز پنجشنبه در جلسه كارگروه آب زراعي شهرستان لاهيجان اظهار داشت: گيلان در فصل زراعي جاري با 600 ميليون مترمكعب كمبود ذخيره آب مواجه است كه در رهاسازي سدسفيدرود نزديك به 300 ميليون مترمكعب آن صرفه جويي شده و بقيه نيز بايد مديريت شود.
وي ادامه داد: از مجموع اين ميزان كمبود آب در استان، نزديك به 300 ميليون مترمكعب هنگام رهاسازي آب صرفه جويي مي شود و در فصل آبياري مزارع شاليزاري تا پنجم مردادماه نيز بايد 300ميليون مترمكعب ديگر مديريت كنيم.
لطفي خاطرنشان كرد: از حجم يك ميليارد و 50 ميليون مترمكعب ذخيره سد سفيدرود (منجيل) هم اكنون 930 ميليون مترمربع آب ذخيره و حدود 90 درصد آبگيري شده كه اين ميزان ذخيره سازي نسبت به سال قبل، 120 ميليون مترمكعب كاهش نشان مي دهد.
وي شرايط ذخيره آب سد سفيدرود را تهديد كننده دانست و افزود: ميزان ورود فعلي آب به سد 75مترمكعب در ثانيه است كه اين ميزان سال قبل 300 متر مكعب در ثانيه بود و هم اكنون آب ورودي سد سفيدرود يك چهارم سال قبل كاهش دارد كه اين ذخيره پشت سد بايد 170 هزار هكتار اراضي تحت پوشش شبكه را آبياري كند و اين كار با برنامه اي كه تدوين شده، پوشش داده خواهد شد.
لطفي حوضه آبگيري سد سفيدرود را 59 هزار كيلومتر مربع ذكر كرد و گفت: اين سد از جمله معدود سدهايي در كشور است كه توانسته 90 درصد آبگيري كند و در مجموع بصورت علمي و فني امور آبياري را مديريت و رصد مي كنيم و به كشاورزان قول مي دهيم كه پاي كار هستيم و نخواهيم گذاشت هيچ بحراني در آب كشاورزي و يا شرب استان بوجود آيد.
وي با اشاره به تجهيز شركت آب منطقه اي گيلان به دانش فني افزود: از 23 هزار و 816 هكتار اراضي شاليكاري لاهيجان، 21 هزار هكتار تحت پوشش شبكه آبياري سد سفيدرود قرار دارد و اين شهرستان از بيشترين شبكه آبياري سد سفيدرود بين شهرستان هاي استان برخوردار است.
مديرعامل شركت آب منطقه اي گيلان شرايط آبگيري سدها در گيلان و كشور را داراي وضعيتي خاص دانست و خاطرنشان كرد: از آبان ماه سال گذشته با پيش بيني وضعيت فعلي و كم آبي فصل زراعي، نسبت به ذخيره سازي آب اقدام و وضعيت آب به درستي مديريت مي شود.
وي با اشاره به وضعيت اضطراري در استان تا پايان فصل زراعي جاري گفت: بايد شرايط به گونه اي مديريت شود كه در تابستان، بحران آب نداشته باشيم.
به گفته لطفي، آب سد سفيدرود از هشتم ارديبهشت رهاسازي و هدايت پيوسته آن در كانال ها تا 31 ارديبهشت ماه انجام مي شود ضمن اينكه تاكنون اقدامات خوبي ازجمله لايروبي بيش از يك هزار كيلومتر انهار در استان انجام شده است.
وي آماده كردن تمامي پمپاژها در استان، لاهيجان و چاه هاي تحت مديريت كشاورزان و آب منطقه اي را از اقدامات صورت گرفته در مديريت منابع گيلان در سال جاري ذكر و اضافه كرد: در گيلان بازده آبي كه از سد رهاسازي مي شود تا رسيدن به مزارع، حدود 35 درصد است درحالي كه 65 درصد آب رها شده از سد تا مزارع از بين مي رود و بيشترين علت آن، عبور آب از كانال هايي است كه پوشش انهار خوبي در داخل مزارع ندارند.
لطفي گفت: برنامه اي در دست داريم كه با ترميم كانال هاي درجه يك و دو ، بازده آب در حوزه كشاورزي به 50 درصد برسد و جهاد كشاورزي نيز بايد نسبت بهسازي انهار درجه سه و چهار در اين شهرستان اقدام كند.

** تلاش براي حل مشكلات آبرساني، مستمر است
فرماندار شهرستان لاهيجان نيز بيان داشت: تمام تلاش ها بر اين است كه در سال زراعي مشكلي براي آبياري اراضي كشاورزي نداشته باشيم به همين سبب از زمستان، اقدامات و هماهنگي هاي خوبي صورت گرفته است.
امير جانبازي افزود: حدود 24 هزار هكتار اراضي كشاورزي لاهيجان ، 10 درصد شاليزارهاي استان را تشكيل مي دهند و بايد از همه ظرفيت هاي آبياري استفاده شود.
وي خاطرنشان كرد: لايروبي انهار و زهكشي ها در سال گذشته 15 كيلومتر بود كه امسال با سه برابر افزايش، به 45 كيلومتر رسيده و مرمت كانال ها نيز در اولويت برنامه مديران است.
وي با اشاره به آماده به كار بودن 95 درصد ايستگاه هاي پمپاژ اراضي كشاورزي، استفاده از اعتبارات استاني براي احداث ايستگاه هاي پمپاژ را يكي از مطالبات عنوان و اضافه كرد: 53 آببندان يا پهنه آبي با مساحت يك هزار هكتار در شهرستان وجود دارد.
فرماندار لاهيجان رعايت آبياري صرفه جويانه را به كشاورزان توصيه كرد و گفت: آنان بايد با رعايت صرفه جويي و جلوگيري از هدر رفت آب در عين حال بتوانند محصولي كيفي و با كميت بيشتر، توليد كنند.
سد سفيدرود (منجيل) در سال 1341 روي رودخانه سفيدرود در منجيل به منظور تامين آب شرب شهرها و كشاورزي جلگه استان گيلان با ظرفيت بيش از يك ميليارد و 600 ميليون مترمكعب به بهره برداري رسيد.
استان گيلان 230 هزار هكتار اراضي شاليزاري دارد كه حدود 80 درصد آبياري اراضي آن از طريق سد سفيدرود در شهرستان رودبار تامين مي شوند و اخيراً سد آيت الله بهجت (شهربيجار) براي آب شرب گيلان جايگزين آب شرب اين سد شده است.
شهرستان لاهيجان در 40 كيلومتري شرق مركز استان گيلان واقع است.
6029 / 2007