به گزارش روز جمعه ایرنا، كنكور به عنوان ساز وكار سنجش داوطلبان برای ورود به دانشگاه ها از همان بدو راه اندازی در سال 1348 دغدغه ای برای تحقق آمال و آرزوهای جوانان در مسیر آموزش عالی بوده و همیشه دلهره ای عجیب برای جویندگان این مسیر ایجاد كرده است.
به تدریج و با توجه به كاهش هرم سنی جوانان كشور، از كارآیی كنكور به عنوان یك سازوكار سنجش كاسته شد و افزون بر آن، گاه بیگاه دكان و بازار مكاره ای نیز برای سودجویان در كنار آن شكل گرفت؛ بر همین اساس موضوع حذف آن طی چند سال گذشته در نهادها و ارگان های مهمی همچون مجلس شورای اسلامی، وزارتین علوم و آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی و غیره مطرح شده است.
بنا به تعریف منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مبحث حذف كنكور به معنای اصلاح روش سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها است.
به واقع، بر اساس قانون مصوب سال 86، مقرر شده بود كه كنكور تا سال 90 كاملا حذف شود اما قانون مذكور، سال 92 توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی اصلاح و چندین تكلیف بر عهده سازمان سنجش آموزش كشور و آموزش و پرورش گذاشته شد.
هدف از ارائه این طرح كه دو فوریت آن نیز در جلسه علنی مجلس تصویب شده بود، رفع ابهام ناشی از ابطال یكی از مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو توسط دیوان عدالت اداری بوده است؛ دیوان عدالت اداری در آن تاریخ با ابطال مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو درباره تعریف سوابق تحصیلی اعلام كرده بود كه تا زمان محقق شدن تأثیر نمرات سه سال آخر متوسطه، امكان اعمال سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو وجود ندارد.
بر اساس ماده واحده طرح نمایندگان مجلس، مواد یك و سه قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراكز آموزش عالی كشور مصوب 10 شهریورماه 1392 به این شرح اصلاح و قرار شد از آزمونهای سال 1395 و پس از آن اعمال شود:
بند الف ماده یك ـ منظور از سابقه تحصیلی، نمراتی از دروس دوره سه ساله آخر متوسطه است كه مطابق اصول سنجش اندازهگیری توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری و نهایی و استاندارد برگزار شده باشد.
بند (ت ) ماده سه نیز كه به یكی از وظایف شورای سنجش و پذیرش دانشجو اشاره دارد، به این شرح اصلاح میشود «اتخاذ تصمیم در مورد میزان و نحوه تأثیر هر یك از عوامل سابقه تحصیلی (متناسب با تحت پوشش قرار گرفتن امتحانات نهایی سه ساله آخر متوسطه)، آزمون عمومی و آزمون تخصصی در سنجش».
موافقان این طرح به مسائلی همچون ضعف تفكر عمیق در آموزش در نتیجه كنكورمحوری و تمرین تستزنی توسط دانشآموزان، رفع فشارهای ناشی از كنكور و ارزیابی توان تحصیلی دانشآموزان در بازه زمانی چند ساعته و رفع ابهام دیوان عدالت اداری اشاره كردند.
مخالفان نیز عجله در ارائه این طرح و ضرورت چكشكاری آن و نیز موجود نبودن ابزارهای كافی در اختیار آموزش و پرورش برای استانداردسازی آزمونها را از جمله دلایل مخالفت خود اعلام كردند.
در همین حال، كارشناسان ضمن تاكید بر این كه صندلی خالی دانشگاهها دلیل روشنی بر كارایی نداشتن كنكور است، دریافت سودهای كلان در برگزاری آزمونهای آزمایشی و كلاسهای كنكور را از جمله عوامل به نتیجه رسیدن حذف كنكور و قانون در این زمینه دانستند.
بر اساس این قانون كه از سال 93 اجرایی می شد باید طی 5 سال، 85 درصد كل ظرفیت های آموزش عالی با سوابق تحصیلی اعمال شود.
رییس سازمان سازمان سنجش آموزش آموزش كشور در همین زمینه به ایرنا گفته است: ادامه این روند تا یك نقطه امكان پذیر است و باید برای ادامه مسیر تغییرات اساسی در سیستم های ارزشیابی اتفاق بیافتد.
ابراهیم خدایی اظهار داشت: سازمان سنجش در رشته های علوم پزشكی و برخی از دانشگاه ها و رشته های برتر با توجه به سیستم ارزشیابی كه در حوزه آموزش متوسطه وجود دارد، با مشكل مواجه است.
وی با بیان این كه چشم انداز كوتاه مدتی برای این امر نمی بیند، گفت: به طور مثال در رشته های پزشكی باید به این امر برسیم و البته قانون هم به این امر تكلیف نكرده است.
وی افزود: قانون بیان كرده كه به تدریج سهم سوابق تحصیلی افزایش یابد اما در این مسیر، مشكلات زیادی وجود دارد كه معتقدم باید با هماهنگی سه وزارتخانه علوم، بهداشت و آموزش و پرورش راهی برای تسریع در این فرآیند پیدا كنیم.
همچنین مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، یكپارچه سازی نظام سنجش و پذیرش آموزش عالی را از جمله سیاست های این وزارتخانه برشمرده و گفته است: حذف كنكور نیز یكی از سیاست های جدی است اما نیازمند طی كردن فرآیندی است كه باید تمامی دستگاه های ذیربط از جمله وزارت آموزش و پرورش به این موضوع به صورت جدی ورود كنند.
شریعتی نیاسر در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد حذف كنكور افزود: دستگاه هایی همچون مجلس شورای اسلامی و وزارت آموزش و پرورش در رابطه با این موضوع نقش موثری دارند و باید كاملا هماهنگ باشند.
وی با بیان این كه حذف كنكور در مقطع تحصیلی كاردانی و كارشناسی مستلزم هماهنگی های بین دستگاهی است، افزود: معتقدم در راستای حذف كنكور در مقطع تحصیلی تكمیلی خصوصا دكتری این امر بسیار آسان تر است، چنان كه در سال 94 كنكور دكتری را حذف كردیم اما مجلس شورای اسلامی مجددا طرحی را تصویب كرد كه به سیاست های گذشته بازگشتیم.
به گفته شریعتی، برای مقطع كارشناسی براساس قانون در سال 86 حذف كنكور در دستور قرار گرفت و مقرر شد تا سال 91 اجرایی شود اما سازوكار آن در گرو همكاری با آموزش و پرورش بود كه بتواند امتحانات كشوری سه ساله برگزار كند.
شریعتی نیاسر ادامه داد: به دلایل مختلفی این امر صورت نگرفت زیرا دانش آموزان در محیط های مختلف كشور امتحان می دادند و شرایط یكسان در مورد ارزیابی آزمون ها وجود نداشت.
این در حالی است كه سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش معتقد است عمده چالش وزارتخانه متبوعش برای حذف كنكور نوع دروسی بود كه برای امتحان نهایی باید لحاظ شود و می گوید: 'ما اصرار داریم تعداد این دروس كم باشد اما وزارت علوم در برخی پایه های تحصیلی معتقد است كاهش دروس، اعتبار نمرات را برای حذف كنكور نخواهد داشت.'
بطحایی در عین حال روز سه شنبه در تازه ترین اظهار نظر خود در خصوص مبحث حذف كنكور تصریح كرد: به نظر میرسد طرح حذف كنكور در آیندهای نزدیك به سرانجام برسد و ما در حال رسیدن به نقطه مشتركی بین دستگاههای دخیل در این موضوع هستیم. با این وجود برای دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی حاضر هیچ تغییری در كنكور ۹۸ به غیر از آنچه در سال جاری اتفاق میافتد به وجود نخواهد آمد و كنكور ۹۸ هیچ تفاوتی با كنكور ۹۷ نخواهد داشت.
وزیر علوم هم روز جمعه در گفتگو با ایرنا تایید كرد: با تشكیل كارگروه هایی سعی در تفاهم و نزدیكی بیشتر با وزارت آموزش و پرورش روی یك روش مناسب و مطلوب سنجش هستیم.
وی اظهار داشت: دانشگاه های بزرگ كشور برای پذیرش دانشجو با داوطلبان بیشتر از ظرفیت رشته هایشان روبرو خواهند بود، بنابراین باید از بین این میزان تعداد بتوانند شایسته ها را انتخاب كنند.
وی گفت: جلسات مشتركی با وزارت آموزش و پرورش در این خصوص داشته ایم و گروه های كارشناسی در هر دو وزارتخانه نیز شكل گرفته اند تا روی یك روش سنجش و پذیرش مبتنی بر متدهای جدید ارزیابی دانش آموزان به توافق برسیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: به طور حتم باید این روش به دانشگاه ها اطمینان خاطر دهد كه فرد پذیرفته شده به لحاظ استعداد، علاقه شخصی و دانش، ظرفیت موفقیت در آن مركز علمی را دارد.
وزیر علوم با اشاره به این كه در اكثر كشورهای جهان آزمون هایی برای سنجش علمی داوطلبان ورود به دانشگاه اعمال می شود، گفت: ما معتقدیم در كنار سنجش علمی داوطلب، داشتن یك كارنامه توانمندی های عمومی برای داوطلبان هم لازم و ضروری است كه باید كارشناسان امر این موضوع را نیز پیگیری كنند تا سنجش افراد متقاضی ورود به دانشگاه بهتر و موثرتر اعمال شود.
علمی**9187**2017** 6075
تهران- ایرنا- كنكور آموزش عالی بی تردید دیگر كارآیی لازم را در سنجش قابلیت های داوطلبان ورود به دانشگاه ها ندارد و بر همین اساس، طرح حذف آن از یك دهه قبل در حال پیگیری است؛ با این حال، رایزنی های وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم هنوز به راهكاری برای ارزیابی دقیق دانش آموزان منتج نشده است.